Ski Doo 2016

andymannen_no1

Välkänd medlem
9 mar 2009
510
3
16
Östersund
Är väl bara ett PR-stunt från båda företagen gissar jag. Åker man annat märke på brädan så är det ju bara köpa själva bräd-hållaren, passar på alla maskiner som har LiNQ :)
Jaha är det så? Tack för den infon, då känner jag mig mindre irriterad faktiskt haha :) känns som att man ska vara jävligt trogen burton då med andra ord för att köpa den summiten ;)

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Sluta lägg ner onödig tid på en massa strunt som en Burtonsummit och sätt dig ner nu Leafo och klipp färdigt filmen nu! Den borde väl vara färdig nu när du inte kunnat lägga lika mycket tid på annat sommartrams, med tanke på vädret, som att steka omkring med båten, slänga med håret och se till att ray ban'sen sitter som de ska när ni lägger till;) När kommer nu filmen?!

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Sluta lägg ner onödig tid på en massa strunt som en Burtonsummit och sätt dig ner nu Leafo och klipp färdigt filmen nu! Den borde väl vara färdig nu när du inte kunnat lägga lika mycket tid på annat sommartrams, med tanke på vädret, som att steka omkring med båten, slänga med håret och se till att ray ban'sen sitter som de ska när ni lägger till;) När kommer nu filmen?!
Hahaha! Den kommer inom kort. :)

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
618
11
18
Anledningen att dom minskade kylaren är för alla som räknar gram på skotern och ligger sömnlösa och grinar över vikten. Dom mår genast bättre om skotern är 1kg lättare men sedan bygger på minst det dubbla i is under körning tyvärr...

Hostar den vid gaspådrag är det övervarvs hosta som du botar med att klicka ner ett steg på primären.
Gissar det känns särskilt vid varmare väder när snön är hårdare. och händer sällan i djupsnö oavsett ytter/motor temperatur
Klicka till Ettan nästan direkt efter jag börjar Köra maskin varvar perfekt ca 7800.

Kan klippa till, men det är när tillgången till lössnö varit rätt dåligt. Fortfarande bara 4-5 sträck på temp mätaren typ 50-65 grader gissningsvis.

Den kräver lössnö och då går den som ett spjut :)

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Möjligt variator setupen inte lirar helt 100 om den övervarvshostar och sedan varvar 7800.
Däremot är 7800 gränsfall lågt. jag vill ha upp min på 8000 då det är där den går bäst både i skogen och bromsbänken =)

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
618
11
18
Går inte över 8000. Variator setup är bra på t3orna. Därimot kräver den bra med lössnö så kylningen räcker till. Att det klippt till nån gång har hänt när det varit sämre tillgång på lössnö.

Därför är fulllängdskylaren bra lösning
Backar tändningen redan vid 57grader.
2tackaren gillar ligga 40-50 grader

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Råkade sälja freeriden för jag fick ett sug efter en summit... Hade tänkt mig en 146" men då blir det SP och inte X eller en beg....

Känns trist men en SP kanske bara skiljer i dämpare? Isf kan jag väl i teorin byta dämpare runtom och få en "x"?

Har hört bra om summit i denna längd utifrån att jag fortf är barnsligt förtjust i rull-åka, men även 154:an kanske är fantastisk på den punkten eller??

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Känns trist men en SP kanske bara skiljer i dämpare? Isf kan jag väl i teorin byta dämpare runtom och få en "x"?

Har hört bra om summit i denna längd utifrån att jag fortf är barnsligt förtjust i rull-åka, men även 154:an kanske är fantastisk på den punkten eller??
Dämpare, styret och dekaler är vad som skiljer SP mot den vanliga X (och dämparna på sistnämnda är inte ens bra...för nåt förutom lössnö).

Man kan få 154 att vilja gå på rullen med om man ställer in boggien för det. Personligen gillar jag 154 bättre kontra 146 då 146 typ alltid vill gå på rullen medan 154 kan man välja lite mer genom att bara flytta vikten. Men det är ju en smaksak och vilken åkning man kör och gillar :)

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Någon som hämtat sin -16? Ryktas om rekordtidigt leverans.
Jag har hört samma rykten. Jag är dock bara intresserad av 154" T3 då det är en sådan jag beställt...senaste jag hörde var att de skulle börja dyka upp här i början av oktober. Men vi får väl se...det är ju trots allt BRP Skandinavien vi har att göra med. Deras track record är ju inte direkt bländande...

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Det ryktas alltid om tidigare leveranser.....så jag skulle inte hetsa upp mig.
Det är även en viktskillnad mellan X och SP, sp:n väger några kilo mer.

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Dämpare, styret och dekaler är vad som skiljer SP mot den vanliga X (och dämparna på sistnämnda är inte ens bra...för nåt förutom lössnö).

Man kan få 154 att vilja gå på rullen med om man ställer in boggien för det. Personligen gillar jag 154 bättre kontra 146 då 146 typ alltid vill gå på rullen medan 154 kan man välja lite mer genom att bara flytta vikten. Men det är ju en smaksak och vilken åkning man kör och gillar :)
Var in och pratade med min ÅF, det finns fortförande att beställa summit x 154" och han menade på att variatorsetup och så vidare iom T3-paketet gjorde att den var ett klart bättre val än en SP 146". Och nytt är ju nytt så jag överväger nog ändå en -16 154" även om priset är en del högre än de -15 146" X-modeller som finns hos ett par handlare runtom i landet...

SP:n är struken då jag tycker den ser ut som en lynx, har sämre dämpare och enligt uppgift då "tråkigare" variatorsetup...

Någon som har något att tillägga kring detta - är jag helt förd bakom ljuset?

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Var in och pratade med min ÅF, det finns fortförande att beställa summit x 154" och han menade på att variatorsetup och så vidare iom T3-paketet gjorde att den var ett klart bättre val än en SP 146". Och nytt är ju nytt så jag överväger nog ändå en -16 154" även om priset är en del högre än de -15 146" X-modeller som finns hos ett par handlare runtom i landet...

SP:n är struken då jag tycker den ser ut som en lynx, har sämre dämpare och enligt uppgift då "tråkigare" variatorsetup...

Någon som har något att tillägga kring detta - är jag helt förd bakom ljuset?
Din ÅF har helt rätt. Viktigt bara att hålla isär modellerna och år - SP, X och T3 (eller X T3). Min tidigare kommentar var att jämföra SP och X så som de sett ut innan 2016, i år så är den "vanliga X" som funnits sedan 2013 borta ur line-upen.

X jämfört med T3 är mycket större skillnad. Saker som helt annan drevning, helt annan variatorsetup (o-karakteristiskt "arg" för en Ski-doo, älskar den), inga hjul nere i boggien (vilket man vill ha, får man köpa till), mattan såklart med 3" och lite högre stance (då mattan flyttats ned lite) vilket gör den ännu "tippigare" och känns smidigare etc. etc.

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Din ÅF har helt rätt. Viktigt bara att hålla isär modellerna och år - SP, X och T3 (eller X T3). Min tidigare kommentar var att jämföra SP och X så som de sett ut innan 2016, i år så är den "vanliga X" som funnits sedan 2013 borta ur line-upen.

X jämfört med T3 är mycket större skillnad. Saker som helt annan drevning, helt annan variatorsetup (o-karakteristiskt "arg" för en Ski-doo, älskar den), inga hjul nere i boggien (vilket man vill ha, får man köpa till), mattan såklart med 3" och lite högre stance (då mattan flyttats ned lite) vilket gör den ännu "tippigare" och känns smidigare etc. etc.
Ungefär som jag uppfattat det hela också - vilket egentligen styrker att man "måste" köpa sig en -16 ännu mer bara...

Suck. Suttit hela sommaren och varit så inninorden nöjd med Freeriden och det faktum att man för en gångs skull inte ska länsa alla konton och pantsätta garderoben i höst... men så börjar man surfa, inser att om man kör ett år till på samma maskin så blir bytespengen typ det dubbla - så man tjänar egentligen inte på att köra två år man skjuter bara årets lidande framför sig och allt det där...

Men nu nalkas det ju vinter och då brukar det ekonomiska sinnet vara som bortblåst och inte verkar man bli vuxen i år heller!

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Ungefär som jag uppfattat det hela också - vilket egentligen styrker att man "måste" köpa sig en -16 ännu mer bara...

Suck. Suttit hela sommaren och varit så inninorden nöjd med Freeriden och det faktum att man för en gångs skull inte ska länsa alla konton och pantsätta garderoben i höst... men så börjar man surfa, inser att om man kör ett år till på samma maskin så blir bytespengen typ det dubbla - så man tjänar egentligen inte på att köra två år man skjuter bara årets lidande framför sig och allt det där...

Men nu nalkas det ju vinter och då brukar det ekonomiska sinnet vara som bortblåst och inte verkar man bli vuxen i år heller!
Skiljer ju 10000 minst om du byter ner dig till Summit från Freeride, freeriden är ju dyraste skotern brp säljer detta år =/

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
618
11
18
Fick mail av min dealer att 2016 skotrarna börjat trilla in att jag kunde välja dag att hämta upp den. Så det lät ju mycket trevligt!