Blåsjön/jorm

Niseye

Välkänd medlem
5 dec 2011
519
1
16
Västernorrland
Stenhårt men ca 20cm kallfluff uppepå.
Stenhårt? Åker upp om några timmar.
HUr det är på fjället bryr jag mig ej om.
Vi var upp för 20dagar sedan och då var det bra i skogar/raviner.
Kan väl inte blivit allt för mycket sämre på 20dagar då minusgraderna hållit sig på jämn nivå.

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Stenhårt? Åker upp om några timmar.
HUr det är på fjället bryr jag mig ej om.
Vi var upp för 20dagar sedan och då var det bra i skogar/raviner.
Kan väl inte blivit allt för mycket sämre på 20dagar då minusgraderna hållit sig på jämn nivå.
Nejdå det är inte så stenhårt, går helt klart att köra "inspirerat". Men det är absolut inte så mycket puder som det verkar va i t.ex Gördalen eller Åkersjön. Så 20cm kallfluff stämmer bra men det är inte stenhårt under. Så botten är ok, tacksamt för klättring men finns inget överflöd med pudersurf...

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.000
113
Stora Blåsjön
Nejdå det är inte så stenhårt, går helt klart att köra "inspirerat". Men det är absolut inte så mycket puder som det verkar va i t.ex Gördalen eller Åkersjön. Så 20cm kallfluff stämmer bra men det är inte stenhårt under. Så botten är ok, tacksamt för klättring men finns inget överflöd med pudersurf...
Svikare! :)

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
Just hemkommen efter några dagars körning i jorm. Vilka marker alltså! trodde inte de var möjligt att få uppleva sån körning i sverige med så mycket snö!!! Kommer helt klart återvända =)

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
Kan ju omöjligt vara riktigt bra. Snöade senast 10/1 (19cm torr lätt snö). Därefter kallt och blåsigt. Går säkert att hitta skaplig snö i nån läsluttning men av de filmer jag sett ser det inte super ut. Har bokat stuga V5 men har nu även bokat stuga i Åkersjön v. 5. Där har det ju landat 50cm sista veckan. Får börja i Åkersjön o avsluta i Blåsjön. Ser ut att kunna komma nån skvätt snö slutet av nästa vecka.

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.151
24
38
Kan ju omöjligt vara riktigt bra. Snöade senast 10/1 (19cm torr lätt snö). Därefter kallt och blåsigt. Går säkert att hitta skaplig snö i nån läsluttning men av de filmer jag sett ser det inte super ut. Har bokat stuga V5 men har nu även bokat stuga i Åkersjön v. 5. Där har det ju landat 50cm sista veckan. Får börja i Åkersjön o avsluta i Blåsjön. Ser ut att kunna komma nån skvätt snö slutet av nästa vecka.
Spelar ingen roll hur mkt snö de har i Åkersjön, det är tråkigt ändå ;) Jorm/Blåsjön finns bättre körning i men som det är nu är det absolut mkt mer puder i Åkersjön. Var där förra helgen och det var riktigt trevligt. Hoppas på bra körning till veckan i Jorm/Blåsjön då vi åker upp på onsdag. Får ringa kontakterna o fråga om hotspots :D

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
Spelar ingen roll hur mkt snö de har i Åkersjön, det är tråkigt ändå ;) Jorm/Blåsjön finns bättre körning i men som det är nu är det absolut mkt mer puder i Åkersjön. Var där förra helgen och det var riktigt trevligt. Hoppas på bra körning till veckan i Jorm/Blåsjön då vi åker upp på onsdag. Får ringa kontakterna o fråga om hotspots :D
Helt klart att Jorm/Blåsjön har mycket bättre åkning om man gillar att köra skogsbranter. Åkersjön är skapligt platt men har man "lite" kartkunskap så hittar man nästan alltid bra åkning oavsett var man är. Som vi såg det är det en skaplig risk att dunka 65 mil bil för att köra hårdpackad snö i en vecka. Nu fördelar vi risken och får både köra i bra snö några dagar o avsluta med skogsklättring i Blåsjön, som då förhoppningsvis fått lite mer av den vita varan. Nä, nu skall jag inte sabba tråden...

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.151
24
38
Helt klart att Jorm/Blåsjön har mycket bättre åkning om man gillar att köra skogsbranter. Åkersjön är skapligt platt men har man "lite" kartkunskap så hittar man nästan alltid bra åkning oavsett var man är. Som vi såg det är det en skaplig risk att dunka 65 mil bil för att köra hårdpackad snö i en vecka. Nu fördelar vi risken och får både köra i bra snö några dagar o avsluta med skogsklättring i Blåsjön, som då förhoppningsvis fått lite mer av den vita varan. Nä, nu skall jag inte sabba tråden...
Absolut! Det är helt klart värt med Åkersjön för ett par dagar iom snödjupet som är där det säger jag ingenting om :) Sen är det iofs upp till var och en vilken typ av åkning underlag skoter osv osv osv man föredrar. :)

Niseye

Välkänd medlem
5 dec 2011
519
1
16
Västernorrland
kom hem i lördags! finns snö men absolut inte så löst som man vill ha det. Ingen snö har fallit på 3veckor. Åker upp igen tisdag till veckan! Vi får se hur läget är då

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Jag är uppe just nu. Det finns inte många orörda ställen. Just idag ligger man nedbäddad.. Fy fan så rasslig jag är. Men grabbarna är ute och åker..

bonkarn88

Välkänd medlem
13 aug 2011
418
1
16
jämtland
Jorm/blåsjön är inne i en svacka nu! Har inte ens kommit 1 dm på 4 veckor. Jag sitt och vänta på att allt som borde ha kommit ska komma så ja kan åka upp! Men än så länge så äre bara å åka på andra ställen för att hitta pudret. Både borga å saxnäs har snö! jag fundera på å åka dit och ja bor i strömsund och har stuga i jorm! Så :(

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Jorm/blåsjön är inne i en svacka nu! Har inte ens kommit 1 dm på 4 veckor. Jag sitt och vänta på att allt som borde ha kommit ska komma så ja kan åka upp! Men än så länge så äre bara å åka på andra ställen för att hitta pudret. Både borga å saxnäs har snö! jag fundera på å åka dit och ja bor i strömsund och har stuga i jorm! Så :(

Snön har sjunkit ihop rejält i Borgafjäll den senaste veckan......tyvärr.

plontas

Välkänd medlem
5 feb 2009
188
0
6
Borga har inte fått speciellt mycket snö senaste veckorna heller, och nu är det -0,9C grader bara, kändes som kramsnö när man var ute nyss.