A Pro-Ride Story, och en Ski-Doo

Prormk800

Aktiv medlem
18 jan 2013
70
0
6
Nu vet jag inte om asker har upplevt det vid något tillfälle men tveksamt, vi upptäckte på våra gamla maskiner att det fanns två saker som resulterade i gastvekningar när man skråade på högersidan:

1. Ingen plog framför utblåset, 1200an saknade det av någon anledning jag inte minns.
2. Öppna luftfilter innanför huven. Troligtvis drog motorn i sig för mycket avgaser att det inte fanns tillräckligt mycket färskt luft.

Eller tänker du på något speciellt, borde en turbomaskin vara extra känslig för detta tillskillnad från standard maskiner?
Nä jag tänkte väl i dom banorna att man får högre mottryck i pipan med en turbo i slutet av pipan jämfört med en slutburk? Därför behövs det mindre täppning med snö innan den tvekar vs en original... Eller får man tvekningar av nån annan anledning än för högt mottryck vid täppt utblås som jag inte förstått?

Jag har en 11as rmk och org. plogen sitter där. Är ett 13's silber kit jag har, så insugsluften tas ju via orginal luftburk.. Dock kan jag ha tvekningar nån gång också utan att lägga omkull den åt höger.. men verkar oftast hända när den ligger på högersidan.. Kan ju också vara att den går snålt/fett nånstans i mellan registret. Hade varit intressant att veta vad du kör för lambda värden från typ 5-7500 rpm asker. Jag kör kring 13-14 AFR i dom varvtalen.. Vet inte hur snålt man törs köra..
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Nä jag tänkte väl i dom banorna att man får högre mottryck i pipan med en turbo i slutet av pipan jämfört med en slutburk? Därför behövs det mindre täppning med snö innan den tvekar vs en original... Eller får man tvekningar av nån annan anledning än för högt mottryck vid täppt utblås som jag inte förstått?

Jag har en 11as rmk och org. plogen sitter där. Är ett 13's silber kit jag har, så insugsluften tas ju via orginal luftburk.. Dock kan jag ha tvekningar nån gång också utan att lägga omkull den åt höger.. men verkar oftast hända när den ligger på högersidan.. Kan ju också vara att den går snålt/fett nånstans i mellan registret. Hade varit intressant att veta vad du kör för lambda värden från typ 5-7500 rpm asker. Jag kör kring 13-14 AFR i dom varvtalen.. Vet inte hur snålt man törs köra..
Förstår vad du menar men skulle säga att mottrycket är ändå såpass lågt av turbon att det inte borde spela någon roll. Asker byggde ju t.ex en ny slutburk med högre mottryck då den gamla var för slapp (även om den primära anledningen var pga ljudet). Tja den andra anledningen förutom mottrycket är som sagt att snön blockar avgaserna från att skickas ut ur maskinen utan trycks in under huven istället, om tätningen runt utblåset är kasst t.ex. Men har du insuget från standard ska det inte vara ett problem.

Du borde testa lite till för att se om det är tydligt att den börjar tveka så fort den läggs på högersidan, och även om det sker vid vissa farter/gaspådrag... Angående AFR får asker fylla på.
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Ganska stor skillnad på 13 å 14 i afr :)
Jag själv skulle ju råda 13-13,2 på halvlasten i mellan, går du någe snålare än 14 där med lite belastning är du rätt nära spik å kanske tom nån snålbogg, i bästa fall..
Full plugg 12-12,2 afr..

Riktigt kul å höra vattenmappningen var såpass ok, jäkla fint å kunna köra loggar vid livekörning, det är ju endå då det ska funka :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.093
893
113
Stora Blåsjön
Nä jag tänkte väl i dom banorna att man får högre mottryck i pipan med en turbo i slutet av pipan jämfört med en slutburk? Därför behövs det mindre täppning med snö innan den tvekar vs en original... Eller får man tvekningar av nån annan anledning än för högt mottryck vid täppt utblås som jag inte förstått?

Jag har en 11as rmk och org. plogen sitter där. Är ett 13's silber kit jag har, så insugsluften tas ju via orginal luftburk.. Dock kan jag ha tvekningar nån gång också utan att lägga omkull den åt höger.. men verkar oftast hända när den ligger på högersidan.. Kan ju också vara att den går snålt/fett nånstans i mellan registret. Hade varit intressant att veta vad du kör för lambda värden från typ 5-7500 rpm asker. Jag kör kring 13-14 AFR i dom varvtalen.. Vet inte hur snålt man törs köra..
Målet med en väl fungerande turbosetup så ska mottrycket i pipan vara samma som en oladdad dvs 3-3.5psi. Skulle tro att problemet består i att den går fett/snålt någonstans i mellanregistret.
AFR som jag kör med i varvtalen 5000-7500 är allt från 13 - 14.5 helt beroende på gasläge, belastning och laddtryck.
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
På bilen var det kännbar skillnad att gå snålare innan laddtryck kom för själva gassvaret. Inte så man kunde se stor skillnad i spool men hur alert den var vid lite pumpgas när man fick lite hetta i grejjorna. Men de kanske man bör låta bli på 2takt :)
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Sv: Re: A Pro-Ride Story, och en Ski-Doo

På bilen var det kännbar skillnad att gå snålare innan laddtryck kom för själva gassvaret. Inte så man kunde se stor skillnad i spool men hur alert den var vid lite pumpgas när man fick lite hetta i grejjorna. Men de kanske man bör låta bli på 2takt :)
Å inte för å tala om hur fint de är med mycke tändning för gassvar å spool dessutom i en turbokärra :)
Lite annorlunda i skojtern när man har variator så man aldrig egentligen ligger å långdrar på nån växel.

Tror de vore lite kul å labba med en tvåtaktsturbo i bänk, så man kan få se hur mycket kurvan ändras egentligen med soppa å tändning, så man får ett hum om hur nära gränsen man är ibland :)
 

The Hulk

Medlem
4 jan 2011
43
1
8
Målet med en väl fungerande turbosetup så ska mottrycket i pipan vara samma som en oladdad dvs 3-3.5psi.
Misstänker att du menar laddtryck + 3 psi

Vid lambdamätning på tvåtakt bör man ha i åtanke att den enbart visar en korrekt bild av hur motorn går omkring varvtalet där motorn producerar max vridmoment. På lägre varvtal kortsluts en större andel oförbrända gaser. Eftersom lambdasonden mäter mängden syre i avgaserna så får vi då ett värde som påverkas av motorns förbränningsresultat och kortsluten gasblandning. Korrekt värde på mellanregistret är alltså beroende av motorns konstruktion och är enbart ett relativt värde. Du kan erhålla "snåla" värden med fet bestyckning. En misständning skickar enorma mängder syre till avgassystemet.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.093
893
113
Stora Blåsjön
Misstänker att du menar laddtryck + 3 psi

Vid lambdamätning på tvåtakt bör man ha i åtanke att den enbart visar en korrekt bild av hur motorn går omkring varvtalet där motorn producerar max vridmoment. På lägre varvtal kortsluts en större andel oförbrända gaser. Eftersom lambdasonden mäter mängden syre i avgaserna så får vi då ett värde som påverkas av motorns förbränningsresultat och kortsluten gasblandning. Korrekt värde på mellanregistret är alltså beroende av motorns konstruktion och är enbart ett relativt värde. Du kan erhålla "snåla" värden med fet bestyckning. En misständning skickar enorma mängder syre till avgassystemet.
Japp menar laddtryck + 3-3,5psi.
Jodå det märkte vi tydligt när vi vattenmappade att lamdan kan gå i högt när det är egentligen är för fett.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.093
893
113
Stora Blåsjön
Nu blir det lite sameslöjds bilder :)

Köpte en dyna som jag ska klä om, bra att ha 2st för misstänker att denna inte kommer bli allt för funktionell utan mest snygg :)

Fin dynan:


Har ritat ut hur det ska klippas.


Sytt ihop lite drygt hälften..


Blir även en liten bit över av skinnet så då jag ska även byta ut "pro taper" styr puffen till renskinn!
 

backmouse

Välkänd medlem
24 feb 2011
192
40
28
V-ås
Coolt! Vad är nästa grej. Renhorn som styre? :madgrin:

Off topic:
Kommer bli som de "tuffa" grabbarna med Puch Dakota 70-talet. Då var det färgade plädar på sadeln som gällde (och hjälmen flammig efter eldning med cigg tändare samt "spola kröken" dekal roterande på fläkten)
Kompisen ärvde storbrors sur Dakota med tillhörande orange-gula bönematta. En natt hittade jag honom gråtande bredvid moppen . Mattan var intrasslad i bakhjulet...han trodde att han kört ihjäl en katt! Han hade nog haft kul på festen innan!
 

Maengs

Välkänd medlem
26 dec 2013
126
0
6
Boden
Har tagit och fixat väster fotholk med lite snöskydd.




Blev kanske lite snyggare än silvertejp som jag körde med nästan hela förra vintern.
vilket material använde du för att tillverka dom där skydden?=) grymt fina
 

Maengs

Välkänd medlem
26 dec 2013
126
0
6
Boden
Vet tyvärr inte vad plasten heter men det är av samma sort som buken och huven är gjorda av, 3mm tjock och slät på ena sidan och lite struktur på den andra.
Ok, tack:) har funderat många ggr på vad man ska hitta på där.
Men de där var ju både snyggt och funktionellt! Har du något tips på var man kan hitta någon liknande plast?=) sorry om jag är jobbig med dig!