A Pro-Ride Story, och en Ski-Doo

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Det räcker inte med att förädla fordonen alltså?
Kötta in titan sådär är ju fränt-men lite jobbigt att ragga med på krogen när man måste ha bilder att visa upp.

Sköt dig nu så det får läka ihop riktigt! :(
Fasen, det ser inget vidare ut för säsongen med dom bilderna-är det tänkt att du ska bli helt återställd på sikt? :p
 

Freddson

Välkänd medlem
6 mar 2009
1.018
0
36
Vaplan
Aj fan...
Hur många veckor ledigt vart de då?
Du får åka runt på ptw vagnen till å från garaget nu då.
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Snowjoggings är för pensionärer..., nä foppatofflor med tjocksockor de är grejor det :)

Blir nog att köra i typ hårdplastpjäxor sen...
Var det Tobe "busted" kängan du hade som du skrev om i "Käng-tråden".
Det där busted klingar lite illa i sammanhanget isåfall.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.107
931
113
Stora Blåsjön
Nä det var inte tobe skorna jag körde med dessa reklamerade jag för ett tag sedan, var ett par arbetskängor i detta fallet.. Ska skaffa riktiga doningar nu. Men får väll vänta några veckor så man kan prova ut ett par.
Ska prata med läkaren imorgon så får vi ser hur planeringen ser ut, men jag är som ganska mycket motiverad att komma igång så fort som möjligt. Ska ju inte ha något gips så jag ska kunna röra på foten så mycket som möjligt så inte vicka på foten åt sidorna-leden pajar. Då det är en spricka i den ledytan. Så det som kan bli följdfel är väll just vicka på foten åt sidan leden som kan bli stel eller ont, man får väll sätt in en fettnippel på den leden sen då... :)
Men minst 6 veckor måste benbitarna ha att läka ihop.
Sen borde man kunna köra lite lungt med styva och bra skor.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.107
931
113
Stora Blåsjön
Bågen passar med den kanten kvar, men den gör ju ingen nytta när bågen sitter där och eftersom jag har dragit bågen ända fram till boggiefästet så blir det en glipa mellan bågen och dendär kanten om man inte kapar bort den. Så jag kapade bort den och gjorde om linjen lite på tunneln så den matchar bågen.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.107
931
113
Stora Blåsjön
Nu var det rätt länge sedan något gjordes i garaget, men har tagit mig ut dit och håller på med lite lättare arbete.
Håller på att eloxera styrspindlarna.

Spindel i syrabatet och bygger oxid:


Ena sidan klar:


Ska mäta styrstagen också och se om dom får plats i badet så ska nog dom också färgas, men tyvärr så tar det en jäkla tid att utföra, tar nästan en dag per del att bli klar. Men resultatet är klart värt det.. men det är många dagar kvar så det lär säkert bli några delar till.. :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.107
931
113
Stora Blåsjön
Tog och skruvade lös styrstagen och börjat eloxerad dessa också.


Sen är den andra styrspindeln under infärgning.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Kul att se dina ideer, tillsammans med Chris inlägg skapar dom dock ett visst mindervärdeskomplex...
Har du bara googlat fram tillvägagångssättet, eller hur kommer man på iden? :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.107
931
113
Stora Blåsjön
Kul att se dina ideer, tillsammans med Chris inlägg skapar dom dock ett visst mindervärdeskomplex...
Har du bara googlat fram tillvägagångssättet, eller hur kommer man på iden? :)
Sorry det är inte verkligen meningen :)
Hur? Jo har hittat på google hur man ska göra, dock ser det väldigt enkelt ut när man läser om hur man ska göra, men det tog ändå ett tag att få det att funka och bli bra. Jag kör med oxalsyra istället för svavelsyra som är det vanligaste man eloxerar i, fördelen är att eloxeringen blir ännu starkare med oxalsyran och den går att köpa i en vanlig färghandel. Sen skriver många att de använder vanliga textilfärger och även karamellfärg, men det enda som funkade riktigt bra är riktig eloxeringsfärg.
Varför? För att jag behövde några detaljer svarta i boggien eftersom skenorna beställdes svart eloxerade. Sen var också tanken från början att göra spindlarna svarta, men vill inte pulverlacka dom då dom utsätts för väldigt mycket stryk.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.107
931
113
Stora Blåsjön
Nu är alla detaljerna klara och monterade.

Delar i nästan kokande vatten för försegling av färgen.


Klart!




Nu återstår bara lite framvagnsinställning och på med skidorna.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.107
931
113
Stora Blåsjön
Dom blir riktigt svart, när jag provade med textilfärg så blev det lite lila ton på färgen, men med riktig färg så blir det rätt.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.107
931
113
Stora Blåsjön
Har tagit och fixat väster fotholk med lite snöskydd.




Blev kanske lite snyggare än silvertejp som jag körde med nästan hela förra vintern.
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Väldigt tyst här nu för tiden..........
Väldigt tyst tyvärr, min maskin har vi inte rört så mycket då jag inte vill riskera garantin, blir mest finjusteringar av saker. Sköt första remmen idag efter 30 mil vilket är för lite så närmsta för mig är att försöka optimera variatorerna. Händer inte så mycket från asker heller men han kan ju få för sig nånting osså plötsligt dyker det upp något.

Vart inte så många vettiga bilder idag men har skrivit ett litet inlägg på bloggen för den som är intresserad :)
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Som sagt inte så mycket byggaction med här kommer ett klipp vi lyckats prestera iaf...

[video=youtube;rL8JTbMf6_g]http://www.youtube.com/watch?v=rL8JTbMf6_g[/video]

Var först tänkt som en liten personlig hyllning till snö från min sida men sen hade asker roligt material så det förlängdes... Hoppas den uppskattas :)