pro xr boogie [bild]

Kristo

Välkänd medlem
15 dec 2006
198
0
6
Järvsö
kanske en dum fråga men, nu har jag flytta bak saxen till bakersta hålen i boggieskenorna, men nu vart jag lite fundersam,ska jag även flytta fästet för bakre boggiedären till bakre hålet? den satt ju i mitten förr den med. jag gjorde iaf så nu jag men innan jag slänger i boggien så skulle jag gärna veta så att det blir rätt. slänger med lite bilder så ni kanske fattar bättre vad jag menar.

flyttat bak saxen


här är fästet jag menar, som ni ser så har jag även flyttat bak det till bakre hålet men är det rätt eller fel?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.533
411
83
Malå/Adak
Jag har aldrig mixtrat med att flytta nedre/främre bakdämparfästet, har alltid haft det i std-hålet.... och vad det har för roll at flytta det har jag i ärlighetens namn inte en aning om. Var däremot noga med att kolla så du inte orsakar kollision någonstans då du flyttar den sådär, tänkte närmast på om det kan bli trångt för Piggybacken nånstans under fjädringsrörelsen.

Har du en bra bok så plugga in den och undervisa oss andra =)

På ProXR 440 -04 och på IQ räsrarna kan man ju även ändra längden på stagen som sitter på var sida om bakre dämparen, vad detta gör vet jag inte heller, Hade en ProXR 800 och dom hade stålstag med en fast längd så jag mixtrade inget med detta, gissningsvis så kan man ändra progressivitet/utväxling på dämparen genom att ändra/flytta mellan hålen på stagen.
 

dahlqvist_

Välkänd medlem
4 feb 2008
418
0
16
Fällfors, Skellefteå
Jag hade så att skenorna tog i i matthålen. Slutade med att ja spetsade mattan efter ett hopp förra vintern.

blev så att jag bockade om skenorna lite så topparna på skenorna kom upp från mattan funkar fint nu.
 

snöfräs

Aktiv medlem
7 dec 2007
68
0
6
umeå
Är det inte så att om man flyttar saxaxeln bakåt så blir boggiefjädern
starkare med högre skidtryck som följd.
saxarmen kommer också att stoppa mot klacken lite tidigare och medföra högre skidtryck.
Jag tycker du ska i upplyft läge justera balatan så att det inte är någon
risk att det hugger fast. När du ställer ned och sätter dig på den
trycker du ihop boggien såpass att du kan justera skidtrycket saxläge
och klackar eftersom balatan då inte är spänd.
 

Kristo

Välkänd medlem
15 dec 2006
198
0
6
Järvsö
Har nu åkt i dag men saxen i bakre hålet i skenorna och kan ju säga att den inte lyfter skiderna 1 cm ens nu så det blir nog att flytta tillbaka saxen även om det gör att glappet blit lite större, tycke även att jag hade mycket sämre fäste med saxen i detta läget, den spinner mycket mera nu än vad den gjorde förr.
blir inte riktigt klok på denna boggie jag e. när jag nyss hade monterat i bggien i skotern så hade jag ett glapp på kanske en halv cm, sen när jag hade åkt 2-3 mil så var glappen en decimerer igen, sen när jag kom hem så var inte glappet lika stort igen, får jag inte årning på detta snart så säljer jag den. orkar inte hålla på å *****s när det är vinter vill man ju bara åka.
 

jsupreame

Välkänd medlem
1 jan 2009
110
0
6
skellefteå
men va ni tjaffsar.. de är en polaris... DE SKA VA SÅ DÄR!!!! bara leva med de eller bygg om boggin med tex två dämpare med fjäder eller floatare.. är typ enda sättet å slippa sagget.. men som sagt de finns ju där av en anledning..
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.533
411
83
Malå/Adak
I och med att saxen rör sej mindre fram och tillbaks så skall boggin bli mer okopplad med saxen i bakre hålet, den ska behöva gå ihop mer innan saxen når stopparna. Börja med att flytta bak stoppklossarna allt som går, räcker inte det för tillräcklig viktförsjutning så bör man nästan kunna rent av kan plocka bort stopparna helt om man vill med saxen i bakersta hålet, den når nog ändå aldrig fram till vändhjulen. Men det går ju fort att kolla, lyft lös fjädrarna, lägg nåt under vändhjulen och tryck ihop boggin bak och se hur långt bak saxen kommer.

Jag påstår inte att alla i hela världen gillar "min" inställning, men jag tycker att den funkar kanon, inga problem alls att få upp skidorna när man vill och en bra fjädringsfunktion. Jag hade Öhlinare i boggin och .405 fjädrar bak i min men funktionen är den samma. (många skulle nog f.ö tjäna på att sätta grövre bakfjädrar, orginalfjädrarna är skitmjuka)
 

snöfräs

Aktiv medlem
7 dec 2007
68
0
6
umeå
När saxen har lite spel trycker den ner skidorna eller som det egenligen är
lyfts framdelen på boogien och skidtrycket ökar.
dvs. den flyttar momentet tidigare.
Ställ bakre klacken så långt ifrån det går så tappar du skidtryck.
se bara till att balatan är tillräckligt spänd så att skenan inte hakar i mattan.
Pga. När saxen ställs av (längre glapp) tillåts framboggien släppas ut längre.
 

simpab

Välkänd medlem
5 nov 2007
350
0
16
Luleå
Om inte skenorna är kortade så tar dom i drivhjulen när den fjädrar in fram, bäst att du kollar så dom är kortade tillräckligt, annars så kommer dina drivhjul att fara illa när dom tar ihop med skenorna.

Jaadu, Inte lätt detta... En del sag ska ju boggin ha, brukar bli rätt skum att köra om man inte har nån utfjädring. Sen att den är tungstyrd..... ligger inte saxen mot bakre stoppklossarna när du kör som vanligt på slätten så är ju inte boggin ihopkopplad och för att påverka hur tungt maskinen går att styra så är det justering av fjädrar som gäller, dra på främre boggifjäder lite och släpp lite på fjädrarna i framvagnen och se vad som händer.
Dom verkar vara kortade för dom tar då inte i drivhjulen, långt ifrån. Och boggin ändrar sig beroende på om den står på en liten "kulle" eller plant om ni förstår.. Ibland om den står på nå cp sätt så är den svinmjuk och ibland stenhård och då den står på plant igen så är den normal.

Ska jag göra främreboggie dämparen mjukare eller hårdare? Den är ungefär i mittten nu. Och samma sak i framvagnen, i mitten.
 

simpab

Välkänd medlem
5 nov 2007
350
0
16
Luleå
Jag hade så att skenorna tog i i matthålen. Slutade med att ja spetsade mattan efter ett hopp förra vintern.

blev så att jag bockade om skenorna lite så topparna på skenorna kom upp från mattan funkar fint nu.

Okej inte kul.. I sista fallet får jag väll ta och bocka skenorna.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.533
411
83
Malå/Adak
Dom verkar vara kortade för dom tar då inte i drivhjulen, långt ifrån. Och boggin ändrar sig beroende på om den står på en liten "kulle" eller plant om ni förstår.. Ibland om den står på nå cp sätt så är den svinmjuk och ibland stenhård och då den står på plant igen så är den normal.

Ska jag göra främreboggie dämparen mjukare eller hårdare? Den är ungefär i mittten nu. Och samma sak i framvagnen, i mitten.
Att boggin känns olika beroende på hur den står på marken har med kopplingen att göra. Står den placerad så den kopplar så känns den hårdare p.g.a att båda dämparna och alla bakfjädrar påverkas samtidigt. Om den står i ett okopplat läge så kan du påverka endast bak eller fram separat och då ser den mjukare ut. Vad du ska komma ihåg är att det är väldigt få gånger boggin kommer att fjädra ihop med bara bak eller framdelen utan att den andra går ihop samtidigt så i 99% av fallen kommer dom att hälpas åt även om boggin ställs in i princip okopplad.

På tal om hur boggin beter sig beroende på underlag/uppställning så kläckte En lustigkurre med stötdämparrenoveringsfirma på ett Amerikanskt forum ur sej följande tänkvärda ord: "Shop dollys keep shock rebuilders in business" :D Med detta menade han att folk blev nervösa när boggin betett sig konstigt när den stått på rullplatta i garaget med plattan under antingen bakersta eller främdersta delen av mattan så boggin verkat jättemjuk när man rört skotern..... och skickat in dämparna för renovering i onödan :ciao:

Vill du ha mindre skidtryck så kan du testa att släppa på framvagnsfjädrarna, (göra dom mjukare), och dra på, (göra den hårdare), centerdämparfjädern.
 

Kristo

Välkänd medlem
15 dec 2006
198
0
6
Järvsö
I och med att saxen rör sej mindre fram och tillbaks så skall boggin bli mer okopplad med saxen i bakre hålet, den ska behöva gå ihop mer innan saxen når stopparna. Börja med att flytta bak stoppklossarna allt som går, räcker inte det för tillräcklig viktförsjutning så bör man nästan kunna rent av kan plocka bort stopparna helt om man vill med saxen i bakersta hålet, den når nog ändå aldrig fram till vändhjulen. Men det går ju fort att kolla, lyft lös fjädrarna, lägg nåt under vändhjulen och tryck ihop boggin bak och se hur långt bak saxen kommer.

Jag påstår inte att alla i hela världen gillar "min" inställning, men jag tycker att den funkar kanon, inga problem alls att få upp skidorna när man vill och en bra fjädringsfunktion. Jag hade Öhlinare i boggin och .405 fjädrar bak i min men funktionen är den samma. (många skulle nog f.ö tjäna på att sätta grövre bakfjädrar, orginalfjädrarna är skitmjuka)
Problemet för mig är att jag inte kan flytta klossarna nå längre bak för att det sitter ju ett stag imellan dom (som tar i vändhjulen om man flyttar bak dom) så om jag ska ha klossarna i bakersta läget så måstte jag åka med riktigt spänd matta. eller så tar jag bort staget i mellan dom och sätter fast dom var och en för sig.
Är ju annars nöjd med att glappet minskat en del så får jag bara till det så jag kan få upp skidorna lite lättare så blir det nog bra.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.533
411
83
Malå/Adak
Problemet för mig är att jag inte kan flytta klossarna nå längre bak för att det sitter ju ett stag imellan dom (som tar i vändhjulen om man flyttar bak dom) så om jag ska ha klossarna i bakersta läget så måstte jag åka med riktigt spänd matta. eller så tar jag bort staget i mellan dom och sätter fast dom var och en för sig.
Är ju annars nöjd med att glappet minskat en del så får jag bara till det så jag kan få upp skidorna lite lättare så blir det nog bra.
Jag missade att det var en IQ vi pratade om nu. Det gör nog en hel del skillnad på hur boggin beter sig att man sitter längre fram på IQn än på ProXen, med föraren längre fram så bör det vara naturligt att en maskin med mjukare fjädring längst bak har lite bättre fäste, så fästet kan alltså bli sämre med saxen i bakersta hålet. ProXen har ingen axel mellan klossarna, så du bör kunna klara dej utan också, men fungerar fjädringen med saxen i mittersta hålet så kör där, IQ-räsern har väl tillräckligt styv fjädring ändå.
 

simpab

Välkänd medlem
5 nov 2007
350
0
16
Luleå
Att boggin känns olika beroende på hur den står på marken har med kopplingen att göra. Står den placerad så den kopplar så känns den hårdare p.g.a att båda dämparna och alla bakfjädrar påverkas samtidigt. Om den står i ett okopplat läge så kan du påverka endast bak eller fram separat och då ser den mjukare ut. Vad du ska komma ihåg är att det är väldigt få gånger boggin kommer att fjädra ihop med bara bak eller framdelen utan att den andra går ihop samtidigt så i 99% av fallen kommer dom att hälpas åt även om boggin ställs in i princip okopplad.

På tal om hur boggin beter sig beroende på underlag/uppställning så kläckte En lustigkurre med stötdämparrenoveringsfirma på ett Amerikanskt forum ur sej följande tänkvärda ord: "Shop dollys keep shock rebuilders in business" :D Med detta menade han att folk blev nervösa när boggin betett sig konstigt när den stått på rullplatta i garaget med plattan under antingen bakersta eller främdersta delen av mattan så boggin verkat jättemjuk när man rört skotern..... och skickat in dämparna för renovering i onödan :ciao:

Vill du ha mindre skidtryck så kan du testa att släppa på framvagnsfjädrarna, (göra dom mjukare), och dra på, (göra den hårdare), centerdämparfjädern.

Hahaha okej.
Jaa okej, men framdämparna känns ju ändå svinmjuka vill igentligen göra dom hårdare. =) Men centerndämparfjädern börjar ju jobba då "svinget" tar i klackarna eller? Jag har klackarna längst bak just nu. Tycker du att jag ska flytta dom fram?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.533
411
83
Malå/Adak
Hahaha okej.
Jaa okej, men framdämparna känns ju ändå svinmjuka vill igentligen göra dom hårdare. =) Men centerndämparfjädern börjar ju jobba då "svinget" tar i klackarna eller? Jag har klackarna längst bak just nu. Tycker du att jag ska flytta dom fram?

Vad jag menar är att förmodligen spelar det ingen roll att den känns mjuk när den står på ett visst speciellt sätt då den situationen aldrig uppstår då man kör. Det är t.ex väldigt sällan man lyckas med att lasta på enbart bakre dämparen med nån större kraft, och gör man det håller det förmodligen ändå på att gå åt helvete :) Med främre dämparen är det lite annorlunda, där tycker jag det händer titt som tätt att den får en rejäl smäll som bakdämparen inte är med och delar på. Detta t.ex när man sitter och kör på led och hitttar en knöl nån har slirat upp som man lyckas ta klockrent med mattan. Ska man koppla boggin så framdämparen får hjäp av bakre i sådana smällar är det klossarna framför saxen man ska laborera med.

Flyttar du fram bakre klossarna så får du mindre viktförskjutning och sämre fäste samt att skotern kan komma att stå lite hårdare på skidorna. Har du problem med genomslag i framvagnen vid snabba slag så krävs det nog en omshimsning av framdämparna, om den sakta sjunker igenom i långa svackor så är det nog mera fjäderrelaterat.
 

simpab

Välkänd medlem
5 nov 2007
350
0
16
Luleå
Framdämparna är omshimsade så det är nog mera fjäderrelaterat skulle jag tro.
Men men, får väll se...
 

Aviator

Välkänd medlem
1 jan 2000
176
0
6
Kan tipsa om ett verktyg som gör boggidemonteringen enklare.
Denna gör du enkelt av ett Plattjärn
Slitsen är 22mm ca. (7/8")