PRO RMK 800 Variatoruppsättningar

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Någon som har nån erfarenhet av variatorkittet från hällgrens motor ab/SMP ??
Kör ett sånt i min -13.
Men jag har bara kört ett par månader med det, och inte kört maskin original, så jag kan inte säga nåt om skillnaden.
Men tycker maskin går bra, och remmen håller så det verkar lovande.
 

Dyngral

Välkänd medlem
17 sept 2009
570
2
18
Luleå
Har också ett sånt monterat på min PRO -11. Känns helt ok, hade VMC RTR kit innan men blev sugen på att prova nytt och så blev det har dock lite svårt att klargöra hur mycket bättre det blev då jag monterade PAR topp och ett SLP system i samma veva. Summasumarum, ja e nöjd och rekommenderar köp =)


Kör ett sånt i min -13.
Men jag har bara kört ett par månader med det, och inte kört maskin original, så jag kan inte säga nåt om skillnaden.
Men tycker maskin går bra, och remmen håller så det verkar lovande.
 

Bergmann

Välkänd medlem
18 aug 2008
566
0
16
Ånge, Sweden
Har en original 2012 som jag tänkte byta fjädrar på. Då jag inbillar mig att dom blivit slappa. Är det någon mening att köpa andra än original när ja inte tänkt byta vikter eller dreva om? Någon som ha nått tips? :)
 

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
456
0
16
Har någon här testat Primär: 180-345/Guld, Sekundär: 160-240/Svart-Lila, SLP MTX 68 g
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Har någon här testat Primär: 180-345/Guld, Sekundär: 160-240/Svart-Lila, SLP MTX 68 g
Har inte själv provat exakt samma men kan då säga att det kommer fungera väl. Du kommer få vikta på ca 1-3 gram beroende på höjd samt typ av snö och snödjup.
 

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
456
0
16
Har inte själv provat exakt samma men kan då säga att det kommer fungera väl. Du kommer få vikta på ca 1-3 gram beroende på höjd samt typ av snö och snödjup.
Okej! Kommer den övervarva om jag inte viktar på?
Har faktiskt blivit rekommenderad att inte vikta på.

Kommer även att testa att köra med Ultimax XS rem istället för Polaris original. Har någon här testat att köra med den remmen?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.108
934
113
Stora Blåsjön
Okej! Kommer den övervarva om jag inte viktar på?
Har faktiskt blivit rekommenderad att inte vikta på.

Kommer även att testa att köra med Ultimax XS rem istället för Polaris original. Har någon här testat att köra med den remmen?
Den kommer garanterat att varva över med tomma mtx 68g, jag skulle ha köpt mtx 71g om du vill köra med mtx vikterna. Dock kan jag inte längre rekomendera mtx längre om man inte håller stenkoll på bussningarna.
Däremot med ultimaxremmen så sjunker varvet lite, så då kan det ev funka. Har själv börjat köra med ultimax xs remmen på min original maskin och har justrerat variatorerna efter den remmen.
 

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
456
0
16
Den kommer garanterat att varva över med tomma mtx 68g, jag skulle ha köpt mtx 71g om du vill köra med mtx vikterna. Dock kan jag inte längre rekomendera mtx längre om man inte håller stenkoll på bussningarna.
Däremot med ultimaxremmen så sjunker varvet lite, så då kan det ev funka. Har själv börjat köra med ultimax xs remmen på min original maskin och har justrerat variatorerna efter den remmen.
Okej finns det andra vikter att föredra framför mtx vikterna? Vilka vikter skulle du rekommendera?

Hur har du justerat din variator för Ultimax XS remmen? Vore intressant att veta, så kanske jag kan få till en vettig setup från början.

Du ser nedan vad jag tänkt köra med för fjädrar.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.108
934
113
Stora Blåsjön
Okej finns det andra vikter att föredra framför mtx vikterna? Vilka vikter skulle du rekommendera?

Hur har du justerat din variator för Ultimax XS remmen? Vore intressant att veta, så kanske jag kan få till en vettig setup från början.

Du ser nedan vad jag tänkt köra med för fjädrar.
Inte helt enkelt för jag gillar hur mtx vikterna fungerar, men inte hur dom håller.
Kör nu med billet-x magnetvikterna och det funkar bra, men jag har kört för lite med dem för att kunna säga hur det fungerar under en längre tid.
Jag själv skulle inte ha kört med 180-345/Guld tillsammans med billet-x vikterna för då lär tillslaget bli rätt hårt.
Nu kommer jag inte ihåg om jag har en 150 eller 165 fjäder i starttryck i variatorn just nu.
Nackdelen med 180-345 fjädern är att du lär få byta den 2gg under säsongen då fjädrar med höga tryck mattas fort. 150 och 165 håller iallafall en säsong i bästa fall.

I sekundären kör jag med svart/lila fjädern. Den egentliga skillnaden med originalrem och xs är att jag har viktat lite lägre med xs remmen.
 

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
456
0
16
Inte helt enkelt för jag gillar hur mtx vikterna fungerar, men inte hur dom håller.
Kör nu med billet-x magnetvikterna och det funkar bra, men jag har kört för lite med dem för att kunna säga hur det fungerar under en längre tid.
Jag själv skulle inte ha kört med 180-345/Guld tillsammans med billet-x vikterna för då lär tillslaget bli rätt hårt.
Nu kommer jag inte ihåg om jag har en 150 eller 165 fjäder i starttryck i variatorn just nu.
Nackdelen med 180-345 fjädern är att du lär få byta den 2gg under säsongen då fjädrar med höga tryck mattas fort. 150 och 165 håller iallafall en säsong i bästa fall.

I sekundären kör jag med svart/lila fjädern. Den egentliga skillnaden med originalrem och xs är att jag har viktat lite lägre med xs remmen.
Okej, hur länge håller vikterna på ett ungefär?

Är det "värt" att köra med 180-345/Guld eller ska jag satsa på en som har lägre starttryck? Hur stor är skillnaden mellan 180 och 150 i starttryck?

Om jag skulle använda 68g vikterna, tror du jag kan vikta på 1g i innersta för att inte övervarva?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.108
934
113
Stora Blåsjön
Okej, hur länge håller vikterna på ett ungefär?

Är det "värt" att köra med 180-345/Guld eller ska jag satsa på en som har lägre starttryck? Hur stor är skillnaden mellan 180 och 150 i starttryck?

Om jag skulle använda 68g vikterna, tror du jag kan vikta på 1g i innersta för att inte övervarva?
Jag tycker att slp 160/340 eller team 165/327 fjädern passar perfekt till mtx vikterna.
Själva vikterna håller länge bara man håller koll på bussningarna annars är dom slut väldigt fort och även rullarna i variatorn.
Inspektera bussningarna inför varje helg när maskinen gått över 50mil med vikterna, byt dom när du kört max 100mil i förebyggande syfte.

Ska du köra 68grammarna i en 13 så får du lasta på betydligt mer om maskinen går som den ska, så jag skulle börjat med 71grammarna istället.
 

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
456
0
16
Jag tycker att slp 160/340 eller team 165/327 fjädern passar perfekt till mtx vikterna.
Själva vikterna håller länge bara man håller koll på bussningarna annars är dom slut väldigt fort och även rullarna i variatorn.
Inspektera bussningarna inför varje helg när maskinen gått över 50mil med vikterna, byt dom när du kört max 100mil i förebyggande syfte.

Ska du köra 68grammarna i en 13 så får du lasta på betydligt mer om maskinen går som den ska, så jag skulle börjat med 71grammarna istället.
Okej!

Finns det några andra vikter som skulle funka? 10- eller 11-series vikterna hur är dom i jämförelse med mtx-vikterna? Är de vikterna något som skulle fungera?

Det är en TDS 155" -15 som grejerna ska sitta i. Det som funkat på -13 och -14 borde väl funka på -15 för det är väl inga motorrelaterade ändringar på -15?

Efter att ha läst hela denna tråden nu har jag ändrat lite uppfattning, dock uppstod en del frågor. Sekundärfjädern och remmen är de enda "delarna" jag är säker på vad jag vill/ska köra med:

Rem: Ultimax XS
Sekundär: Team 160-240/Black-Purple

Nu till frågetecknen listade i "prio.ordning" där första är mest aktuellt.

Primär:
1. SLP 160-340/Green-Pink
2. Team 180-345/Gold

Vikter:
1. SLP MTX 71g
2. SLP MTX 68g
3. 11-68

Nu till frågorna:
1. Vilken av dessa två primärfjädrar är bäst "prestanda-/funktions-mässigt"? Jag kan leva med att byta fjädern ett par gånger varje säsong om det krävs.

2. SLP MTX 71g funkar till båda primärfjädrarna jag nämner?

3. Vad skulle ni kört med för grejer?

Vore kul om ni hade åsikter så kanske mina ca 736 frågetecken blev färre.
 
Last edited:

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Har kört med 71 gram mtx samt 3 gram på innersta på min pro 155 -14, det funkade dåligt förra vintern pga att det blev för tungt! maskinen orkade inte hålla varv!
Nu var det jäkligt mycke snö i fjol men men.

Jag har Även växlat den till 2:25 utväxling.

Bytte vikter till 11/68, fungerade bättre och maskinen höll varv hyfsat bra, dock tappar den lite kraft i toppen med dessa vikter.

Skall prova med slp 68 gram och 3 gram i botten på min TDS 163 i vinter.
Black/purple i sekundären, blue/pink i primären alt 150/360 i primären (eller något annat) har en del primär fjädrar att laborera med.
Skall även testa annan helix, 58.38-46 samt 2:33 utväxling.