Led klassificering?

ducatimonster

Välkänd medlem
7 okt 2005
270
0
16
Stockholm
Hej

Finns det någon slags ledbetygsskala? vore ju bra annars, frågan bara är ju vad kraven blir för å få en 5´a..?
Bra reklam annars för kommunen, med 10 mil 5 stjärniga leder..ja osv..

//Johan

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
56
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Vad är en 'bra' led?

En glad 440-ägare gillar oftast inte leder som är släta, någorlunda krokiga som öppnar sig i långa vidsträcka myrar/sjöar, medans en MachZ ägare inte är så förtjust i mogul-leder.

Mordecaien

Välkänd medlem
28 jan 2006
376
0
16
Kramfors
Vad är en 'bra' led?

En glad 440-ägare gillar oftast inte leder som är släta, någorlunda krokiga som öppnar sig i långa vidsträcka myrar/sjöar, medans en MachZ ägare inte är så förtjust i mogul-leder.
Av en slump dokumenterade jag alldeles nyss motsatsen till en bra led:

Och det där var ändå ett av de bättre partierna, skulle jag stannat där det var dåligt skulle jag aldrig kommit loss igen utan vinch.

Ett tips, håll er borta från "leden" mellan skallsta - nordingrå

Om vi utgår från att det där är en dålig led, så kan ni nog komma överens om vad som är en bra. Okej? ;)

ski-dooer

Välkänd medlem
21 nov 2006
212
0
16
jämtland
Haha sådär ser dom finaste bitarna ut på lederna som finns här.. men allt är ju relativt och i papperet står de ju terrängskoter så man får väl gå efter det...:p

ducatimonster

Välkänd medlem
7 okt 2005
270
0
16
Stockholm
Nog ganska svårt att definera ordet bra led bra poäng Micke men om "nån" sätter skalan så borde det gå att efterleva, bredden tex trampad led och inte bara sladdad är väl ett bra mått, hur ofta den sladdas kan vara ett mått...jag menar vi har ju bra vägar och mindre bra...några större leder borde kunna gå i bräschen, tekniken går ju så sakteliga framåt, finns ju fartkameror , bord eju gå å ha ledskick kameror...om ni förstår mig, jag vet att det inte finns pengar och ingen är sugen, men nånstans kan man ju börja, iden måste ju ochså födas, vi har klass 2-3 leder i högland, smala men väl sladdade och bra märkta, lite bättre skyltning och breddning kräves nog för en 4 á...höglands mack är dock stängd så jag hoppas att dom tar ner skylten på fjället där det står att det finns bensin...?!?!?!?
Uppdateringen skulle kunna ske genom dylika chattprogram, kräves ju dock att man har folk som är intresserade och är ute rapporterar, inget man släpper fritt, då kommer 440 folket bara hitta på grejjs...eller har jag fel...
hur funkar det med betallederna, i funäs va, dom måste väl garantera visst standard?? elelr??? :cool: