PRO RMK 800 Variatoruppsättningar

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Kört i riktigt tungt före idag. Varvade inte mer än 7950 med nedslipade 11-70 väger nu cirka 68.8g och blue/pink i primär. Orginal setup i sekundären.

Ska slipa ned vikterna mer, då det blir mkt mer körning under helgen.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
snoperformance har team fjädrar. Slp har jag inte riktigt hittat nån online i sverige.
Så man får väl ringa sin polaris åf å kolla om dom kan ta hem.
Annars så tror jag nog Edvard i Vilhelmina ska ha några fjädrar hemma.
 

MikalJonsson

Välkänd medlem
21 feb 2006
626
0
16
Motorhuset i Östersund är väl stor på både Polaris och slp. Dom är bra att ha och göra med också!


Sent from my GT-N7105 using Tapatalk
 

JOK

Välkänd medlem
22 aug 2013
442
2
18
Norrbotten
Nu är original set up testad idag.

+1grC, 4-5dm blötsnö, den peakar på 8100-8150 och faller 150-200 ganska omgående, Max hastighet 70km/h (liten myr...) och den orkar inte upp på rullen trots mjuk bakdämpare..

Nu sitter man och väntar på att snoperf. ska öppna så man får sig nå vettigare grejer..

Nu vet jag att det varma vädret jävlas en del men den ska inte tappa varven som den gör!
 

^jocke

Välkänd medlem
28 okt 2005
329
1
16
39
Örnsköldsvik
Nu är original set up testad idag.

+1grC, 4-5dm blötsnö, den peakar på 8100-8150 och faller 150-200 ganska omgående, Max hastighet 70km/h (liten myr...) och den orkar inte upp på rullen trots mjuk bakdämpare..

Nu sitter man och väntar på att snoperf. ska öppna så man får sig nå vettigare grejer..

Nu vet jag att det varma vädret jävlas en del men den ska inte tappa varven som den gör!
Upplever samma på min pro -13 som också är original. Tror det får bli lite prylar framöver till variatorn.
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Tillbaka efter en tur i över metern med riktigt roligt och krävande före. 12as M8 gick knappt framåt på platten då den grävde krondiken istället.

Körde med 10-66 idag och upptäckte för första gången remslir på nedre delen av skivorna. Ökade toppvarvet något men inte mer än 8100 som sjönk till 7950 uppe på 650m...

Problem med remmarna med dessa vikter tror jag kommer som ett brev på posten vid skogsköring.

Nya tag till nästa vecka.
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Skrev ju tidigt i tråden att Org remmen slirar i början, någN annan skrev att efter shims ing a. Korset så hade man minst lika bra remtryck som serie 11, och med bibehållet mellan och topp register.
Kanske är xs 809 bredare då remsliret upphör direkt. Måste mäta! Milleson! Vad kör du i sekundären?? Org, då tror jag du har största problemet där!!
Kul feedback!
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Kör org i sekundären pga får inte upp skruvarna... ska borra bort dem då jag fått tag i nya.

Ställde upp remspänningen ikväll återkommer ang remsliret.
 
A

AssaultRMK

Knacka till Helix i sidan av bultarna så brukar de lossna lättare. Brukar uppleva att de fastnar extra hårt pga Helix vrider sig något och då låser fast bultarna extra hårt, det är ju trotts allt "amerikansk passform" vi talar om.
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Ang helixbultar. Har värmt med värmepistol. Inte för inte den levererades org från VMC...

Kört idag igen med 10-66. Fungerar inget bra. Dom orkar inte hålla fast remmen och jag har fått en frans...

Byter tillbaka till mina nedslipade 11-70 och provar dom på nytt. Nu i minusgrader.
 

Stenmanracing

Välkänd medlem
28 aug 2012
510
0
16
Storuman
Hmm, då vet du inte hur loctite fungerar, och dom levereras ju så! Samt att om jag inte kommer ihåg helt fel så står det inTEAMs rekommendationer!
Jag kan nog nästan till 100% säga att jag är den på forumet som hållit på mest med team variatorn och plockat isär. Klart att jag vet hur loctite funkar!! Jag rekommenderar att köra utan loctite och sen köra kopparpasta eller liknande på konan på bultarna. Är där dom nyper fast.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Brukar ge en smäll på torx bitset med hammaren, sen köra med en bra moment borr/skruvdragare, så det ligger å vibrerar på hyfsat moment.
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Jag kan nog nästan till 100% säga att jag är den på forumet som hållit på mest med team variatorn och plockat isär. Klart att jag vet hur loctite funkar!! Jag rekommenderar att köra utan loctite och sen köra kopparpasta eller liknande på konan på bultarna. Är där dom nyper fast.
Håller nog med dej på den punkten! Iaf, när man som du är van att torka ur remdamm, samt kolla att fjädrarna håller trycket inför i stort sett varje race!! Men för snubben som hittat sitt kit
Så är det loctite som gäller.. Vet inte jur. många ggr man hittat variatorer med 3 bult eller en felaktig! Inte så sällan med fel gäng..
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Måste säga att skotern känns mkt bättre med serie 11 vikterna och det svarta längs ned försvann helt imomed bytet av vikterna. Dock saknar jag fortfarande varv!

Ska slipa bort minst 1 g till på 11-70 frågan är vars? Har ju redan tagit lite som ni ser på bilden.

mitten eller toppen? är ju kring 50-70km/h som man ligger vid fullgas uppför = typ 3/10 - 4/10 av utväxlingen.

Öppen för förslag.
 

Attachments

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
har kört det i två säsonger, är en kanonhelix för lössnökörning, bra backshift! Håller i år på att experimentera med en 60/44 helix, tror den är bättre då jag kör riktigt lågt drevat, 2.52:1.