PRO RMK 800 Variatoruppsättningar

A

AssaultRMK

primärfjäder:180-344
supertip sno x serie vikter, dom med den riktigt branta kurvan viktad enl. följande:
häl 7gr+4gr
mitt 3gr+3gr
spets 3gr+2gr
helix: 60/44.36
sek.fjäder: 160/280
2,52:1 nerdrevat
håller stadiga 8400 varv
utshimsat kors 0,8 mm från original.

axxar som ett djur 0-130 km/h sen tar utväxlingen slut.
Låter ju lite underligt att du kommer upp i 130km/h när den teoretiskt med den utväxlingen bara kan komma upp i ca 116km/h om jag inte har räknat helt galet, förutsatt att du har std drivjul och matta, men åandra sidan så är ju inte std hastighetsmätare känd för att vara speciellt exakt heller. :)

Alltså, meter per drivaxelvarv * drivaxelvarv per sekund * 3,6.

(8x2,86)x0,0254= 0,58.
8400/60= 140.
140/2,52= 55,55.

0,58x55,55x3,6= 116km/h

Dra sedan av förluster i variatorer, felmarginal på varvtalsmätare osv så kommer man nog inte upp i mer än 100km/h verklig matthastighet.
 
A

AssaultRMK

Du har bara räknat 1:1 i variatorerna.
Växlar det ut absolut fullt växlar ligger man på "överväxel" 1:0.8 tex
Sekundären snurrar fortare än motorn.
Så det kan stämma att den gör mer än 116
Har man verkligen så mycket "överväxel" på variatorerna som tex 1:0,8?
Med sån utväxling skulle det betyda att sekundären snurrar i 10500rpm vid 8400rpm på primären om jag räknar rätt?
Vilket i sin tur innebär 145km/h på mattan för "thewayout"

Min maskin har 2,05 utväxling, vid 8250rpm har jag 135km/h på mätaren som toppnotering.
Teoretisk topphastighet på ca 140km/h vid 1:1 i variatorerna, vilket stämmer ganska bra med mätarhastighet även om den med all säkerhet inte är 100% korrekt.
Skulle jag ha 1:0,8 utväxling på variatorerna skulle det innebära teoretisk tophastighet på 178km/h vid 8250 på primären vilket i sin tur skulle innebära en felmarginal på runt 40km/h på hastighetmätaren +- alla oberäknerliga variabler, men det känns lite väl mycket.

Kanske är lite overdrive på sekundären men inte så pass mycket att det är nödvändigt att räkna med?
 
Reactions: rmk700_05

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
Varför schimsat ut korset?
för att den nyper remmen betydligt hårdare från början, och släpper remmen lättare då man släpper gasen och ska ta om, vi kan väl kalla det bättre downshift. Dock tappar man ju lite punch mot slutet av växlingskurvan, men där är p85:an ganska så bra ändå.
 

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
inte vet jag om hastighetsmätaren visar fel, men jag använder absolut allt på skivorna, jag har ju inte precis tänkt ligga på 130 nå mkt med den där drevningen:)
vid 1:1 så har man ju typ 5cm kvar på primärskivan, och kom ihåg att jag varvar 8400.
jag vet att jag använder allt på skivorna, för då du kommer till 130 då slutar det att mata, det bara tvär dör, behöver mkt remtryck längst ner i sekundären så inte remmen smäller :)

tror ni mätarn kan börja vissa fel då sekundären snurran så mkt fortare?
ska prova med gpsen om det blir lite mildare väder.
 

sledman

Välkänd medlem
19 sept 2004
309
1
18
ta alla onödiga diskusioner via PM eller telefon så man slipper scanna igenom en massa som man inte e intresserad av
Vem är du att avgöra vad som är intressant eller inte? Tycker att förståelse hur variatorer fungerar och reagerar med olika drevningar och dylikt är till en fördel då man ska ge sig in på att ändra i variatorer vilket ändå är vad denna tråd handlar om.
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
Kalle heter jag :)
tråden började med variatorbestyckningar och ligger nu på matthastighets diskussion mellan några stycken
tycker det är lika på dom flesta forum,börjar med en sak och slutar med nått annat,å nu lägger man in ett till onödigt inlägg
 

Maengs

Välkänd medlem
26 dec 2013
126
0
6
Boden
för att den nyper remmen betydligt hårdare från början, och släpper remmen lättare då man släpper gasen och ska ta om, vi kan väl kalla det bättre downshift. Dock tappar man ju lite punch mot slutet av växlingskurvan, men där är p85:an ganska så bra ändå.
ang utschimsat kors.
hur blev tillslagsvarvet med en 180/344 primärfjäder?
diabloracing tror att polaris har schimsat ut korset på 14:s jämnfört mot 13 för att höjja inslagsvarv iom stöldskyddet.

Polaren har en 190 primär (start) och fick ett inslagsvarv på 4350 ca.
std 4100 typ?
 

JOK

Välkänd medlem
22 aug 2013
442
2
18
Norrbotten
Har inte hunnit så många mil med nya setupen, men upplever ett distinkt ingrepp helt utan slir och skivorna känns svalare än tidigare. Givet är även fjädern i sekundären bytt. Med orig. setup slirade det när det gick tungt..
 

JOK

Välkänd medlem
22 aug 2013
442
2
18
Norrbotten
Plockat från denna tråd #27.. Team black/purple i sek och 10-68.. Lite i tyngsta laget så de ska ner till 66-67g gissar jag..
 

JOK

Välkänd medlem
22 aug 2013
442
2
18
Norrbotten
Plockat från denna tråd #27.. Team black/purple i sek och 10-68.. Lite i tyngsta laget så de ska ner till 66-67g gissar jag..
 

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
ang utschimsat kors.
hur blev tillslagsvarvet med en 180/344 primärfjäder?
diabloracing tror att polaris har schimsat ut korset på 14:s jämnfört mot 13 för att höjja inslagsvarv iom stöldskyddet.

Polaren har en 190 primär (start) och fick ett inslagsvarv på 4350 ca.
std 4100 typ?
har ca 4200 i inslag nu, med original fjäder ca 3700, du får ju lägre tillslag ju mer du shimsar ut korset, vinkeln på vikten ändras ju så vikten blir betydligt tyngre i början och drar ner inslagsvarven ganska rejält. man kan säga att vikten hinner svinga ut mer innan den slår till. Jag brukar sätta en bricka på variator bulten så man får tillbaka rätt remspel.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Fick ett rätt så högt inslag då jag bytte till billetx vikterna. Runt 4700. Så har börjat råka ut för remslir just vid inslag. Hände kanske 2-3 gånger på en dag. Verkar som primären drar remmen för fort så sekundären hänger inte med.
Nått tips på vad man ska göra?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
Fick ett rätt så högt inslag då jag bytte till billetx vikterna. Runt 4700. Så har börjat råka ut för remslir just vid inslag. Hände kanske 2-3 gånger på en dag. Verkar som primären drar remmen för fort så sekundären hänger inte med.
Nått tips på vad man ska göra?


Sent from my iPhone using Tapatalk
remslir var då, i sek lr primär? är det i sekundären så en fjäder med högre starttryck, eller en helix men mindre startvinkel eller så kan du sätta in 3 delrin washers om du inte har d redan i sekundären..
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Fick ett rätt så högt inslag då jag bytte till billetx vikterna. Runt 4700. Så har börjat råka ut för remslir just vid inslag. Hände kanske 2-3 gånger på en dag. Verkar som primären drar remmen för fort så sekundären hänger inte med.
Nått tips på vad man ska göra?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Vad har du för primärfjäder?

tex MDS vikter som är hältunga brukar använda sig av mjuka primärfjädrar 100-120 starttryck. Kanske det fungerar bättre till billetX vikterna.

Om du kan vikta på mer i hälen utan att tappa toppvarv så är ju det en lösning.
 
Last edited: