ny sekundär till alla proclimb och procross:) 12/13

322

Medlem
12 dec 2013
10
0
1
Ring om ny variator idag, BO NORDSTRÖM DÄCK EF PORJUS sa indirekt att han inte ville ha med min maskin att göra då den inte var köpt där, (-värnar om mina kunder först. vilket jag kan förstå. Sen -har så mycket nu, ta det med ÅF som den är såld hos. -kan ev hjälpa dig senare om din ÅF inte kan.) så inte tar han iaf imot den med öppna armar.

MASKIN & TRANSPORT I GÄLLIVARE, hade telesvar om omorganisation mm så verkar dött (rycktas om att dom ej ska sälja arctic cat längre)

AB Nian hade slut, skulle få in mitt/slutet av janurari.
Tråkigt att behöva vänta, men annars är ju dom på Nian bra att ha att göra med. Hade själv ingen lust att ens försöka få tid för service osv. i gve så var ner till älvsbyn för nån vecka sedan och fixade service + variatorbyte. Fick 19/50-dreven ditsatta också utan att behöva betala nånting extra.

Har du kollat med luleå/kalix annars? Kanske nån av dom som fixar det, även fast dom inte sålt maskinen själv?

Mandelmassa

Välkänd medlem
26 mar 2013
201
5
18
I hjärtat av Norrbotten
Vad är det för attityd på dom återförsäljarna som säger att jag vill inte ha nåt med din maskin att göra då den inte är såld hos oss.
Ska inte ha någon som helst betydelse om var maskinen är köpt dom är ju servicelämnare för Arctic.

Sent from my LT25i using Tapatalk

gälk

Välkänd medlem
9 mar 2012
1.114
4
38
gve
Jadu någon som är serviceminded :D man kommer ju verkligen att höra av sig din om man ska köpa något i framtiden.

Stefan_a

Välkänd medlem
20 nov 2011
379
0
16
Bergsjö
Är man tvungen att lämna in skotern på service för att få ny variator? Eller går de att knata in och be om att få en i näven? Servade ju skotern innan jag ställde undan den i våras, och jag är ju inte sugen på att lämna in skotern för att få den bytt. Det hade ju passat bra att byta nu när snön lyser med sin frånvaro :p

Stefan_a

Välkänd medlem
20 nov 2011
379
0
16
Bergsjö
De borde väl räcka med att lämna in den gamla variatorn så dom får flytta över allt till den nya då? Dom kan ju inte behöva ha hela skotern?

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Variatorn är komplett så har man bytt ut nått sätt dit std delar, sen ska även linjering kollas i samband med bytet och det blir ju lite klurigt om man kommer med variatorn i handen. :)

gälk

Välkänd medlem
9 mar 2012
1.114
4
38
gve
Vilken färg är originalfjädern i sekundären?
då jag lär byta till original innan jag lämnar in den.

Last edited:

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Var och hämtade min sekundär idag slapp lämna in skotern, kollade lite snabbt på den och fjädern såg hel svart ut.
Har en fundering hur remmen ska ligga på dessa variatorer?
Min ligger ca 1mm under kanten, bör jag shimsa eller?
Remmen är beggad och enligt skjutmåttet 1mm smalare än den nya jag har.

Sent from my ASUS Transformer Pad TF700T using Tapatalk 4

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Anspänningen på remmen chimsar du bara in så mattan just å pass driver då du lyfter upp boggien. Däremot måste du göra en linjering då den nya variatorn kräver en annan linjering

Mandelmassa

Välkänd medlem
26 mar 2013
201
5
18
I hjärtat av Norrbotten
Får ni meddelande hem om variatorn av Arctic och om recalls, eller är det här på forumet man får infon av andra medlemmar, varken förra ägaren eller ja har fått meddelanden det är här på forumet jag fått reda på det.

Sent from my LT25i using Tapatalk

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Anspänningen på remmen chimsar du bara in så mattan just å pass driver då du lyfter upp boggien. Däremot måste du göra en linjering då den nya variatorn kräver en annan linjering
Ska givet kolla linjeringen,men hittils så verkade det som att dom verkar vara ok på direkten enligen skoterfirman.

Sent from my ASUS Transformer Pad TF700T using Tapatalk 4