PRO RMK 800 Variatoruppsättningar

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
någon som kör med knr:s kitt på rmk 800? funderar mest på om rem/variator temp sjunkit nå då det blir jävligt varmt med original grejjerna då man kör mycket full gas i djup/lös snö. samt tror jag det slirar på remmen lite i primären, inte mycket men är ju ändå inte bra. annars tycker jag den går bra med original sakerna, men remmen tar mycket stryk av värmen
Undrar samma sak.

Han har dock slut på polaris kiten för den här säsongen, ringde han igår.
Får se om man köper ett sånt kit nästa år kanske.
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Prova backa några sidor å läs :)
Jag kör med knr och bytte till 44 graders helixen som ingår i kitet förra veckan (kört med orginal tidigare då 44 var slut)
fick då en annan setup jag skulle köra på vikterna men den vill till att ligga lite högt i varv så jag har hållt på och finjustera idag.

Körde ca 4 mil totalt blandat på hårdare och lösare underlag (allt mellan puder och led) å alla gånger jag stannat så har man kunnat lägga händerna på variatorskivorna utan problem (ca 40-60 grader uppskattar jag det) kan inte säga nåt om hur länge remmen håller då det dels kan vara individuellt mellan olika förare samt att jag själv bara kört snart 30 mil med knr prylarna.
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Det ända som är intressant när man pratar om värme på remmen och skivorna är väl ändå fullgas uppför slutningar i mkt snö och pumpgas körning på skrå. Det är ju då det byggs upp värme i skivorna.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Det ända som är intressant när man pratar om värme på remmen och skivorna är väl ändå fullgas uppför slutningar i mkt snö och pumpgas körning på skrå. Det är ju då det byggs upp värme i skivorna.
stämmer exakt, vid den körningen så blir det varmt fort, samt luktar rem när det går lite saktare i skogen när man pumpgasar. tror man skulle behöva lite mer remtryck iaf i början då jag tror det slirar på remmen i primären.
står säkerligen någonstans i tråden, men hittar det inte nu, men vad tror ni om 11-66 vikter, skulle det ge mer remtryck i början? sen så vid lätt före så övervarvar den oftast på en gång, alltså den hoppar upp på 8500-8600 direkt och varvstoppen går i, och sedan går den ner några 100 varv till ca 8300, och i föret vi har nu så går den upp ofta på 8400-8500 för att sedan gå ner och lägga sig mellan 8150-8300
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Det ända som är intressant när man pratar om värme på remmen och skivorna är väl ändå fullgas uppför slutningar i mkt snö och pumpgas körning på skrå. Det är ju då det byggs upp värme i skivorna.
Om du mäter så kan jag köra :)
 

hittanemoo

Välkänd medlem
22 aug 2010
374
0
16
luleå
Köpte precis slp mtx vikter 11-68 vikter och en grön/rosa fjäder I primären. Hur ska jag vikta in för att få bäst prestanda? Hört att vissa viktat 67g och 71g kombi inerad med grön/rosa fjäder. Vilken fjäder ska man satsa på i en sekundären?
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Tror du får vikta ganska tungt på mtx 68 i 800an. Kör med mtx 68 viktat 1+1 gram i sambons 600 med 140/330 fjäder.
Fick med 68orna i ett kit till min 800 fast då med 165/310 fjäder och svart/lila till sekundär.
 

bakkman

Medlem
29 apr 2009
42
0
6
På G att "variatortrimma" lite. Just nu har jag 2011 stdbestyckning i variatorerna 140/330 , 11-68 men maskinen är uppfräschad med wössnerkolvar plus VF3R. Har nästan lite övervarv idag, ligger på 83-8400. Ibland blinkar nog tom 8500 fram på instrumentet. Har beställt Slp blue/pink till primär samt black/purple till sekundären, till detta hade jag tänkt 11-70 men kom över Billetx magnetvikter istället. Vad skulle vara en bra utgångspunkt magnetmässigt för att hamna rätt här? 4-0-2-1 ?
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Ja då har man provat skotern lite med originalvariatorer. Den går ju inte direkt dåligt men finns ju alltid rum för förbättring. :)

Då undrar jag är det värt att köpa billet-x magnet vikter, vem kör med dom och är ni nöjda.
Hade tänkt gå på 11-66 vikterna, men kan ju lika bra köpa billet-x så kan man justera lite när man åker till fjälls.

Sen en fråga o Delrin-brickorna, är det ett måste och hur många använder ni isåfall 1,2 eller 3.
En massa olika bud om Delrin brickorna om man läser amerikansk forum. Vissa säger bara en under fjädertallriken, andra säger 2 på varann under tallriken och vissa säger 1 under tallriken och 1 på varsida om fjädern. Hur kör ni som använder dom?
 

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
Hmm var ska man börja ?
Enligt mig drevning std är åt skogen i utväxling för teknisk skogsåka.
Kör själv 2,42 mot std 2,1 i utväxling och stor fördel i hur snabbt den drar iväg och högre trackspeed.
Sen rekommenderar jag 10 serien mot 11 ! 11 känns rapp iväg men sen tomvarvar det bara 10 matar mer jämt genom registret.
Sen är det lite tycke å smak men högre tillslag är enligt mig bara fördel och då tar man igen rappet 11 har ibörjan mot 10 serie och får bra snurr på mattan direkt och bygger fin fart.
Kör själv denna setup och är nöjd mot allt annat jag provat och remmarna håller bra mot tidigare.
Utväxling 2,42 (19/46)
Primär 10/66 ( 66,3)team 165/310
SEK tied helix 73-61,36 team 140/240 ( inte hittat riktigt rätt på std SEK med helix ??? Men black/purpel och std helix är en början iaf ! Ev Snoperformance custom helix ej tillräckligt testat.

Detta är för skogskörning i brant terräng Å inget myrsnurr (500möh å uppåt )
8250 smack bara å inget vingel på varven .
Får man övervarv med detta grattis mer motor än mig så slipa ner 10/68 mot 67 och gör dom mer lika 66
Eller team rooster justerbara eller annan lämplig vikt ? Men skippa 11 profilen å inga jävla klubbor som vissa smackar i är ju inte nån dragracing maskin då har du köpt fel.....
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Haha, ja här var det då många olika bud om saken, vissa gillar 10-serien och vissa hävdar prompt att 11-serien är bäst!? :D
Tror jag åker till KNR sledtech och provar lite av hans grejer, verkar ju enklast. Det är inte lätt det här med variatorer då alla gillar olika. Är ju högst personligt hur man vill skotern ska bete sig vid olika körning.
 

krillnecks

Välkänd medlem
20 nov 2007
2.519
21
38
piteå
www.nogg.se
Haha, ja här var det då många olika bud om saken, vissa gillar 10-serien och vissa hävdar prompt att 11-serien är bäst!? :D
Tror jag åker till KNR sledtech och provar lite av hans grejer, verkar ju enklast. Det är inte lätt det här med variatorer då alla gillar olika. Är ju högst personligt hur man vill skotern ska bete sig vid olika körning.
var i Arjeplog ihelgen o körde med en som hade KNR sledtech variatorkitt till pro rmk han var då inte nöjd han hade varit in med den 4 gånger för justering o christian hade inte fått till det tydligen :/
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
var i Arjeplog ihelgen o körde med en som hade KNR sledtech variatorkitt till pro rmk han var då inte nöjd han hade varit in med den 4 gånger för justering o christian hade inte fått till det tydligen :/
Såpass, ja då får man väl gå på nåt av förslagen här i tråden som folk varit nöjd med.

10-66, team guld och bl/pl sek fjäder nämdes ju redan i början av tråden, kanske får prova det då.
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
var i Arjeplog ihelgen o körde med en som hade KNR sledtech variatorkitt till pro rmk han var då inte nöjd han hade varit in med den 4 gånger för justering o christian hade inte fått till det tydligen :/
Vad var han missnöjd med ? Kan tycka att den blev svårare att få till å fungera mellan olika före med rak 44as helix (den som följer med) än va de var med org.
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Vad var han missnöjd med ? Kan tycka att den blev svårare att få till å fungera mellan olika före med rak 44as helix (den som följer med) än va de var med org.
Är också småskeptisk till heelclickervikterna. Läser man lite på amerikanska forum är det väldigt få som verkar få till dom. Dom allra flesta verkar tycka dom är "Rubbish".Nej jag tror jag står över och provar nåt av förslagen här i tråden istället.
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
jag frågade inte just det men antar det är varvtalen vid olika före han har haft problem med :)
Mm samma som jag upplever med 44as helix då kanske.
Var mer stabil i alla lägen på toppvarven med org. helixen dock lite remslir om man försökte smyga upp till ca 10km/h.

Har även lite annorlunda fjäder i primär än de som följer med samt en delrinbricka i sekundär om de skulle göra nån skillnad.

Var riktigt nöjd ända till 44an åkte på så de blir ev byte tillbaka till org. när man ska till Årrenjarka nästa helg.

Har även Speedtech magnetvikter ,slp mtx och supertip vikter som man kanske borde testa :)
 

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
456
0
16
PRO RMK 800 155" TDS -15

Efter att nu snart ha kört en säsong med min setup finns saker jag skulle vilja ändra på men behöver lite hjälp.

Kör just nu enligt nedan:
SLP MTX 68g
Team Guld (180-345) primär
Svart/Lila sekundär

Tillslag ca 4200-4300
Varv ca 8400 +-50

Som det har nämnts tidigare i denna tråd så upplever jag också att vikterna matar på fint i början men tomvarvar/dör av på slutet. Därför är planen att byta vikter men vet inte riktigt vilka vikter jag ska gå på. Vill ha en vikt som liknar 10-serien.
Har kikat på Team Rooster, Belly Buster eller Polaris 10-series. Någon som har erfarenhet av de två förstnämnda vikterna?

Skulle även önska att maskinen blev rappare/aggressivare från start. Vill ha hög trackspeed direkt och inget "smygaivägtrams". Har väl inte varit någon katastrof med det men skulle vilja få till det ännu bättre.

Någon som har något förslag?
 
Last edited:

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.472
384
83
Malå/Adak
Är också småskeptisk till heelclickervikterna. Läser man lite på amerikanska forum är det väldigt få som verkar få till dom. Dom allra flesta verkar tycka dom är "Rubbish".Nej jag tror jag står över och provar nåt av förslagen här i tråden istället.
Amerikaner gillar enbart "Bolt On-pryttlar", krävs det det minsta mixter och förstånd så är det just "Rubish".
Finns inget som slår Heelclicker om dom ställts in rätt men dom kräver att man vet vad man gör. Gör man inte det så är det bättre gå på annat. (deras fjädrar är inte alltid dom bäste, mattas rätt fort, Man måste också hälla koll på bussningsslitage osv då dom kan vara rätt hårda på sådant.)

Kvalitetmässigt så har jag inte sett bättre grejer än Supertip från Supremetool, och dom har ett jävulskt justerspann, och magnetvikterna från Speedtech ser även dom rätt fina ut.