vad vill ni läsa?

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
En annan sak jag spontant känner att jag kan undvara är presentationen av nya tillbehör.
Missförstå mig inte nu-jag älskar verkligen eftermarknadsprodukter och är antagligen mitt i målgruppen.
Men jag hakar upp mig lite på själva presentationen, då en helsida eller två kan ägnas åt urklipp från GA tillsammans med dennes text till...då upplever jag det bara som obetalda annonssidor.

Gärna presentation av nyheter, men då tillsammans med en mer personlig presentation om produkten-där man iaf får intrycket av att skribenten sett föremålet ifråga i verkligheten.

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
nr 4 trycks i december, kan vara tajt med testmöjligheter beroende på väder. men självklart blir det inte bara snowshoot, själv var jag inte där så allt material från mig kommer från egna tester i sverige.
samtidigt antar jag folk vill läsa om nyheterna, dom 2013 modeller som kom hit i våras var ju fullbokade för alla ÅF visningar så det är svårt att få loss en maskin för grundligare test.

utan att avslöja för mycket så kommer flera av önskemålen i tråden tillgodoses.:eyebrows:

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
36
Fåker
Skotersläpvagnar från dom stora fabrikatörerna vore kul att ha ett test mellan. För och nackdelar mellan olika konstruktioner, last/lossnings enkelhet, surrningsfästen. Konstruktion av kåpor. Även vilken som rullar lättast bakom bilen är intressant.

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
håller med, dock finns problem med detta iom att de 4 första numren per säsong baserar sitt material på säsongen innan så man är av naturliga skäl hänvisad mycket till snowshooten ...
Ja men om papperstidningen ska ha nån som helst framtid så kan man väl inte basera 4 nummer av 6 på material från förra säsongen? Korta pressläggningstiden ellevarenuheter.

Reportage och dylikt från sköna avkrokar i Svea rike är förstås mindre av "färskvara". Begagnattester absolut. Skruva isär nån halvgammal skoter och kolla hur chassie och motor mår. Produktbroschyrerna kan man hämta hos handlar´n.

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Objektiva tester som inte bara är ett faktablad omskrivet för att fylla ut några sidor vore trevligt att läsa.
Test av nya maskiner är ju något som ska vara intressant att läsa men förra årets tester var ju mer reklamblad från tillverkarna. Det var i alla fall anledningen till att jag sa upp min prenumeration.

Sen tycker jag resereportage från Sverige är intressant, gärna med lite fina bilder. Visst att Revelstoke och liknande säkert är en dröm för många men knappast realistiskt ett par gånger per säsong.
Håller med om att föregående säsongs skotertidningar (alla) kändes som reklamblad för resp tillverkare.

Testa skotrarna på lite kreativa sätt.. typ Mountainmsiner åker och pimplar och packa med allt vad ni kan och se hur det går osv skulle ju vara lite roligt att läsa om...

Även nått historiskt test "skoter-evolution" någon på en Elan dubbelbandare och någon på valfri modern arbetsskoter och åk och sladda lite led och se hur det går..

Åk till någon Sameby och kolla hur skotrarna används till vardags och kolla lite på de skotrarna

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Ja men om papperstidningen ska ha nån som helst framtid så kan man väl inte basera 4 nummer av 6 på material från förra säsongen? Korta pressläggningstiden ellevarenuheter.

Reportage och dylikt från sköna avkrokar i Svea rike är förstås mindre av "färskvara". Begagnattester absolut. Skruva isär nån halvgammal skoter och kolla hur chassie och motor mår. Produktbroschyrerna kan man hämta hos handlar´n.
så lång är väl inte pressläggningen, ett par veckor kanske. tänk på att nån ska korrläsa och layouta tidningen samt trycka o skicka ut.
men ett par veckor kan ändra snöföret mycket. är ju sällan bra före innan jul.

på hösten blir det ju baserat på snowshoot, vårens resereportage + det man snor ihop oberoende av snö såsom byggprojekt m.m.
så är det i alla skotertidningar, även webb då det bara skiljer några veckor mot papper.

however så tror jag att efter förra säsongens inkörningsperiod att vi kommer prestera mycket bättre i år.
är man bara lite smart kan man få till det hyfsat ändå.
asså, jag önskar att jag kunde skvallra lite men ni får nog vänta o se...

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Testa skotrarna på lite kreativa sätt.. typ Mountainmsiner åker och pimplar och packa med allt vad ni kan och se hur det går osv skulle ju vara lite roligt att läsa om...

Även nått historiskt test "skoter-evolution" någon på en Elan dubbelbandare och någon på valfri modern arbetsskoter och åk och sladda lite led och se hur det går..

Åk till någon Sameby och kolla hur skotrarna används till vardags och kolla lite på de skotrarna
bra förslag! detta tar jag med mig.
Sameby är redan på G som en del i en artikelserie jag kör i år om yrkesanvändare.

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Huvudsaken, som flera redan har nämt är att var åtminstone lite kritiska till något på varje modell.
Det där med samebyn verkar som en kul ide, gör det gärna utförligt och stort med måga bilder på deras "gamla" lik till skotrar.. :)

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
En "teknikhörna" skulle vara kul också. Drä man kan visa hur olika jobb går till som t.ex. att byta matta, montera variatorkit mm

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Tycker de skulle vara kul med repotage om folk som använder skoter i arbete, typ same förslaget, även repotage om ledpreparering på ngn ort, liten som stor i fjällvärld eller inland/kustland.

Begangnad tester är intressant, gärna om dem finns sökbara sen för medlemmar på webben sen oxå.

Olycksfall, vad hände och hur gick det?

Några saker som jag skulle tycka vara intressant=)

krillemannen

Välkänd medlem
30 nov 2011
192
0
6
Gällivare
Tester av olika eftermarknadsprodukter på olika maskiner hade vart intressant! Lavinsäkerhet, reportage om bra platser för T ex lössnöåkning osv!

Några punkter som jag finner väldigt intressant :)

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Fick nya tidningen i lådan idag och det som var en bra uppryckning var repotagen om killen och hans iq600r och om naturvårdaren.
Sådana repotage ger människor en känsla av att få lära sig lite mer om vad användarna egentligen vill ha och vad det tycker är bra och mindre bra.

Som läsare får jag ut betydligt mer av en sådan text än av de vanliga reklamtesterna tidigare i tidningen som bara rapar upp reklammaterial på löpande band.

En klar besvikelse var testen av nya xm summiten.
Helt klart den mest intressanta maskinen denna säsong för iaf mig.
Kastade mig över texten och kunde inte annat än känna mig lite tom och förvirrad efteråt.........vart var testet?
Jag kunde direkt efter att ha läst första gången inte peka ut en enda åsikt textförfattaren haft om maskinen, allt var otroligt vagt.
Efter att ha tagit fram förstoringsglaset och ögnat igen texten en gång till fann jag någon vag mening om att den nog var bra.
Va faan vi vill ju veta hur t-motion, flextrack osv har förändrat maskinen, spill it!
Vi(jag) vill veta känslan i detalj!

I övrig så utmärkte sig testen av "öhlins nytron" mer positivt med mycket känslor och tyckande om fjädringen, återstår att se om den verkligen är så bra som påstås.

Alltså både tumme upp och ned från mig.

Last edited:

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
bra synpunkter allihopa!
vi har delvis tänkt lika och jag tror ni kommer att uppskatta en del av vad vi har i pipeline:blink1:

min artikelserie om yrkesanvändare kommer att fortsätta i varje nummer, glädjande med positiv respons :)

sen måste jag erkänna att det även kommit in förslag som jag inte tänkt på själv, så där ska ni läsare ha cred då det hjälper oss att göra tidningen bättre.

vad gäller om att åka med er läsare/tips på bra åkställen/resereportage så är det bara att pm:a, gäller även intressanta byggen m.m.

är ni många som nappat på pren iom nya erbjudandet/tävlingen?

E

ejwbegysv

"Objektiva tester som inte bara är ett faktablad omskrivet för att fylla ut några sidor vore trevligt att läsa.
Test av nya maskiner är ju något som ska vara intressant att läsa men förra årets tester var ju mer reklamblad från tillverkarna. Det var i alla fall anledningen till att jag sa upp min prenumeration."

Ovanstående håller jag med om till 100%, sen är det det vanliga.. prylar, tester tester tester och lite resereportage (behöver ej vara en roman utan enklare med fakta och tips, utomlands är även intressant).

Lycka till och snöväder på er alla...

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Jag tycker blaskan i grova drag levererar det jag vill läsa. Tester och jämförelser av maskiner är alltid hög intressanta och går säkert att utveckla ytterligare. Titta lite på vad bilpress levererar i tester och jämförelser. Jag tycker att man där bryter upp bilarna i molekyler lite mer än i vår värld. Utveckla och förfina tester med bränsleförbrukningar väghållning fjädring framkomlighet, väg in maskiner efter att de har samlat snö och is på sig efter en sväng i pudret.

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
1. Objektivitet! Alla skotrar ÄR inte lika bra. En del modeller (alla?) HAR svagheter. Skriv om det! Sakligt, utan överdrifter åt endera hållet.
2. Teknik! Skoter är en mekhobby, folk pular och byter saker hejvilt. Reportage om hur man ställer in variatorerna, ställer in fjädring etc är jätteintressant. Även körteknik vore kul att läsa om; hur gör de stora pojkarna? :)
3. Även om ni av olika skäl ibland måste använda en del text från tillverkarna, fyll på med era egna reflektioner. Det är viktigt att vi läsare får se att det är ni som skriver.
4. Begtester. Vore guld. Testa gärna några maskiner inom samma segment samtidigt om det går.

Hoppas att 2012-2012 blir en journalistisk uppryckning, så jag kan bli prenumerant igen. :)

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.556
424
83
Malå/Adak
Vore bra med några riktigt djuplodande tekniska artiklar. Någonting där även något mer avancerade amatörer kan lära sej något nytt även om man kanske inte pysslar med det hemma.

Stötdämparchimsning t.ex; Hur bygger man upp en chimsstack, vad händer om man ändrar ditten eller datten i en befintlig stack. Vad i stacken styr hög, och lågfartsrörelser osv. Försök tvinga ur någon av experterna en riktig artikel i ämnet, (och sätt någon som förstår vad experterna säger att skriva ner den också), inte bara en beskrivning av vad de olika rattarna på dämparen gör.

Variatorer; Remmar, testa och jämför pirat och orginal. Ta reda på vem som tillverkar märkenas orginalgrejer och tala om ifall dom går att köpa som pirat och under vilket märke. Djuplodande variatoteori, ramputseende, vikt i spetsen eller hälen, vad händer när osv. Inget generellt förskoletjaffs, riktigt djuplodande som lämnar 90% av läsarna som frågetecken efter första genomläsningen.

I Snowtech har dom en läsarfrågespalt om tekniska frågor. Vore kanske något?

Sen vill väl även jag haka på tåget med att när vi läser en test av en skoter så vill vi veta vad som är dåligt! Finns inte en maskin som är felfri. Jag vill inte se fler "En fråga om tycke och smak" när självklart dåliga grejer avhandlas. Maskiner ska bedömmas efter prislapp och utannonserat användningsområde. Är fotstegen uppenbart mjuka, bl.a dom flesta Lynxar på senare år, så skriv det. Är främre boggidämparen knyckt från soptunnan utanför bagagelucksmonteringen på någon koreansk bilfabrik, (IQ RR), så skriv det. Går inte en "lössnömaskin" i snön, eller inte ens tål 45 sekunders fullgas så tala om det. Utannonseras någonting som "Budget" så är det en sak och fullt förklarligt att allting inte är top of the line. Men utannonseras någonting som det absolut värsta, och tillverkaren dessutom tar betalt för det också så ska det vara "värst" också, rakt igenom... annars så skriv!

J

Jona$

att ha allt tillgängligt elektroniskt som prenumenant i form av tester osv, ja kanske hela tidningar i pdf format. ibland var det nåt man undrade över som var i tidningen " tex man tittar på en skoter hos handlaren, och vad sa dom om dämparen igen nu" då kan man enkelt logga in och titta i pdf format med nallen om man vill.

Det är vad som fattas för mig för att jag ska prenumera och många fler jag pratat med, jag menar detta är inte 90-talet längre!

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
Satt precis och tittade igenom en tråd som inte ska behövas..... Stölder på skotrar. Jag skulle vilja se att en stor skotertidning ställer försäkringsbolag/polis mot väggen, har läst om stackare som har haft stora problem med sitt försäkringsbolag eller att polisen inte ens ids åka och kika då ägaren har hittat sin skoter förrän det är försent och skotern är flyttad på nytt. Hade det gällt Zlatans bil så hade Hemvärnet, Polis och Insatsstyrkan kopplats in och USA hade säkert skickat trupper åxå.

Gör som Sverker på Plus....... Sverka their asses!!