PRO RMK 800 Variatoruppsättningar

Niro

Välkänd medlem
11 dec 2008
228
0
16
Kilaforsfjäll
Jag har kört Team Guld i prim å svart/lila i sek, samt epi 10/68 vikter.. Jag är nöjd. Funkar klockers i skogen! Jag gillar det höga starttrycket, då det blir mkt snurr direkt. Pro -14 155
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Kan nu konstatera att min uppsättning är för tung för den rådande snön och höjden jag kör på. 500-700 möh.

11-70 som är nedslipade från 70,3 till 67,5 gram. 0,8 g från toppen och 2,2 gram från mitten och ut mot toppen.

Slp blue/pink Primär
black/purlple Sekundär

Många verkar nöjda med KNRs kit. Dock ingen som skrivit om det här.
Någon som har en bra koll på skillnaden mellan KNRs kit och att köra med MTX vikter (68or).
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Jag satte i halva knr kitet nyligt (var slut helixar) å nöjd än så länge. Har även mtx vikter men inte testat dessa.
Skotern känns mer "direkt" på gasen och toppvarvet justerar man utan att ta lös vikten.

Har dom nu uppsatt efter knrs rek med orginal helixen men ska testa köra rak 44 sen då den kommer å de var den som skulle följa med kitet. Har även en 56-44 som ska provas.

Min maskin har dock bara 10 mil på mätaren hittils så ja kan inte ge så mycket mer feedback för tillfället. De jag upplevt tidigare på maskiner med knr kitet är att de matar på bra direkt från start och har en snabb nerväxling vid omtag på gasen. Var däremot inte på en 155a utan 144 med högre drevning som jag testat utav polaris.

Haft knr på en summit 154 och en lynx 137" tidigare å varit riktigt nöjd. Supporten är förövrigt riktigt bra då man kan nå han under kvällstid också.
 

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
456
0
16
Har nu testat min TDS 155" som har: Primär: SLP Blue/Pink, Sekundär: Black/Purple, Vikter: SLP MTX 68g viktade 2+1, Rem: Ultimax XS.

Körde först med org.grejerna och tycker det blev ganska stor skillnad när jag bytte till ovanstående.

Dock blev jag lite fundersam när jag kände på primären och den var varm, trodde inte den skulle bygga värme med ovanstående setup.

Har en Team Guld som jag tänkte byta till i primären och testa.
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Har bara provat mycket kort min TDS 163 med följande setup:
MTX 68 gram med 3 gram+1 gram
Team silver 165-340 primären
Black/Pink i sekundären
58-40.46 Helix
Varvar 8500 här nere i Luleå i dryga 2 dm halvblöt snö, riktigt rapp, ingen värme i skivorna (konstig vore det annars i den ringa snömängd)
Inslagsvarv 4200

Kan även säga att jag kör med 2:33 utväxling.

Tror det kan bli riktigt bra på 500-800 meters höjd där jag kör puder som mest.
Det lär visa sig.
 
Last edited:

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
456
0
16
Idag har jag testat mina grejer lite mer. Ca 600-700 möh.

Team Guld i primär
Black/Purple i sekundär
SLP MTX 68g oviktade
Ultimax XS rem

Ligger på 8450 +-50 (såg lite olika) för att sedan sjunka till 8400-8350, uppför i "tyngre" puder.

Varvstoppade en gång på en myr.

Är väldigt nöjd med hur maskinen beter sig nu. Tycker den är riktigt rapp och jävlar vilken skillnad det blev mot hur den var med originalgrejerna.
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Idag har jag testat mina grejer lite mer. Ca 600-700 möh.

Team Guld i primär
Black/Purple i sekundär
SLP MTX 68g oviktade
Ultimax XS rem

Ligger på 8450 +-50 (såg lite olika) för att sedan sjunka till 8400-8350, uppför i "tyngre" puder.

Varvstoppade en gång på en myr.

Är väldigt nöjd med hur maskinen beter sig nu. Tycker den är riktigt rapp och jävlar vilken skillnad det blev mot hur den var med originalgrejerna.
Du skulle nog kunna vikta på lite då den lär ge rätt mycke övervarv på lägre höjd. Jag har min viktad så den ligger på 82-8300 i de flesta fall. Vid högre höjd får man nog ta av en bricka eller 2
 

jooohan

Välkänd medlem
14 dec 2010
307
0
16
Piteå
Hur tror ni det blir på min pro rmk -14 med 11-66 vikter och 165-310 almond red fjäder i primären, sekundären orörd?
Bor vid kusten så blir nån liten tur här annars fjällskörning.

Sitter standard 10-68 vikter nu.
 
Last edited:

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Blev ett byta av skoter till en rmk scandibeast -15. Börjar direkt fundera på vad man ska ha i variatorerna och ser att många kör me 11- seriens vikter. Är det det som gäller eller fungerar det med 10 serien också. Måste man shimsa nåt om man byter till 11- seriens vikter eller är det bara att byta och köra?

BL/PL i sekundären verkar ju vara mer en regel än undantag, men primären då? 180-345 eller blir tillslaget för högt? Kanske 160-340 är bättre?

Har läst genom hela tråden och i början av tråden var det nån som rekommenderade, 180-345 primär, 10-66 och bl/pl i sekundären nån som kör med det och kan berätta hur det fungerar?

Nerdrevning till 19/43 om man har kedjehus verkar också vara flera som gör.

Är det nån som kör med KNR kitet och kan säga nåt om det, vore väl kanske enklast att köpa nåt färdigt?

Många frågor men jag har bara skuvat i brps variatorer så är rätt ute när det kommer till p85an.
 

Mmb

Aktiv medlem
4 dec 2011
58
0
1
Primär:
SLP Blue/Pink 140/340, inslag kring 4000.
11-66 vid kusten. 11-64 i fjällen, vet ej exakt höjd men skulle tippa att den mesta körningen är kring 600m+.


Sekundär:
Black/purple
original helix

19/43 drevning

Tycker det funkar riktigt bra, stor skillnad jämnfört med orginal. Böt till 11-64 inför förra helgens fjällresa då jag saknade dom där sista varven, nu går den upp till ca8350, ner till 8150 för att sedan stanna på 8250+-50rpm. Detta är i typ 2m puder, på leden/isen lär det varva mer när lederna är uppkörda igen men det får man ju ta. :)

Har inte rört schimsningen av korset, och gjorde det inte heller på förra skotern med 11serie vikter.

Detta är på en scandi med Ulimax XS rem. :ciao:
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Massa bra informativ text...
Tusen tack för svaret, där har jag ju rätt bra recept att utgå från. Brukar ni byta fjäder och vikter med
primären på plats eller drar ni lös den? Ser ju ut att vara väldigt enkelt att byta vikter och fjäder jämfört med TRA:n.

Är ultimax remmen bättre än polaris original eller varför använder ni den?
 

Mmb

Aktiv medlem
4 dec 2011
58
0
1
Det var så lite. :)

Lossa bara dom 6 bultarna längst ut på primären och ta bort locket, du behöver inte ta lös hela primären, väldigt enkelt ingrepp.

Ultimax är billigare och jag tycker inte den håller sämre än original. :)
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Det var så lite. :)

Lossa bara dom 6 bultarna längst ut på primären och ta bort locket, du behöver inte ta lös hela primären, väldigt enkelt ingrepp.

Ultimax är billigare och jag tycker inte den håller sämre än original. :)

Tänkte väl att det borde vara enklast att göra det på plats.
Glömde fråga har remmarna hållit bra med den setupen du kör?
 

Mmb

Aktiv medlem
4 dec 2011
58
0
1
Glömde fråga har remmarna hållit bra med den setupen du kör?
Har fransat en rem på ca 60mil, tror remslir på primären med originalsetupen första svängarna är orsaken dock.

Körde samma setup fast TEAM limegrön 150/340 primärfjäder på assaulten jag hade före denna, då var det 100-150mil mellan rembyte.
 

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
456
0
16
Har läst genom hela tråden och i början av tråden var det nån som rekommenderade, 180-345 primär, 10-66 och bl/pl i sekundären nån som kör med det och kan berätta hur det fungerar?
Jag har nästan den setupen. Har en 155" tds.

Jag kör Team Guld (180-345), Black/Purple, SLP MTX 68or (tomma) och Ultimax XS rem.
Funkar fint från typ 500 möh och uppåt, varvar ca 8300-8400 men när jag kör här hemma på lägre höjd får jag övervarv. Remmen verkar hålla bra med dessa grejer.

Jag gillar det höga tillslaget man får av Team Guld vilket är typ 4200. Det blir bra snurr på mattan direkt vilket jag gillar när det blir teknisk körning. Dock ska dom vara bristfälliga i kvalitén men det är inget jag märkt av hittills på mina 40 mil.

Ultimax XS remmen sägs tåla värme bättre än 115-remmen och jag är nöjd med den, har inga bra erfarenheter av 115-remmen.

Kör du mycket på högre höjd skulle jag tro att 10-66 eller SLP MTX 68g passar dig.

Jag själv funderar på att byta ut mina MTX 68or mot 10-66 och testa, har hört att många är nöjda med 10-seriens vikter. Dock förlorar man ju möjligheten att vikta efter behov men jag kommer nog aldrig vikta på mina 68or för de passar bra tomma till den åkningen jag håller på med.

För att summera; Jag kan definitivt rekommendera grejerna du frågar om.

Har ju inte frågat, men vad sitter det för originalfjädrar i rmkn? Vikterna är väl 10-66.
Hade 10-68 vikter i min original. Fjädrarna vet jag ej trycken på.
 
Last edited:

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Ok tack för svar Barbiekent.
Du kör ju med SLP MTX, är inte dom månne aggressivare än 10-serien så borde dom kanske då jämföras med 11-serien? Vet inte men av SLPs beskrivning på deras hemsida låter det som om dom är aggressivare.
Hur som haver har redan beställt 11-66, bl/pl sekfjäder och 19/43 drevning, sen får man jobba sig vidare från det. Duells hade dåligt med primärfjädrar på lager så får se när man får hem nå av dom.
 

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
456
0
16
Ok tack för svar Barbiekent.
Du kör ju med SLP MTX, är inte dom månne aggressivare än 10-serien så borde dom kanske då jämföras med 11-serien? Vet inte men av SLPs beskrivning på deras hemsida låter det som om dom är aggressivare.
Hur som haver har redan beställt 11-66, bl/pl sekfjäder och 19/43 drevning, sen får man jobba sig vidare från det. Duells hade dåligt med primärfjädrar på lager så får se när man får hem nå av dom.
SLP MTX kan jämföras med 11-serien, stämmer bra det. Tyngre i hälen än 10-serien.

Okej låter fint det brukar bli bäst att testa sig fram. Motorhuset har primärfjädrar i lager. Köper du Team Guld så skulle jag rekommendera att köpa med en extra för säkerhets skull.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
någon som kör med knr:s kitt på rmk 800? funderar mest på om rem/variator temp sjunkit nå då det blir jävligt varmt med original grejjerna då man kör mycket full gas i djup/lös snö. samt tror jag det slirar på remmen lite i primären, inte mycket men är ju ändå inte bra. annars tycker jag den går bra med original sakerna, men remmen tar mycket stryk av värmen