Placering av regskylt

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
En meshhuv är en huv som har en stomme som sedan kläs med meshtyg. tyget släpper igenom luft men inte snö-
Tack för infon! HAr varit borta från forumet över sommaren eftersom jag kör båge också.
Kan rekommendera båge till alla skoterälskare, samma kick fast på ett annat sätt.. Framför allt snabbare.. :)

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.614
10
38
34
Lugnvik

Sitter innanför rutan och tror knappast den syns från 30m framför :p men jag har då aldrig sett någon skoterpolis häromkring och jag skulle bli förvånad om en polisbil försökte stoppa mig :p ska vara när man är i fjällen men där är jag bara någon vecka per år så den får sitta kvar :)

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Går det att ta lös regplåten från rutan och sätta den på huven ?

Den sitter som sagt på rutan just nu och den ligger i förrådet och rutan kommer inte användas.
Nej, den går inte att ta lös, iaf inte i ett enda stycke så den går att använda igen. Köp en ny, kostar 60:- som Robin skrev. Bara beställa på vv.se. Det går inte att välja "skoterskylt" där men det blir det automatiskt ändå via reg.nr så du får en klisterskylt.

Så sitter dom ju när man köper en ny skoter från ÅF. Jag såg nåra 08or för säsongen som hade regplåten på tunneln på vänster sida.
Tyvärr blir det inte mer lagligt bara för det. Polisen lär ge dig en bot ändå. Det där är bara okunnighet hos återförsäljarna eller så skiter dom i det. ;)

JohanAc

Välkänd medlem
17 jan 2007
250
0
16
48
Lycksele
www.inlandets.se
Så sitter dom ju när man köper en ny skoter från ÅF. Jag såg nåra 08or för säsongen som hade regplåten på tunneln på vänster sida.
Detta påstående är inte sant, att ÅF generellt klistrar dit skyltar på tunneln. Vi är ombedd av Vägverket att placera skylten "Väl synlig framifrån", och enligt vår tolkning som ÅF är detta på rutans nedre del, så den inte skymmer sikten.

Dock har vi efter några påtryckningar från vissa kundgrupper valt att skicka med skylten tillsammans med de andra handlingarna. Vi informerar varje kund hur skylten skall sitta, sedan är det upp till den enskilda kunden att sätta fast skylten.

JohanAc

Välkänd medlem
17 jan 2007
250
0
16
48
Lycksele
www.inlandets.se

Sitter innanför rutan och tror knappast den syns från 30m framför :p men jag har då aldrig sett någon skoterpolis häromkring och jag skulle bli förvånad om en polisbil försökte stoppa mig :p ska vara när man är i fjällen men där är jag bara någon vecka per år så den får sitta kvar :)
Åker man till Tärnaby/Hemavan på våren, då bör man sätta fast skylten väl synligt!! Inte bakom rutan. Fick se 3 skotrar vid samma tillfälle som fick böter på grund av detta.

Blev förresten stoppad 2 gånger för blåskontroll på en sträcka av 3 mil

Bounty

Välkänd medlem
9 dec 2007
122
0
6
Avesta
Tur att man har en till nummerskylt som ligger, det blir väl till att klistra fast den provisoriskt på rutan med tejp när man åker uppe i fjällen, annars sitter den andra jag har på tunneln. :rolleyes:

Bounty

Välkänd medlem
9 dec 2007
122
0
6
Avesta
Går det att ta lös regplåten från rutan och sätta den på huven ?

Den sitter som sagt på rutan just nu och den ligger i förrådet och rutan kommer inte användas.
Det går att ta bort skylten, var bara försiktig. Jag gjorde det på min gamla skoter men då var skylten ganska ny så då gick det bra. Är han gammal så är väl skylten lite uttorkad o går lättare sönder.
Men om du tar bort skylten så har du inget klister på skylten kvar, för klistret sitter på rutan isådanafall.

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
som i ditt fall, du har inget skoterkort ;)
Som Robin_Från_Kiruna så lär jag inte ha skotern på mig? :hello: Och om jag hade haft det så spelar det väl ändå ingen roll om nån tittar upp reg nr. och ser att jag är ägaren? Kan ju ha varit min far som hade vart ute o kört? :D

R

Robin

Det går att ta bort skylten, var bara försiktig. Jag gjorde det på min gamla skoter men då var skylten ganska ny så då gick det bra. Är han gammal så är väl skylten lite uttorkad o går lättare sönder.
Men om du tar bort skylten så har du inget klister på skylten kvar, för klistret sitter på rutan isådanafall.
Är man inte LITE väl snål om man ska börja återanvända gammla skyltar?, eller det kanske kallas ekonomisk ;) hehe

Pontus_j: Vill inte på något sätt försvara dig och ditt körande utan förarbevis vilket också i sig är mer fel än att placera skylten på fel ställe..

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Nä jag tror inte att nån försvarar någon om man kör utan bevis men jag kör inte skotern, jag putsar på den ;)
Dessutom får inte en 15 åring ha skotern på sig själv, man måste var 16år

Bounty

Välkänd medlem
9 dec 2007
122
0
6
Avesta
Är man inte LITE väl snål om man ska börja återanvända gammla skyltar?, eller det kanske kallas ekonomisk ;) hehe
haha... nee men jag kom på det nu o jag har ju en till skylt som sitter på tunneln så den andra skylten återanvänder jag, så jag skulle vilja kalla det miljömedveten för att kompensera det sen med att man kör skoter :D

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.614
10
38
34
Lugnvik
Åker man till Tärnaby/Hemavan på våren, då bör man sätta fast skylten väl synligt!! Inte bakom rutan. Fick se 3 skotrar vid samma tillfälle som fick böter på grund av detta.

Blev förresten stoppad 2 gånger för blåskontroll på en sträcka av 3 mil
Lyckats bra du med 2 ggr på 3 mil ;) Själv far vi till Bruksvallarna och visst har jag sett skoterpoliser där men aldrig någon som stannat en. Men blåskontroller är ju alldeles riktigt av dom att göra, däremot att grina och sätta böter på att reg nr sitter fel kan ju diskuteras länge om det är rätt eller fel.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Lyfter upp en gammal tråd då placeringen blir en fundering på nyare modeller.
Hur synlig skall skylten vara framifrån, uppifrån och hur bestående måste den vara monterad.
Vill själv inte montera skylten på huven/övre sidopanelen som många gör utan har valt att fäste den med kardborre på panelen ovanför instrumenteringen dvs synlig för en stående person framifrån och även från luften.
Varför kardborre, jo jag gör så att vid "uppträdande i offentlig miljö", uppställning av maskinen annat än garaget hemma, tankning, sammankomster med pimpling osv jag täcker eller tar bort skylten så att inte "kreti o pleti" skall kunna göra en enkel sökning via sms, hitta.se osv för att kunna stjäla skotern om det passar.
Har kollat privat med både polis och tjänsteman på VV om detta och den samfällda reaktionen är att det är klokt och att det inte direkt går att säga att det är olagligt.

Rent allmänt måste jag ännu säga att väldigt många, även på nyare maskiner monterar sin regskylt på chassiet så den går att gömma med benet, märkligt att man inte gör en stordrive från polisens sida och får bort detta en gång för alla.

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Lyfter upp en gammal tråd då placeringen blir en fundering på nyare modeller.
Hur synlig skall skylten vara framifrån, uppifrån och hur bestående måste den vara monterad.
Vill själv inte montera skylten på huven/övre sidopanelen som många gör utan har valt att fäste den med kardborre på panelen ovanför instrumenteringen dvs synlig för en stående person framifrån och även från luften.
Varför kardborre, jo jag gör så att vid "uppträdande i offentlig miljö", uppställning av maskinen annat än garaget hemma, tankning, sammankomster med pimpling osv jag täcker eller tar bort skylten så att inte "kreti o pleti" skall kunna göra en enkel sökning via sms, hitta.se osv för att kunna stjäla skotern om det passar.
Har kollat privat med både polis och tjänsteman på VV om detta och den samfällda reaktionen är att det är klokt och att det inte direkt går att säga att det är olagligt.

Rent allmänt måste jag ännu säga att väldigt många, även på nyare maskiner monterar sin regskylt på chassiet så den går att gömma med benet, märkligt att man inte gör en stordrive från polisens sida och får bort detta en gång för alla.
smart det där men ang tunnelplaseringen handlar det nog mest om gamla traktorspår som man har fastnat i..

Älvhöjdingen

Välkänd medlem
9 nov 2008
884
1
16
31
Älvhöjden
Skoterpolis! Va ä dä?:rolleyes: Sånna har vi inte i där ja bor, så ja satte min längst bak på tunneln å om nån frågar så har den settat där jämt!:beer: