A Pro-Ride Story, och en Ski-Doo

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Nu är det väl för tidigt att fråga hur det funkar med spjällhus före turbo som herr Asker har och är ganska ensam om i svedala ivf.

Det är intressant att höra om du märker någ skillnad med detta företurbospjäll vs vanlig turbo konfig.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.093
893
113
Stora Blåsjön
Nu är det väl för tidigt att fråga hur det funkar med spjällhus före turbo som herr Asker har och är ganska ensam om i svedala ivf.

Det är intressant att höra om du märker någ skillnad med detta företurbospjäll vs vanlig turbo konfig.
Passerade idag 20mil totalt med turbon. Och idag var det riktigt bra körning, mycke snö och många långa fullgasrepor, helt sjukt vad den går bra och fortfarande löjligt lättkörd!
Verkar funka med både ljuddämparen och oljan till turbon (fortfarande lite tidigt att ropa hej än..).
Bamse tog sig en sväng idag med turbon så jag kunde utvärdera hur den låter, och den låter nästan löjligt lite, mindre än original på full mutter! Är endast på låg och mellan register man kan ana att det sitter en turbo på den... och då är det insugsljudet som avslöjar den lite.. förutom hur den går då :) Och enligt loggarna så är avgastemp under kontroll, dock går den lite fetare med den nya ljuddämparen så ska väll justera ner soppan något det så blir det nog bra sen.

Ska bli kul att få jämföra med silber kiten lite senare i vinter, hoppas att dom funkar bra med bully dogsarna så dom går som dom ska, så att det går att jämföra på ett rättvist sätt.
Har inte provat någon turbo som har fungerat, med vanlig placering av trottelhusen så jag har inget att jämföra med, men än så länge när jag inte vet bättre så funkar det bra :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.093
893
113
Stora Blåsjön
Ska försöka bli lite bättre med bilder och filmklipp nu när grejorna verkligen fungerar :)

Men 2st fastkörningsbilder får det väll bli.

Tog och kvalitetssäkrade frontbågen, den klarade testerna med klart godkänt resultat..


Nästa blir en dubbelvicka skoter bild, han som var ovanför mig fick för sig att köra samtidigt som mej när jag skulle om, fast då tvekade han lite och vickade så jag var tvungen att stanna så han inte blev överkörd.. slutade med en axel lite lätt ur led för personen på bild, men det gick rätt bra :)


Grymt nöjd med skotern än så länge!
 

Sodr

Aktiv medlem
6 nov 2009
80
0
6
Sundsvall
Fint att det funkar! Fick du vikta av en del mellan 40-46 och rak 44 helixen? Provat 42-48 en sväng nu med lägre ladd och vikt, blev rapp och fin! Blev lite sugen på att prova rak 48 nu igen dock.
44-50 på väg för att se vad som går att få den att lira utan att tappa massa i botten
 

Sodr

Aktiv medlem
6 nov 2009
80
0
6
Sundsvall
Jasså! Ingen skillnad i varv heller direkt? Märkte iaf skillnad mellan 48 och 50 jag...
Får smyga förbi i Blåsjön nån gång man är i Jorm
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Gött den verkar gå iaf.. Fick du ändra nåt i mappen såhär efter vår vattenmapp? Kört några loggar?
Och hur funkade den rent i praktiken första turerna? Tänkte på hur nära mappningen i vatten var kontra live körning uppe i fjällen :)
De är ju en stenhård setup på den här pro'n, och jag skulle vilja påstå den enda rätta vägen att gå på ett turbobygge..
Vill även veta hur karaktären är med separat spjället, känns den som en storkubikare ordentligt nu? :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.093
893
113
Stora Blåsjön
Första turen så funkade den riktigt bra egentligen. Speciellt högt mellan och fullgas funkade klockrent från vattenmappningen. Variator setupen har också stämt rätt bra har somsagt endast bytt helix till en rak 44 mot den jag hade vid vattenmappningen. Nästan så att man skulle vilja prova en normal helix nu typ 56-44-36 eller något liknande och se hur det funkar.
Däremot har jag jobbat en hel del med att magra ner låg och mellanregister. Och sen har jag jobbat i lite olika områden i mappen beroende på föret ute så har nog täckt in det mesta nu. Kör några loggar varje tur och det ser bättre och bättre ut efter varje lite justrering.
Vattenmappningen hade nog dugit i amerikanska mått men man är väll lite av en perfektionist så kan man så vill jag ha den helt perfekt.

Jo maskinen känns mer som en bigbore än en turbo tycker jag. Väldigt snäll karaktär men går betydligt bättre än orginalmaskiner.. Väldigt linjär och kontrollbar effekt. Sen har man helt fått bort pleceboeffekten av ljudet så det är bara ren kraft som upplevs :)
 

ZIKKO

Välkänd medlem
24 mar 2011
319
2
18
Första turen så funkade den riktigt bra egentligen. Speciellt högt mellan och fullgas funkade klockrent från vattenmappningen. Variator setupen har också stämt rätt bra har somsagt endast bytt helix till en rak 44 mot den jag hade vid vattenmappningen. Nästan så att man skulle vilja prova en normal helix nu typ 56-44-36 eller något liknande och se hur det funkar.
Däremot har jag jobbat en hel del med att magra ner låg och mellanregister. Och sen har jag jobbat i lite olika områden i mappen beroende på föret ute så har nog täckt in det mesta nu. Kör några loggar varje tur och det ser bättre och bättre ut efter varje lite justrering.
Vattenmappningen hade nog dugit i amerikanska mått men man är väll lite av en perfektionist så kan man så vill jag ha den helt perfekt.

Jo maskinen känns mer som en bigbore än en turbo tycker jag. Väldigt snäll karaktär men går betydligt bättre än orginalmaskiner.. Väldigt linjär och kontrollbar effekt. Sen har man helt fått bort pleceboeffekten av ljudet så det är bara ren kraft som upplevs :)
Dax att fixa nån film åt oss :D
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Ju mer insatt man blir i mappning å bättre loggningsmöjligheter så finns de fan alltid nått att pilla med :)
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Och turbon snurrar och mår fortfarande bra? :)
Roligt att höra att du börjar få den att lira! Tummen upp!
Men som tidigare sagt. Vi väntar med spänning på film ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Prormk800

Aktiv medlem
18 jan 2013
70
0
6
Har du nå problem med att snön täpper igen utblåset och skotern tvekar? Vad kör du för lambda värde på låg och mellan registret?
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Har du nå problem med att snön täpper igen utblåset och skotern tvekar? Vad kör du för lambda värde på låg och mellan registret?
Nu vet jag inte om asker har upplevt det vid något tillfälle men tveksamt, vi upptäckte på våra gamla maskiner att det fanns två saker som resulterade i gastvekningar när man skråade på högersidan:

1. Ingen plog framför utblåset, 1200an saknade det av någon anledning jag inte minns.
2. Öppna luftfilter innanför huven. Troligtvis drog motorn i sig för mycket avgaser att det inte fanns tillräckligt mycket färskt luft.

Eller tänker du på något speciellt, borde en turbomaskin vara extra känslig för detta tillskillnad från standard maskiner?