Sitter och funderar på att korta min dämpare. får man bara räkna av på oljevolymen då man har distanserna där? hålet för kolvstången tar man det bara en aning större än kolvstången?Självklart blir det rmk framvagn, blir så mycket smidigare skoter då.
Hylsorna som monterades är 20mm långa. ca 25mm i diameter och ett hål igenom för stången & gjorda i aluminium.
Blir väll inte mycket fjädringsväg man förlorar, dämparinfästningen sitter längre in så det blir nog rätt lika i slutändan... men enligt mig helt klart värt det isåfall.
Ja hålet är bara något större än kolvstången, tror det blev ungefär 0.5mm större hål, är inte så jättenoga.Sitter och funderar på att korta min dämpare. får man bara räkna av på oljevolymen då man har distanserna där? hålet för kolvstången tar man det bara en aning större än kolvstången?
Jodå det funkade fint, det var på bamses maskin och den kördes säsongen ut och sedan såldes den så slitage kan jag inte svara på, kan inte tänka mig att det ska bli någon skillnad.Okej låter ju toppen! Och det funkade kanon? Inget extra slitage invändigt?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Anslutningarna på motorblocket pluggade jag med slangbitar och sedan en plugg i slangen.ang oljesmörjningen av turbon, vad gjorde du för att plugga hålen/nipplarna in till motorn när du tog bort slangarna? Hur gjorde du för att sen ansluta de till turbo och kompressor hus?
Det går totalt 6st slangar från oljepumpen, 3st av dom går till mag, mitten och pto lagren. Sen dom andra 3 går till vevhusen, 2 av dom går ihop till en via ett T-rör. Den grova slangen är runt 5-6mm invändigt.Tack för ett bra svar! Några fler frågor. Vilken är den tredje slangen du ansluter från motorn? Trodde bara de va dom två slangarna som går in till vardera släng du anslöt. Kanske inte så noga men vad är det för ID på grova slangen som går till turbon? Och ID på returledningen? Vad för rör kan man använda, är det typ bromsledningsrör eller nå liknande du använt? Tror du det går lika bra att borra nippeln som ska föra ojlan med laddluften direkt i utloppet från kompressorhuset istället?
Är det bättre att göra eget, eller ska man köpa färdig slangnippel/flänsplatta för oljereturen eller är de för grova? (ser ut som du gjort eget på sista bilden)
Sen visst har du med vipec bara ett par större spridare som sitter i cylindrarna? Jag har extra spridare i insuget, ser du det som nåt problem att oljan kommer blandas med bensin när det far ner i vevhuset, eller tror du inte det spelar nån roll?
Det lär nog gå att borra in ett litet rör även om man inte har en aluflänns påsvetsad dom jag har. Går ju borra lite snett in så borde det få plats.Ok tack för det! Just det, sätter man den vid utloppet blir det ju tryck i slangen. precis man vill ha sug i oljereturslangen tänkte inte på det. Hmm då måste man hitta på nåt så man får plats att fästa en nippel på kompressor inloppet. Jag har ju ingen aluklump med spjäll innan turbon så..Vet du om de finns V-bands klämmor typ som går att sätta på kompressorinloppet? Hade vart enkelt och man hade sluppit svetsa i huset. Hade kunnat skarva på med ett rör bara att fästa insuget i och rymt en nippel..
Kom på en annan grej, du kör utan dumpventil när du har spjället innan turbon va? Ser du några problem med att ha dumpventil? Tänkte om att oljan far ut den vägen och motorn blir utan smörjning när den öppnar?
Jaha trodde man tog bort org.spridare och böt ut dem mot större med vipec! Okej men fint då har vi ju likadant och det funkar ju för dig så.
För turbon spelar det nog mindre roll då det är så låga laddtryck vi kör med. Hur spooluppen blir har jag tyvärr ingen aning om. Men kör boondocker utan dump av något slag så verkar det funka bra isåfall.Men om man skulle vilja smörja turbon såhär. Utan att ha ett spjäll före turbon. Och utan dumpventil. Köra som boondocker gör på sina kit. Laddluften studsar tillbaka och bromsar upp turbon när man släpper gasen. Skulle de funka? Hur skadligt är det för turbon? Blir spoolup märkbart segare?
Skickas från min iPhone via Tapatalk