PRO RMK 800 Variatoruppsättningar

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Jaha, då har man trotsat dödskylan i helgen. -34 nere vid Årrenjarka men betydligt varmare uppe på 600 meter ca -15.

Har äntligen fått loss mina helixbultar och kunnat byta sek-fjäder till en blk/prl 160-240.

Kör nu med 11-70 som är nedslipade ca 1,5 gram i mitten av vikten
blue/pink 140-240 (140-360 team spec) primfjäder
samt org helix med blk/prl fjäder

Varvar nu ca 8100 i snön med peak på 8300 och orkar hålla varven då man åker på rullen. Så bytet av sekfjäder gjorde en stor skillnad.

För er som har tänkt byta sekfjäder.
Sätt variatorn i frysen 20 min och värm sedan på helixen invid bulten som du tänkt ta loss vänta tills du hör ett klingande ljud från helixen, använd slagmejsel och det ska gå bra!. Detta var det som fungerade för mig efter flera misslyckade försök med värme osv..
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Nu har jag varit ute och rivit sekundären utan att komma fram till nått som är galet förut att skivan känns riktigt glapp och rullarna glappar lite. Men inget som inverkar på problemet!?
Vart ska man sätta delrin brickorna? Har i nuläget 2st mellan fjäder och fjädertallriken rätt/fel?

Men den stora frågan är. Vad fasen gör jag för att fixa mitt remslir?
Bild på en skiva:




Sent from my iPhone using Tapatalk
 

arcticjocke

Välkänd medlem
4 jan 2009
282
0
16
Granö
www.madcap.tk
Nån här som kör lr ha kört med mds vikter och 110-290 fjädern och har samma fel som jag, att mattan snurrar på tomgång och ibland när man nyper fullt och släpper då vill motorn dö pga att variatorn inte växlar tillbaka, den slirar på remmen när man står still, kör på polaris rem. den gjorde aldrig så här med original grejerna.
 

^jocke

Välkänd medlem
28 okt 2005
329
1
16
39
Örnsköldsvik
Nån här som kör lr ha kört med mds vikter och 110-290 fjädern och har samma fel som jag, att mattan snurrar på tomgång och ibland när man nyper fullt och släpper då vill motorn dö pga att variatorn inte växlar tillbaka, den slirar på remmen när man står still, kör på polaris rem. den gjorde aldrig så här med original grejerna.
Låter juh konstigt, är remmen rätt justerad i sec.variatorn? Har du fått ihop pri.variatorn rätt med rätt spel mellan vikt och rulle/kors? Bara spekulationer från min sida, men det låter som att nånting inte står rätt till.
 

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Har sekundären växlat tillbaka då man nyper fullt och släpper ?
Ligger vikterna i primären i rätt läge?
är primärfjädern HEL ?
Hur är det med bussningarna i primären ?
Ligger remmen rätt på sekundärvariatorn vid stillastående?

Om allt ovan är helt och funkis , är det inte så att du viktat på vikterna för mycket ?



Nån här som kör lr ha kört med mds vikter och 110-290 fjädern och har samma fel som jag, att mattan snurrar på tomgång och ibland när man nyper fullt och släpper då vill motorn dö pga att variatorn inte växlar tillbaka, den slirar på remmen när man står still, kör på polaris rem. den gjorde aldrig så här med original grejerna.
 

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
Nån här som kör lr ha kört med mds vikter och 110-290 fjädern och har samma fel som jag, att mattan snurrar på tomgång och ibland när man nyper fullt och släpper då vill motorn dö pga att variatorn inte växlar tillbaka, den slirar på remmen när man står still, kör på polaris rem. den gjorde aldrig så här med original grejerna.
har du shimsat korset rätt för dessa vikter då? låter som alldeles för tight remspel eller helt åt helvete för mkt remspänning.
 

arcticjocke

Välkänd medlem
4 jan 2009
282
0
16
Granö
www.madcap.tk
då primärfjädern är ny, så tippar jag på att den är hel och den har då inte gått av.
i 30-40cm puder så varvar den 8300.
den slirar inte då man kör hårt. då var variatorerna lika varm. mycke svalare än när ja körde med orginal grejer, men direkt man står ett tag (10min) å ska iväg så slirar den.
kör man efter en väg så slirar den inget lr jätte lite, endast i snö.
nån som provat köra med orginal fjäder och mds vikter och vet hur den beter sig i snön?

har aldrig ens rört sekundären. hur högt ska remmen ligga i sekundären?
vilka grejer rekommenderar ni att man ska ha i sekundären?
mds vikterna ska inte behöva nån shimsning.

skotern står på upptining nu, så ska nog kolla upp de dära imorn.
 

arcticjocke

Välkänd medlem
4 jan 2009
282
0
16
Granö
www.madcap.tk
har provat byta tillbaka till orginal fjäder och nu är den som vanligt, dock så är ju inslagsvarvet och top varven hög.
såg att remmen hade slirat i sekundärn och har varit och provat köra den utan att den har slirat.

vilket inslagsvarv ha ni? och vilken fjäder kör ni med då?
 
A

AssaultRMK

Hur högt remmen ligger i sekundären är egentligen orelevant. Du ska mäta remspänningen enligt handboken, dvs hur mycket remmen "slackar" i mitten. Så läs där.
Att någon säger till dig att remmen ska ligga si och så många mm ovanför kant blir väldigt ospecificerat då det beror mycket på slitage osv.

Jag tror snarare att det är i remspänningen ditt problem sitter och inte i primfjädern.


Skickas från min iPad via Tapatalk
 

arcticjocke

Välkänd medlem
4 jan 2009
282
0
16
Granö
www.madcap.tk
kollade remspänningen och den ska vara 32mm och jag mätte de till 25-26mm om de nu blev rätt de ja mätte, då de var mörkt så man såg knappt nått.
ska prova med remmen som följde med skotern å se om den beter sig likadant, annars så ska jag justera det.
men då kommer jag ju få ännu högre inslagsvarv.

nu ligger inslagsvarvet på ca4500, och 8600 efter väg och 8300-8400 i 20-30cm blötsnö, de är med mds vikter och orginal fjädern. och nu snurrar ju inte mattan lika mycke när man lyfter upp den som den gjorde med 110-290 fjädern, och den har inte fastnat än så att motorn vill dö då man bromsar.

väntar än på att jag ska få hem vågen så jag kan väga vikterna exakt.
 

lidztrom700

Medlem
22 nov 2011
26
0
1
Piteå, Norbotten
Prövade att endast byta sek fjädern till en röd/rosa-140/260 (original har 155/222)
för att få bättre drag i början
och mer varv, vilket jag fick men märkte att man istället tappar mycket matthastighet och ork i slutet med för högt sluttryck. Så de blir nog en fjäder med 140 i starttryck och 220 i slut då ja tycker original har bra sluttryck. Ingen annan som har prövat nåt liknande?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
kollade remspänningen och den ska vara 32mm och jag mätte de till 25-26mm om de nu blev rätt de ja mätte, då de var mörkt så man såg knappt nått.
ska prova med remmen som följde med skotern å se om den beter sig likadant, annars så ska jag justera det.
men då kommer jag ju få ännu högre inslagsvarv.

nu ligger inslagsvarvet på ca4500, och 8600 efter väg och 8300-8400 i 20-30cm blötsnö, de är med mds vikter och orginal fjädern. och nu snurrar ju inte mattan lika mycke när man lyfter upp den som den gjorde med 110-290 fjädern, och den har inte fastnat än så att motorn vill dö då man bromsar.

väntar än på att jag ska få hem vågen så jag kan väga vikterna exakt.
testade mds på pro rmk för ett par år sen, upplevde samma. Schimsade ut korset, det blev bättre tillslag och mjukare men jag upplevde också samma fenomen att den höll på dö när man släppte gasen, tyckte även det var svårt hålla nere varven trots att man lastade på rejält. Skulle tro brantare helix behövs, samt en hårdare fjäder i sekundären som orkar trycka tillbaka. Men jag tappade suget och satte dit originalsetupen som funkar rätt bra på polaris. Till arctic däremot funkar mds vikterna kanon
 

Polartech

Välkänd medlem
3 jan 2013
114
0
6
Ser många kör med black/purple 160-240 fjäder i sekundären.är den spesiellt bra för rmk och lössnö eller bör den funka bra på swb pro-r 800 med?eller rekomenderar ni nånn annan sek fjäder for dom om man vil ha den rappare i starten och varva bra på topp.
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Uppdaterar min uppsättning. PRO RMK - 13 330 mil.

11-70 som är nedslipade från 70,3 till 67,5 gram. 0,8 g från toppen och 2,2 gram från mitten och ut mot toppen.

Slp blue/pink Primär
black/purlple Sekundär

Går just nu riktigt bra. 8300 vid 450 möh vid körning uppförs i den snö som nu råder kring jokkmokksfjällen.

Sett 8450 vid enstaka tillfällen på platten. Det känns som att det är vid dessa varvtal man ska ligga för att få ut mest av maskinen samt spara på remmen. Inga fler justeringar är tänkta detta år.
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
I söndags var det 1dm nysnö på skorpan. Gick att skråköra men skidan vill gärna ställa sig vertikalt om man sänker farten. Detta vid koberget.

Skickat från min HTC Desire S via Tapatalk 2