A Pro-Ride Story, och en Ski-Doo

Henrik.E

Välkänd medlem
5 dec 2006
234
0
16
Dalarna
Hallå!
Byggde turbo på en summit 800r för några år sedan. Körde då med ett kulllagrat agg ( GT2860RS ).
Största problemet man hade var att få till en tillförlitlig oljetillförsel.
Körde då med lite olika modeller av el-pumpar men kom på att elpumpar är skit !

Hade kontakt med en kille på Garret då som sa att oljeflöde skulle vara 1-1.5 dl/min.
Det gick att halvera oljemängden till hälften men livslängden på lagringen skulle då minska avsevärt.
Spelar nog dock inte så stor roll på en skoter.

Började bygga på en egen pump som var vaccumstyrd från vevhuset ( ungefär som en vanlig bränslepump)
med en tryckförstärkare på.
Sålde dock maskinen innan pumpen hann testas men tror att det är en driftsäker och enkel lösning på oljetillförseln till turbon.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Aha intressant! Har du/eller någon aning vilken livsläng ett kullagrat agg har när det används i en normal bil och inte laddar allt för mycket. En vanlig glidlagrad håller ju runt 20000mil och om man säger att man snittar 50km/h med bilen så bilr det 4000h på ett glidlagrat. Kan man anta att ett kullagrat håller ca hälften mot det? Då blir det ca 2000h och med för lite olja så kanske det håller 200h? På 200 timmar har man redan förbrukat minst 2st motorer...
Får väll se hur det håller helt enkelt, de oljefria aggen börjar ju komma mer och mer nu också. Så det blir nog ett sådant nåsta gång det ska handlas.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Nu är dämparen klar, kvar är att lufta oljesystemet och fixa backspår på helixen så jag kan backa ut den ur garaget :)

 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
fin dämpare!
Lite sjukt när man tänker på hur mkt pengar ens skoter får när man räknar på hur många timmar den går..

Med tanke på timmarna + turboagg går kallare på 2t så känns det som det kan ju funka. Dieselbilar har ju inte samma åtgång på turbos tex.
Å med tanke på att ett företag i staterna ska sälja turbokitt med liknande lösning så lär ju knappast agget rasa på en säsong
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
En vanlig glidlagrad håller ju runt 20000mil och om man säger att man snittar 50km/h med bilen så bilr det 4000h på ett glidlagrat. Kan man anta att ett kullagrat håller ca hälften mot det?
Bara som en passus i tankegången;
Kom hem från två veckors jobb i lördags, och fick inleda med att tanka bilen.
Vi bor ~1,5 mil utanför stan, och bör alltså rimligtvis köra minst 50% landsväg-sista åtta månaderna har vi dessutom haft en sjuk dotter, vilket föranlett resa till sjukhuset minst två ggr/v i snitt under den tiden.

Snitthastigheten på våran "pendlarbil" (den som blir mest frekvent använd) ligger just nu på 36km/t....
Antar att tomgångskörning ingår i snittet på färddatorn, å andra sidan har bilen start-stop-system, så så mycket tomgång är det inte tal om.

För resonemangets skull tror jag att en snitthastighet på 50km/h inte är för högt, om man säger så-jag tror att det normalt sällan är över 40!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Bara som en passus i tankegången;
Kom hem från två veckors jobb i lördags, och fick inleda med att tanka bilen.
Vi bor ~1,5 mil utanför stan, och bör alltså rimligtvis köra minst 50% landsväg-sista åtta månaderna har vi dessutom haft en sjuk dotter, vilket föranlett resa till sjukhuset minst två ggr/v i snitt under den tiden.

Snitthastigheten på våran "pendlarbil" (den som blir mest frekvent använd) ligger just nu på 36km/t....
Antar att tomgångskörning ingår i snittet på färddatorn, å andra sidan har bilen start-stop-system, så så mycket tomgång är det inte tal om.

För resonemangets skull tror jag att en snitthastighet på 50km/h inte är för högt, om man säger så-jag tror att det normalt sällan är över 40!
Lägre snitthastighet ger bara ännu mer timmar så med 36km/h i snitt blir det 5555 timar på 20000mil.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Har provkört maskinen en del idag och den låter mindre än en original :) dock har den mer insugsljud än original men det är rätt mysigt med ett vinande turboljud som hörs mer tydligt när avfasljudet låter mycket mindre.
Oljesmörjningen verkar funka som det var tänkt.
Får väll se hur mottrycket är när man har möjlighet att hålla stumt lite längre stunder än några ynka sekunder som är möjligt hemma på plattmatken.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Glömde bilderna på helixen som jag fixat backspår till.

Märk ut vart det ska fräsas.


Fräsning påbörjad.


Klart:
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Inte nöjd med snurran eller skiter du pengar då du resonerar så? ;)
Helt klart en jäkligt vettig lösning då man slipper oljetank/pump. Håller tummar och tår att det fungerar.
Körde du med original kompförhållande nu? Vilket bränsle kör du på?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Inte nöjd med snurran eller skiter du pengar då du resonerar så? ;)
Helt klart en jäkligt vettig lösning då man slipper oljetank/pump. Håller tummar och tår att det fungerar.
Körde du med original kompförhållande nu? Vilket bränsle kör du på?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jodå nog är jag nöjd med snurran men jag tycker det är värt att prova denna lösning än att fega... :)
Om det verkligen fungerar ser man väll till våren, håller den över nyår så blir jag glad :)
Kör med 11.8:1 - 12.0:1 (har inte gjort någon super exakt mätning) i komp och 95 oktan.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
okej. har nämligen fått erbjudande om att köpa ett bd kitt till vettig slant så sitter och grubblar på hur mycket mer som tillkommer förutom turboprylarna.
Vet att du är grymt imponerad över alla "kalleanka" boxar.. men bortsett från det.
inte hört så många som kört på 95okt och överladdat..
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Hade det gått att köpa färsk 98 oktan överallt så hade jag givetvist kört med det, men så ser det tyvärr inte ut i verkligheten.. därför anser jag att det är säkrare att köra med fräsch 95 än gammal 98.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
bra tanke där. men då får man köra fetare för att slippa spikningar antar jag?
eller har man så mkt mer koll på läget med vipec.
Just det där med bränslet och tillgång till det gör ju att jag tvekar i om man ens ska fundera på överladdat.
För börja handla på sig fat med räsersoppa kändes ju jäkligt drygt..
 

^jocke

Välkänd medlem
28 okt 2005
329
1
16
39
Örnsköldsvik
Ja det där med soppa är ju en ganska intressant fråga. Har hört att soppa åldras (tappar oktan) i ganska rask takt och med tanke på hur få som kör 98 jämfört med 95 idag så är jag rätt säker på att den ligger i "marken" på mackarna rätt länge och därmed tappar kvalité. Så vad får man egentligen när man betalar dyrare pengar för blyfri 98 idag?

Så att optimera motorn för 95 tror jag är rätt väg att gå för att få saker att hålla.

Nästa bök är ju att få tag i 98 i fjällvärlden.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
så långt tänkte jag då inte ens.. förklarar kanske varför herr asker kan köra på 95okt :)
Synd vipec ska va så förbaskat dyrt. verkar ju helt klart vara den vägen man ska gå.