PRO RMK 800 Variatoruppsättningar

Niro

Välkänd medlem
11 dec 2008
228
0
16
Kilaforsfjäll
Har en fråga ang primärfjädrar. Om man har två fjädrar med samma starttryck fast olika sluttryck, hur beter sig variatorn när du har ett tyngre resp svagare sluttryck? Tex 165/327 (almond) mot för en 165/344 (silver).. Vad är skillnaden? :)
 

sledman

Välkänd medlem
19 sept 2004
309
1
18
Har någon av er här testat att byta helix på er PRO?
58-38 eller 58-40 eller 56-40??
Lyfter frågan och undrar även hur 58-38 /58-40 helixen beter sig jämfört med original?
Sitter nämligen med en sån men har aldrig fått riktigt kläm på hur siffrorna ska tydas och vad som är viktigt att tänka på när det gäller val av helix.
 

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
Lyfter frågan och undrar även hur 58-38 /58-40 helixen beter sig jämfört med original?
Sitter nämligen med en sån men har aldrig fått riktigt kläm på hur siffrorna ska tydas och vad som är viktigt att tänka på när det gäller val av helix.
den första siffran betyder att startvinkeln är 58 grader, andra siffran betyder att slutvinkeln är 38 grader.. på team helixarna står det även en siffra till (58/38 .36) .36 betyder att startvinkeln som är 58 grader kommer att gå från 58 grader progresivt ner till 38 grader på en sträcka av 0.36 tum. alltså totala sträckan på helixen är från 0 - 1.1 tum, från 0,36-1,1 tum är helix vinkeln 38 grader.
.25,.36 och .46 är vanliga längder på startvinklarna.

ju högre vinkel desto snabbare utväxling av sekundären, man kan även säga ju högre vinkel desto mindre remtryck, lägre varv och sämre backshift. och viceversa för lägre vinklar såklart.
 

sledman

Välkänd medlem
19 sept 2004
309
1
18
den första siffran betyder att startvinkeln är 58 grader, andra siffran betyder att slutvinkeln är 38 grader.. på team helixarna står det även en siffra till (58/38 .36) .36 betyder att startvinkeln som är 58 grader kommer att gå från 58 grader progresivt ner till 38 grader på en sträcka av 0.36 tum. alltså totala sträckan på helixen är från 0 - 1.1 tum, från 0,36-1,1 tum är helix vinkeln 38 grader.
.25,.36 och .46 är vanliga längder på startvinklarna.

ju högre vinkel desto snabbare utväxling av sekundären, man kan även säga ju högre vinkel desto mindre remtryck, lägre varv och sämre backshift. och viceversa för lägre vinklar såklart.
Tack för informationen men måste bara få klargöra en sak, blir högre vinkel= lägre siffror?
Tänkte om du prövar med 60/44 helix.
 
Last edited:

Jawo

Välkänd medlem
24 jan 2012
402
3
18
Skellefteå
Kör med 10-66 grams vikter och en 140/330 fjäder när man trycker stumt går den upp i dryga 8200 varv för att sen til 8000-8200 beroende på lutning, men jag vill ha mer klipp i maskinen vad skulle ni här på forumet rekommendera kan tilllägga att jag kör på ca 300-450meters höjd.
 
A

AssaultRMK

Kör med 10-66 grams vikter och en 140/330 fjäder när man trycker stumt går den upp i dryga 8200 varv för att sen til 8000-8200 beroende på lutning, men jag vill ha mer klipp i maskinen vad skulle ni här på forumet rekommendera kan tilllägga att jag kör på ca 300-450meters höjd.
Skulle i först hand satsa på en primärfjäder med lite hårdare sluttryck.
Personligen kör jag Team limegrön (150/340) med gott resultat, håller stabila 8250 stumt.
 

Jawo

Välkänd medlem
24 jan 2012
402
3
18
Skellefteå
Okej men måste bara fråga om. Om jag kör med en fjäder med hårdare sluttryck så borde varven hålla sig högre men eftersom stt varven ligger nästan perfekt bör jag väll vikta om till 11-66 eller 10-68?
 

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Okej men måste bara fråga om. Om jag kör med en fjäder med hårdare sluttryck så borde varven hålla sig högre men eftersom stt varven ligger nästan perfekt bör jag väll vikta om till 11-66 eller 10-68?
Jag kör med 11-66 vikter, original primärfjäder och en svart/lila sekundärfjäder och originaldrevning på min RMK Assault -11
Tycker själv den går mycket bra -växlar på hårdare på låg/mellan där man duktigt med mos i dessa
motorer, min varvade 8150 på ca 500 meters höjd förra helgen
 
A

AssaultRMK

Okej men måste bara fråga om. Om jag kör med en fjäder med hårdare sluttryck så borde varven hålla sig högre men eftersom stt varven ligger nästan perfekt bör jag väll vikta om till 11-66 eller 10-68?
Du får räkna med att digitala varvmätaren visar ca 100rpm för mycket, så ditt verkliga varv bör ligga någonstans runt 7900-8100 vilket är just på gränsen lågt.
Kör själv med 11-66or och svart/lila sek fjäder (500möh och uppåt) och tyckte förr att de där sista klämmet fattades innan jag bytte fjäder.
Kan mycket väl också vara så att originalfjädern var utmattad (trotts att den bara gått en halv säsong) men det blev då en riktigt bra skillnad med team limegrön fjädern för min del.
Tillsammans med 19/43 devning så är jag nu riktigt nöjd över hur maskinen går, bra klipp och snabb respons.
 
A

AssaultRMK

Svart/lila är ju en klassiker som många tycker om, även så jag. Men tror samtidigt att du kan nog gott köra på original i sekundären också om du vill men den lider ju inte av lite bättre backshift och remtryck.
 

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
primärfjäder:180-344
supertip sno x serie vikter, dom med den riktigt branta kurvan viktad enl. följande:
häl 7gr+4gr
mitt 3gr+3gr
spets 3gr+2gr
helix: 60/44.36
sek.fjäder: 160/280
2,52:1 nerdrevat
håller stadiga 8400 varv
utshimsat kors 0,8 mm från original.

axxar som ett djur 0-130 km/h sen tar utväxlingen slut.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
primärfjäder:180-344
supertip sno x serie vikter, dom med den riktigt branta kurvan viktad enl. följande:
häl 7gr+4gr
mitt 3gr+3gr
spets 3gr+2gr
helix: 60/44.36
sek.fjäder: 160/280
2,52:1 nerdrevat
håller stadiga 8400 varv
utshimsat kors 0,8 mm från original.

axxar som ett djur 0-130 km/h sen tar utväxlingen slut.
Vad har du för mattfart vid lös snö klättring med den uppsättningen?