PRO RMK 800 Variatoruppsättningar

sledman

Välkänd medlem
19 sept 2004
309
1
18
Ni som kör med delrin washers, hur många satte ni? Har läst allt från 1 till 3 stycken. Satte själv 2, en ovan och en under koppen där fjädern vilar.
 

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
mer vikt i hälen = lägre inslag
mer vikt i spetsen = högre tillslag
Mds vikterna har väldigt mkt vikt som ligger under "center of gravity" linjen då dom vilar i variatorn som vill dra vikterna neråt istället för mot rullarna. Krävs mer rpm för vikten innan den orkar slungas ut = höga tillslag, därför dom kör med så mjuka starttryck.
Jag trodde billetx vikterna var identiska med 11 serie vikterna? eller är fancys variator shimsad för 10 serie vikterna?
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Mycket snack om shimsning nu, det är bra för då måste jag fråga följande:

Hur viktigt är det? jag kör nu med Slp MTX vikter, bör jag shimsa?
Lika så om man kör en 11 serie, bör man shimsa?
Om man inte shimsar, vad förlorar man på det isf?
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
remslir var då, i sek lr primär? är det i sekundären så en fjäder med högre starttryck, eller en helix men mindre startvinkel eller så kan du sätta in 3 delrin washers om du inte har d redan i sekundären..
ska ta och kika på variatorerna nu ikväll och se om det svärtat något och vart.
vet att det hänt nångång förut med andra vikter och när jag kollade då så låg remmen en bit ner i sekundären.
nu hörde jag samma ljud med det gick så fort att maskinen kom i rullning och remmen åkte upp igen.
kör med black/purple i sekundären nu. 2 delrin washers.
slp green/pink 160/340 i primären, kanske skulle ha provat blue/pink 140/340 istället.
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Så, hur stort "glapp" bör det vara mellan viktarmar och rullarna för att det skall vara optimalt?

Om viktarmarna ligger dikt mot rullarna, vad får det för konsekvenser?
 

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
Så, hur stort "glapp" bör det vara mellan viktarmar och rullarna för att det skall vara optimalt?

Om viktarmarna ligger dikt mot rullarna, vad får det för konsekvenser?
det hela handlar ju egentligen om vid vilken vinkel vikten slår i mot rullarna.

det är väl egentligen ingen bigdeal, men det är så pass avancerade saker så det är i princip ingen som håller på med det. men visst finns det prestanda att hämta men frågan är om det är värt det?
jag upplever iaf att med tight kors så saknas det där extra klippet, känns lite som sirap allting, då man klättrar i lössnön och då det går tungt och man ska ta om på gasen så är det ingen vidare respons. tar man ut korset för mkt blir det inte heller bra, det är väldigt känsligt och olika för varje vikt, det är bara att prova sig fram tills man hittar den där "sweet spoten", känns direkt på maskinen då man har hittat rätt. På en del vikter som har "Låg häl" kan man behöva ta in korset istället.
nackdelen är ju att inslagsvarvet blir väldigt lågt och ryckigt, men det går ju lösa på andra vis.
Shimsar man för tight så kommer du inte ens i väg utan ett jävulskt remslir.

det är absolut inget jag rekommenderar någon att prova, kan fort bli väldigt fel.
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
hmmm en vetenskap och dessutom svårt att laborera med själv såvida man inte har en rejäl verkstad mm hemma i garaget dvs det är inte bara att få lös det där "korset"

Det verkar dock som om mina MTX vikter ligger kloss mot rullarna vilket inte är bra om jag tolkat dig rätt thewayout?

får stoppa dit mina 11/68 och kolla hur det ser ut!
 

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
hmmm en vetenskap och dessutom svårt att laborera med själv såvida man inte har en rejäl verkstad mm hemma i garaget dvs det är inte bara att få lös det där "korset"

Det verkar dock som om mina MTX vikter ligger kloss mot rullarna vilket inte är bra om jag tolkat dig rätt thewayout?

får stoppa dit mina 11/68 och kolla hur det ser ut!
jag skulle ha shimsat så dom just precis ligger emot rullarna..men det är ju jag det. det skulle knappast en handlare rekommendera...
 

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
Det sitter då olika schims enl skiss
det gör det inte heller, dom har tagit upp 4 olika shims i båda skisserna bara för att visa vilka som polaris har tillgängliga. Men visst kan dom har shimsat dom mer i år, det har ja ingen aning om men jag kan då inte tyda det på sprängskissen.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Kollade min med mina billetx vikter och där ligger dom emot rätt så bra oxå.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Jag lånar tråden lite, jag kör 11/66 vikter , orginaldrevning och black purple i sekundären.
Jag skulle vilja ha upp tillslaget lite för att få den argare/rappare i starten. Är det någon som har någon bra rekommendation?


Hellre en trasig Polaris i garaget än en hel Yamaha på fjället
 

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Vilken fjäder har du i primären ? Orginal tror jag är 140/330 iallafall på rmk assault 2013


Jag lånar tråden lite, jag kör 11/66 vikter , orginaldrevning och black purple i sekundären.
Jag skulle vilja ha upp tillslaget lite för att få den argare/rappare i starten. Är det någon som har någon bra rekommendation?


Hellre en trasig Polaris i garaget än en hel Yamaha på fjället
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Slp green/pink. 160/340
Team almound 165/327
föredrar slp mot för Team då dom verkar ha tendens till att gå av.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
mer vikt i hälen = lägre inslag
mer vikt i spetsen = högre tillslag
Mds vikterna har väldigt mkt vikt som ligger under "center of gravity" linjen då dom vilar i variatorn som vill dra vikterna neråt istället för mot rullarna. Krävs mer rpm för vikten innan den orkar slungas ut = höga tillslag, därför dom kör med så mjuka starttryck.
Jag trodde billetx vikterna var identiska med 11 serie vikterna? eller är fancys variator shimsad för 10 serie vikterna?
har inte rört nån schimsing sen jag satta in billetx vikterna. så den är schimsad för 10 serie..
Nu har jag kollat då jag fått slir och problemet blir att primären växlar för fort så den drar ner remmen i botten på sekundären innan ens maskien börjar rulla.
Så vad göra? slakare fjäder?
 

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
hmm det var skumt, om du nu har black purple fjädern och original helix borde detta inte kunna hända..
jaja men dom kanske drar lika hårt i början som heelclicker billetx viktern..då kan det hända :) men inte en chans att dom gör det..för lite massa i hälen ändå på det där vikterna..
för att lösa problemet så kan du lätta vikten i hälen eller sätta högre starttryck på primärfjäder, eller högre starttryck i sekundären eller mindre startvinkel på helix.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
ännu högre starttryck kändes ju bussigt då jag redan nu har lite väl högt inslagsvarv.
kanske får flytta en magnet längre ut och prova om det blir nån skillnad.
om man går upp på starttryck i sekndären. kan det leda till andra växlingsvarv eller något?
tänkt så man inte justerar bort sig totalt..