A Pro-Ride Story, och en Ski-Doo

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.107
931
113
Stora Blåsjön
Snyggt! Hade du kunnat förklara lite om hur du mäter avgastryck, tex visa hur/var i pipan du mäter osv. Om du kan visa nån bild hur du gjort hade de vart kanon!
Har inte mätt något avgastryck.. har bara hållit koll på avgastemp och bara gasat och det har inte rasat eller spikat något än..
Men jag ska nog montera en map sensor till pipan också så kan vipecen logga denna. Då skulle jag svetsat på en liten nippel på den tjockaste delen av pipan. Kanske någonstans där avgastempsensorn sitter. så den är lätt att komma åt också.
 

Prormk800

Aktiv medlem
18 jan 2013
70
0
6
Okej, är de så att man får högre avgastemp med högre mottryck i pipan eller? Och du har på så sätt konstaterat att mottrycket inte stigit när du provat olika ljuddämpare? Vad kör du på för avgastemp ungefär?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.107
931
113
Stora Blåsjön
Enligt han som sålde vipecen så ska avgastempen ej vara mycket över 600c vid långa fullgasrepor och afr runt 11.8-12 annars är det för trångt. Och än så länge har maxtempen varit 600c efter långa fullgasrepor.
 

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
BBA my ass! Askers Adventures!? Starta upp detta nu! :)
Jag själv plöjer ner några veckor varje vinter i Jorm/Blåsjön. Vore kul om vi stötte på varandra någon gång.. Vid nyår bjöd Simon på kålbullar! :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.107
931
113
Stora Blåsjön
BBA my ass! Askers Adventures!? Starta upp detta nu! :)
Jag själv plöjer ner några veckor varje vinter i Jorm/Blåsjön. Vore kul om vi stötte på varandra någon gång.. Vid nyår bjöd Simon på kålbullar! :)
Då borde vi kunna krocka i skogen någonstans då jag e rätt mycket hos simon också :)
 

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Då borde vi kunna krocka i skogen någonstans då jag e rätt mycket hos simon också :)
Ja Simon får styra upp en till kålbulleafton. Det var riktigt trevligt! Åker upp på söndag, så det blir åkning hela veckan till söndagen efter! Sen åker jag upp igen hela v10 :)
 

Prormk800

Aktiv medlem
18 jan 2013
70
0
6
Enligt han som sålde vipecen så ska avgastempen ej vara mycket över 600c vid långa fullgasrepor och afr runt 11.8-12 annars är det för trångt. Och än så länge har maxtempen varit 600c efter långa fullgasrepor.
Okej. Mäter du avgastempen i Y-röret eller pipan? Min funkar bra nu på fullgas, ligger kring 600-620 grader. 12 AFR.. Men har lite problem i mellan registret. Om jag ligger och kör på jämngas med lite laddtryck, mellan 6-7000 rpm skenar avgastempen iväg fort över 650 grader. Ställer jag upp bränslet mer i dom varven får jag tvekningar/bog. Har du nå problem med detta när du ligger länge på jämngas i mellanregistret? Vad ligger du på för avgastemp där?
 

^jocke

Välkänd medlem
28 okt 2005
329
1
16
39
Örnsköldsvik
Okej. Mäter du avgastempen i Y-röret eller pipan? Min funkar bra nu på fullgas, ligger kring 600-620 grader. 12 AFR.. Men har lite problem i mellan registret. Om jag ligger och kör på jämngas med lite laddtryck, mellan 6-7000 rpm skenar avgastempen iväg fort över 650 grader. Ställer jag upp bränslet mer i dom varven får jag tvekningar/bog. Har du nå problem med detta när du ligger länge på jämngas i mellanregistret? Vad ligger du på för avgastemp där?
Har du testat att laborera nånting med tändningen i mellanregistret?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.107
931
113
Stora Blåsjön
FILM!!



Skojade bara :)
Men nu har man beställt en ny helix som ska testas 54-44-.36 och på andra spåret 54-46-.36, har nu kört på en rak 44 och det har funkat fint men vill ha lite mer sprutt på mattan precis i början och jag tror denna borde bli bra.