PRO RMK 800 Variatoruppsättningar

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Hört talas om dom där. Blir faktiskt lite sugen på att köpa en uppsättning och testa. Kör nu med 11-68 men kan upplevas tungt ibland om jag inte minns fel. Så köpa ställbara istället för 11-66 känns ju mer värt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.108
932
113
Stora Blåsjön
Last edited:

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Har nu feedback från PRO 12 13 14, slp steg 3.
Alla kör extrem terräng! Tekniskt!! 10-66, team guld i primären.
Tillsammans med std CAM och team black purple, samt team tied 73-59 samma fjäder. Samt VMC's kitt till slp steg 3.. Där vi ersatt slp blue pink med team gold. Kan va så att vi tog bort lite topp vikt från mtx vikterna, misstänker att om du är myrsurfare på havsnivå får du behålla 10-68.. Annars lär den gå på varvstopp...
Väntar på ytterligare feedback från polarn i Ludvika som kör steg 3..
Detta borde va de billigaste sättet att få till något som inte äter rem vid teknisk körning! Skotern kommer dessutom upp på snön betydligt bättre vid pumpgasning!
 

Sandling

Välkänd medlem
16 mar 2008
158
4
18
Har nu feedback från PRO 12 13 14, slp steg 3.
Alla kör extrem terräng! Tekniskt!! 10-66, team guld i primären.
Tillsammans med std CAM och team black purple, samt team tied 73-59 samma fjäder. Samt VMC's kitt till slp steg 3.. Där vi ersatt slp blue pink med team gold. Kan va så att vi tog bort lite topp vikt från mtx vikterna, misstänker att om du är myrsurfare på havsnivå får du behålla 10-68.. Annars lär den gå på varvstopp...
Väntar på ytterligare feedback från polarn i Ludvika som kör steg 3..
Detta borde va de billigaste sättet att få till något som inte äter rem vid teknisk körning! Skotern kommer dessutom upp på snön betydligt bättre vid pumpgasning!
Vad blir tillslagsvarvet med en Team Gold?
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Relativt högt! Men d e precis vad som behövs bland träden! Kommer testa bygga vidare senare i vinter! Men detta funkar och jag körde över hundra mil på samma rem med den setupen (och den remmen sitter kvar på maskin jag har till salu), fick Max 15 mil/ rem med Org. Setup.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Var nyss och inhandlade en uppsättning åt en arbetskollega. Måste säga att dom ser riktigt fina ut och magneterna är bland de värsta jag varit med om. Dom sitter som berget :)

Fick dom inställda på (botten)4-0-2-0(topp) och det ska "motsvara" 11-66
 

Tobbe_falun

Medlem
20 okt 2012
32
0
1
köpte billetx vikterna jag med, men hur ska dom viktas för att få motsvarande 11-70?
har en rmk assault 800 -13 så 11-70 blir lagomt har jag läst...

sekundärfjäder hade jag tänkt att köra Team Secondary Spring, 140-220, Black / Green.
alternativt Black/purple 160/240 vilken skillnad blir det mellan 140/220 och 160/240?
Primär: Blue/pink 140-340
Drevning:eek:rginal.

Vad tror ni variatorrävar om den här setupen ?
 

I See the Line

Välkänd medlem
19 dec 2013
186
0
6
Norrbotten
Hur många här inne har hunnit få ihop några mil med sina PRO -14? Hur ser era variatorremmar ut?
Två vänner till mig som också köpt -14 har redan börjat få sina remmar fransade efter 6 resp. 7 mil (och ja vi har kört som man bör köra med en ny rem), min ser dock ut som ny, men då monterade jag KNR Sledtechs (Diablo) variatorkit efter 1 mil. Anledningen till detta var att jag tyckte att org.setupen ville till att slira rem om man låg just ovan inslagsvarv. Exakt samma fenomen som jag nu ser i mina kompisar maskiner med deras org.setuper.
Någon som upplevt samma sak?

Hörde att -13 hade detta problem också?
Det är väl 10 serien i år igen, satte man dit den för att motverka remslitage så verkar det ju inte ha fungerat så bra!?

Fortsättning...
En av polarna lämnade in sin PRO 800 -14 till återförsäljaren som konstaterade att linjeringen var fel, de shimsade om dem och han fick en ny rem.
Nu när han varit och kört i helgen, 3 mil, (lugna mil) så har den nya remmen också börjat fransa.

Är det många här inne med -14s PRO 800 som har detta problem? Jag känner till fyra nyuttagna maskiner, samtliga har problem med remslitage.
Som sagt hade ju min rem tenderat att fransa redan efter första milen, det var då jag slängde på KNR Sledtechs kit (Diablo), och efter det så har jag inga remproblem, öht.
Känns ju jävligt märkligt att en miljardindustri som t.ex. Polaris inte klarar av att komma med en std setup i variatorerna som är rimlig. Man ska fan inte behöva börja variatorkitta en ny maskin a 140k för att remmen ska hålla. Känns inte som allt för hårt ställda krav.

Så, ni som kör std variatorsetup, kom gärna med info kring hur era remmar ser ut efter 10 mil.
 

JOK

Välkänd medlem
22 aug 2013
442
2
18
Norrbotten
Har nu feedback från PRO 12 13 14, slp steg 3.
Alla kör extrem terräng! Tekniskt!! 10-66, team guld i primären.
Tillsammans med std CAM och team black purple, samt team tied 73-59 samma fjäder. Samt VMC's kitt till slp steg 3.. Där vi ersatt slp blue pink med team gold. Kan va så att vi tog bort lite topp vikt från mtx vikterna, misstänker att om du är myrsurfare på havsnivå får du behålla 10-68.. Annars lär den gå på varvstopp...
Väntar på ytterligare feedback från polarn i Ludvika som kör steg 3..
Detta borde va de billigaste sättet att få till något som inte äter rem vid teknisk körning! Skotern kommer dessutom upp på snön betydligt bättre vid pumpgasning!
Tolkar jag dig rätt? Byt fjädrar i primär och sekundär, kör med 10-66 till fjälls och 10-68 i låglandet så får man mest Bang for the money?
 

I See the Line

Välkänd medlem
19 dec 2013
186
0
6
Norrbotten
Som sagt, kanonfin rem efter 3 lugna och 5 blandade Miles orig setup.
8 miles ~ 1,3 mil.
Eller menar du 8 mil?

Har du den inställd på miles, så är det iaf på tok för lite för att utvärdera.
Men har du kört 80 km så verkar det ju lovande. Hoppas i så fall att det håller i sig när du börjar belasta remmen.
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Tolkar jag dig rätt? Byt fjädrar i primär och sekundär, kör med 10-66 till fjälls och 10-68 i låglandet så får man mest Bang for the money?
Ja om man inte har deg eller vill satsa x antal tusen på en setup du aldrig kan vidareutveckla.. Här vet du alla förutsättningar (99% av alla köpes kit har kam vinklar och färgkoder bortslipade av förståeliga skäl!)
Jag kör denna setup på låglandet.. Slår igenom på varvstoppen då och då när man trycker fullt i fluffet.
Är man händig och har en brevväg så kan man slipa 68orna till 66,5 eller 67 om man kör mest allround körning! Fast de e klart! Till allround körning funkar VMCs rtr super bra! Min setup är framförallt tänkt till teknisk åkning bland träden!
 
Last edited:

JOK

Välkänd medlem
22 aug 2013
442
2
18
Norrbotten
Då kanske man provar vikta ner lite och testa ditt recept, skogskörning i jokkmokkfjällen bjuder ju inte så många höjdmeter.
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Var och körde i helgen på 500-800 möh och med god snötillgång. Körde första dagen med 11-70 vikter och blue/pink i primären. resten är orginal.

Den orkade inte varva mer än 7950 vid längre fullgasrepor uppför.

Slipade då ned vikterna från 70,60 g till 68,80 g, tog den mesta av vikten vid vid häl/början av mitten och 1,5 cm ut.

Efter detta hittade den tillbaka tills 8100. Dock inte samma punch i början som med org.

Ska även jag köpa mig ett set av billet X vikter som jag skrev tidigare i tråden. Blir kul att kunna labba ute i fält!