A Pro-Ride Story, och en Ski-Doo

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
"Det som ska fixas på maskinen är större ljuddämpare och sen ska jag bygga om oljetillförseln till turbon likt M.T.N.T.K som kör men original oljepumpen. Så slipper man en extra felkälla och får lite mer plats för en rejäl ljuddämpare."


Jag är böjd att köpa din lösning om du kommer med en vettig till ok pris!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Va det svårt/bökigt att slipa om helixen?
Satte den i svarven tillsammans med en slipmaskin så man får rätt vinkel på kontaktytorna mot rullarna. Så det var väll inte jättesvårt, funkar bra som test men eftersom den inte blir perfekt så lär nog rullarna slitas snabbare än med en riktigt fräst helix. Så det är inget jag rekommenderar i mer än i testsyfte. Men helixar är dyra så det är värt att prova om man har någon liggande med rätt grundvinkel.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Har ikväll fixat klart oljesystemet på turbon.

Blev nog väldens tunnaste oljeretur från turbon :)
Kvar är att fixa ett 3-1 rör för oljeledningarna upp till turbon, kommer att plocka dom som går in till vevhuset så kommer oljan gå först till turbon och sen tillbaka in via insuget istället.

Sen har jag gjort ett nytt stativ till turbon utan oljetank mm.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Nu hänger jag inte med...
Ska du köra tvåtaktsolja genom turbon?
Ett system som pumpar runt, eller menar du att bara köra igenom det som motorn förbrukar?
Det senare kan väl aldrig gå?
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Oljan som ska till insuget går genom turbon först. Och ja det ska gå, tycker flödet känns litet men då turbon är kullagrad ska det ändå vara tillräckligt. Det känns osäkert men sålänge flödet är tillräckligt är det egentligen driftsäkrare än en separat pump.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
En sak som jag reagerade på var väl att lagringen kommer att bära luft i evigheter... Svårt att lufta ett kullager, typ... Lagret kanske inte ens gillar att vara oljefyllt, eller? Eller det kanske ska vara fullt? Kändes bara som att oljeflödet till insuget skulle bli lite intermittent..?
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Har jag fattat det rätt, så matar du olja in i lagerdelen å tar returen till att spruta olja i insugsluften?

Funkar det är de ju en jävla fin lösning, men kommer det inte betyda att lagret i turbon kommer att stå i ett helt oljebad? för de är ju inte bra för spool vad man läst. Eller vakumet som blir där kanske hjälper till med evakuering.

Skall du köra bara ett oljemunstycke efter spjället där bara? eller har du alltså kvar dom på vevhuset, har läst inlägget nu flera gånger men greppar det inte riktigt.
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Asker får svara på fyllnaden av lagret, har ingen koll själv på hur effektiv evakueringen kan tänkas va. Men intermittent vet jag inte, pumpen drivs ju direkt av veven och styrs tillsammans med gasvajern så den borde vara tämligen linjär i förhållande till gasen, så flödet bör vara stabilt men fluktuerar beroende på gas.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Sv: Re: A Pro-Ride Story, och en Ski-Doo

Har jag fattat det rätt, så matar du olja in i lagerdelen å tar returen till att spruta olja i insugsluften?

Funkar det är de ju en jävla fin lösning, men kommer det inte betyda att lagret i turbon kommer att stå i ett helt oljebad? för de är ju inte bra för spool vad man läst. Eller vakumet som blir där kanske hjälper till med evakuering.

Skall du köra bara ett oljemunstycke efter spjället där bara? eller har du alltså kvar dom på vevhuset, har läst inlägget nu flera gånger men greppar det inte riktigt.
Du har nog fattat det rätt, tanken är att det ska bli ett sug vid spjället så oljan sugs ut ur turbon och sprutas in i insuget. Det sitter totalt 6st oljemunstycken på vevhuset och 3st sv dom går till pto, vattenpump och maglagret så dom kommer att sitta kvar. Men dom 3 andra kommer att kopplas ihop och gå upp till turbon.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Oljan som ska till insuget går genom turbon först. Och ja det ska gå, tycker flödet känns litet men då turbon är kullagrad ska det ändå vara tillräckligt. Det känns osäkert men sålänge flödet är tillräckligt är det egentligen driftsäkrare än en separat pump.
Ja, det låter osäkert, men funkar det så är det ju kanon...
Men man snackar ju obetydliga flöden.
På en bil snackar man nån/några liter genom turbon per minut
Här kommer det ju handla om millilitrar...

Räkneexempel:
Om man kör två dagar, tot 14 timmar.
Skotern förbrukar 1 liter olja.
Halva mängden går direkt i motorn och integenom turbon, som Asker skriver.
Då går det igenom 500ml på 840 minuter ~0.6 milliliter/min

Ursäkta om jag är tveksam...
Finns det exempel på lösningar som denna som funkar?
 

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Ja, det låter osäkert, men funkar det så är det ju kanon...
Men man snackar ju obetydliga flöden.
På en bil snackar man nån/några liter genom turbon per minut
Här kommer det ju handla om millilitrar...

Räkneexempel:
Om man kör två dagar, tot 14 timmar.
Skotern förbrukar 1 liter olja.
Halva mängden går direkt i motorn och integenom turbon, som Asker skriver.
Då går det igenom 500ml på 840 minuter ~0.6 milliliter/min

Ursäkta om jag är tveksam...
Finns det exempel på lösningar som denna som funkar?
http://www.sledtrax.se/articles/1314/members/2013-10-31_22_nytankande/index.shtml
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Ja, det låter osäkert, men funkar det så är det ju kanon...
Men man snackar ju obetydliga flöden.
På en bil snackar man nån/några liter genom turbon per minut
Här kommer det ju handla om millilitrar...

Räkneexempel:
Om man kör två dagar, tot 14 timmar.
Skotern förbrukar 1 liter olja.
Halva mängden går direkt i motorn och integenom turbon, som Asker skriver.
Då går det igenom 500ml på 840 minuter ~0.6 milliliter/min

Ursäkta om jag är tveksam...
Finns det exempel på lösningar som denna som funkar?
Nu drar den snarare 1liter på ca 6 timmar... så ja det oljeflödet bör räcka till turbon. Det räcker ju till att smörja det mesta i motorn. Så varför skulle inte dom minimala kullagren i turbon inte få smörjning så det räcker.
Dom som har kommit på denna lösning har eller väntar på att få den patenterad så nog borde det funka.
 

^jocke

Välkänd medlem
28 okt 2005
329
1
16
39
Örnsköldsvik
Kullagrade turbo agg behöver väl mindre olja än andra agg.
Bilen jag hade tidigare så satt det en rätt rejäl restriktor i banjon där oljan togs till turbon. Så någon liter i minuten är nog i stor överkant när det pratas kullagrade agg.
Trevlig lösning. Hoppas den kommer fungera tillfredställande också.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Nu drar den snarare 1liter på ca 6 timmar... så ja det oljeflödet bör räcka till turbon. Det räcker ju till att smörja det mesta i motorn. Så varför skulle inte dom minimala kullagren i turbon inte få smörjning så det räcker.
Dom som har kommit på denna lösning har eller väntar på att få den patenterad så nog borde det funka.
Tycker folk skryter om att de tar så jäkla lite...
Men ok.
1 liter på 7h , då får turbon drygt 1ml/per min.

Det du nämner med motorns smörjning är absolut en bra poäng.
Klarar den sig, så är det närmare till hands att tro att turbon kommer klara sig...

Ang flöde:
Har man strypning på 1mm och 3bars tryckfall så får man igenom ca 1L/min till turbon.

Klankar inte ner på detta om nån nu skulle få för sig det.
Funkar detta så är det ju en helt klockren lösning för 2T-turbo!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Tycker folk skryter om att de tar så jäkla lite...
Men ok.
1 liter på 7h , då får turbon drygt 1ml/per min.

Det du nämner med motorns smörjning är absolut en bra poäng.
Klarar den sig, så är det närmare till hands att tro att turbon kommer klara sig...

Ang flöde:
Har man strypning på 1mm och 3bars tryckfall så får man igenom ca 1L/min till turbon.

Klankar inte ner på detta om nån nu skulle få för sig det.
Funkar detta så är det ju en helt klockren lösning för 2T-turbo!
Jo nog går det att få dom att dra olja... skillnad på forumsiffror och verkligheten som det verkar.
Som att tro att etek 800 drar lite soppa och inte luktar 2taktsolja :)

Jo lösningen är så enkel och snygg så jag var bara tvungen att prova den.
Att använda oljepumpen för turbon är inget nytt men det som är nytt är att man leder in oljan i insuget och smörjer motorn också. Hoppas att det funkar, offrar gärna turboagget för att få veta...
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Jo det är nog sant.
Har förstått att du använder grejerna, då tar dom inte 2.5 liter milen och oljan räcker inte en halv säsong...

Hoppas att det funkar, offrar gärna turboagget för att få veta...
Haha! Kanon det, då slipper vi andra snåljåpar fundera om det verkligen funkar...
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Använder du returen till att "dopa" olja på laddtryck? hur funkar det med separat oljesmörjning med turbo, borde inte mottrycket i vevhuset hålla emot oljeflödet? eller det kanske inte funkar så när den inte är gjord för att bygga nå speciellt till tryck utan mata flöde ?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Har gjort klart fästet för turbon och kopplat in alla oljeslangar till turbon och vevhus.
Gjorde sammankoppling av en liten aluklump och lite nipplar från en gammal oljepump.


Nu börjar ljuddämparen ta form, dämparen blir med dubbla lager plåt för att dels isolera värmen och dämpa något extra. Dock blir det en rätt tung pjäs men hellre det än att det ska låta illa!
Plåt för ytterhöjlet.


Ytterhöljet och innanmätet.


Isolerar med 4 lager brandfilt.


Nästan klart fattas bara botten och lite fler fästen.


Borde låta betydligt mindre, får väll se hur det blir med mottrycket.
Vet dock vilken avgastemp den ska ha vid optimalt mottryck och A/F värde. Och tidigare har jag inte kommit upp i det värdet så lite mer mottryck skadar nog inte.
 
Last edited: