Nytro MTX, mindre renoveringar/förbättrningar efter 1970 mils körning

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Ny sekundär monterad :)

Ser ut som att ngn del av sekundären flugit igenom buken och även slagit i primären endel:wacko:

Fick tag i en sekundär hos Storumans skoterskrot, den var ifrån en nytro rtx -08:a med ca 400mil.
Nu är behovet av en "ny" primärvariator ännu större :whistle:

Har precis varit och pratat med hundspannsfolket och fått instruktioner inför fredagens långtur med förnödenheter till lite olika stugor i Tärnaby / Hemavan fjällen.

Cleant

Välkänd medlem
23 nov 2010
604
1
16
Kiruna
Fan då trist!:/ är bägge skivorna skadade på prim? Kan ha nån skiva liggande:) men helt ärligt så börjar ja tycka lite synd om dig:/ nu måste alla haverier vara slut för den här säsongen va:)?

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Fan då trist!:/ är bägge skivorna skadade på prim? Kan ha nån skiva liggande:) men helt ärligt så börjar ja tycka lite synd om dig:/ nu måste alla haverier vara slut för den här säsongen va:)?
Det är den yttre skivan som borde bytas är ju samma på en massa Yammor så ska ringa på några primärer på blocket i morgon annars kostar en ny ytterskiva ca 4000:- så får beställa en sån snart annars. Nja det kommer nog ett par till dyra reparationer, det är iaf vad jag räknar med:eek:

Ja, orkar hundspannet bogsera hem nytron?
Ja det är 24 hundar som ska ut så det borde iaf kunna släpa hem ngn del av skotern annars får jag väl lämna den under ngn gran :wondering:
Du borde komma upp igen så att jag kan ringa dig om det krisar:) Kanske skulle ta och "låna" Storsummiten som "bor" hemma hos mig annars:whistle:

GbEbE

Välkänd medlem
9 mar 2010
309
0
16
östersund
lider verkligen med dej som utsätts för olika problem. men hur kommer det säg att du tog ett jättekliv från häst hoppning till skoteråkandet? Lycka till iaf.

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Vilken härlig film med fasktkörningar ni hade lagt upp tidigare. Av någon anledning vet man att varje gång ett träd rör sig så är alltid en Nytro i närheten...

Nog förtjänar den en helt ny primärvariator nu. Med tanke på att delarna var så dyra borde det väl inte skilja speciellt mycket till en helt ny. Då du väl ända hade nya vikter och dyligt.

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Johan; Ja jag får ta i tu med det där med primären imorgon för nu förtjänar den en nyare iaf :)
En ny kostar kring 12000:- komplett tror jag det var.

GbEbE; Jag har faktiskt en häst kvar hemma i Rimbo som min lillasyster tar hand om när jag är här uppe. Den hästen skulle nog kunna jämföras med en Nytro Mtx med mcx 240 kitt och den i min avatar har min syster fått av mig då jag dragit ner på ridandet och den är nog att jämföra med en Pro Rmk med turbo:eyebrows:
Jag fick min första häst vid fem års ålder och även min första skoter vid fem års ålder och sen dess har jag hållit på med båda. Hästar är faktiskt det som ligger mig varmast om hjärtat om jag skulle vara tvungen att välja.

rtx144

Välkänd medlem
9 nov 2011
330
0
16
Sävast
Du måste ha 500 brudar när du håller på med hästar, hästkillar är hårdvaluta för ridtjejerna här i Lule iaf;).

Sorry ot..

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
rtx144;
Ingen fara. Jasså ja då kanske man skulle åka dit och hälsa på lite:)

Här kommer ett par till bilder från dagen.
Vi hittade en riktigt trevlig backe att leka i idag.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Ja det är 24 hundar som ska ut så det borde iaf kunna släpa hem ngn del av skotern annars får jag väl lämna den under ngn gran :wondering:
Du borde komma upp igen så att jag kan ringa dig om det krisar:) Kanske skulle ta och "låna" Storsummiten som "bor" hemma hos mig annars:whistle:
24 hundar räcker långt men turisterna har nog prio, Nytron kör väl the "Silent Way" på fjället så den ska väl hålla:blink1:

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Ok, tack för länken, får ibland frågor från utombys (europa och Canada) om olika möjligheter till äventyrsaktiviteter med och utan skoter i Sverige så jag lägger till honom bland de länkar jag brukar skicka

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Ok, tack för länken, får ibland frågor från utombys (europa och Canada) om olika möjligheter till äventyrsaktiviteter med och utan skoter i Sverige så jag lägger till honom bland de länkar jag brukar skicka
Jaha :)
Ja är det ngn som vill ha skoterguidning och skoteruthyrning här nere så är det bara att kontakta http://skoterhotellet.se och då kan man säga till om att få mig som skoterguide :)

Yttreskivan till primären är beställd nu hos NTC