Polaris 2013

gälk

Välkänd medlem
9 mar 2012
1.114
4
38
gve
Min återförsäljare sa att maskinerna kommer i november, fast han kanske är dåligt informerad?
Eller på säkra sidan, för att inte göra någon besviken... leverar nog hellre före utsatt datum än efter.
Blir gladare miner då.
 

San_Andreas

Välkänd medlem
22 jan 2010
348
1
16
Skell-Hell
dom räknar in lite tid för dom själv att skruva ihop skotern också. Får du veta att din maskin kommer en dag men du får den inte levererad förrän två veckor senare är du inte så glad. Så då drar dom på lite på tiden.
 

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Enligt tillgångslistan från Polaris (kollade precis nu) så är det bara Rush 800 PRO-R LE som har prel lev i november. Så har du beställt en sådan så stämmer det nog.

I oktober har vi: 600 RMK 144, 600 RMK 155, 800 RMK 155, 800 PRO RMK 155.
I december har vi: Indy 600.

ALLA andra modeller har prel ankomst till Sverige - September. Dock kommer inte alla få sina maskiner direkt, eftersom det skall transporteras ytterliggare några mil osv osv.
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Tänkte precis som Kim.J skriver, leverans till Sverige är ju något helt annat än leverans till kund. Givet ni inte står på kajen i Göteborg och väntar? :)

Ska väl sorteras ut till handlarna, skruvas ihop o.s.v. o.s.v.

Får jag min i November är jag hursomhelst nöjd, ingen körning före det ändå.

Men nu får sommaren ta slut och snön börja falla.... suget börjar komma!
 

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Det lär nog inte stå några maskiner och vänta på kajen i Göteborg. :blink1: Logistiken kring dessa mskinleveranser är smått imponerande.
 

fadern111

Välkänd medlem
12 mar 2012
204
0
16
Luleå
Kalixmaskiner sa att min skulle komma i November.

Jag jobbade för ett par år sedan i butik och när folk beställde saker så sa vi alltid 3 veckor när det oftast tog 1-2 veckor. Folk blev fruktansvärt lyckliga när de kom in och skulle hämta sina saker 1-2 vecka tidigare än vad de trodde, några blev dock sura att när de kom efter 1 vecka och undrade hur i h-vete vi kunde säga 3 veckor.
De fåtal gångerna då grejerna vi beställde blev försenade över 3 veckor så blev många otroligt sura.

Så det är svårt att få alla nöjda när det är riktigt svårt att förutse leverans.
 

martinohman

Välkänd medlem
25 dec 2010
340
0
16
luleå
Dom gör ju ändå rätt i att säga att maskinerna kommer senare så kan dom leverera tidigare än utsatt datum tycker jag..

oj fadern111, finns det fortfarande folk som handlar hos kalixmaskiner? Kommer aldrig sätta foten min på deras butik i luleå igen pga en hel del skäl... men har hört att en del bemötts trevligt iaf! sorry för OfT
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Jag handlade av Kalix ifjol, tyckte dom skötte sig prima fint. Hade bland annat en liten liten repa på maskinen min, som var NY så dom bytte helt sonika ut den plastbiten utan knorr och det var t o m säljaren som uppmärksammade den...
 

martinohman

Välkänd medlem
25 dec 2010
340
0
16
luleå
Okej har då aldrig blivit bemött så men... var du i kalix eller luleå? jag pratar om deras butik i luleå men nog om det...

har en bekant som är sugen på en 2013 pro men han vill ha större kylare, enligt ÅF i boden så gick det inte att montera`men visst fan borde det väll gå?
 

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Det går. Men då är det frågan om frontkylaren som sitter på Rush och Switchback PRO-R som gäller. Kylaren vid drivaxeln tror jag är integrerad i chassit.

Har då i vart fall aldrig hört talas om någon som monterat in en kylare där.
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
oj fadern111, finns det fortfarande folk som handlar hos kalixmaskiner? Kommer aldrig sätta foten min på deras butik i luleå igen pga en hel del skäl... men har hört att en del bemötts trevligt iaf! sorry för OfT
Jag är ungefär av samma åsikt! Har svårt att tro att jag kommer köpa något där igen!
Jag beställde min där och det var glada miner och en massa mail med snabba svar bla ang checken och leveransdatum och sånt.
Sen när jag hämtat ut den och upptäckte att det saknades en distans vid spårviddsjusteringen på ena skidan som ersatts av massa brickor och hörde av mig och bad dom skicka en distans som dom uppenbarligen slarvat bort i monteringen så blev det jävlat knäpp tyst!

Så då gav jag mig fan på att den billiga distansen skulle svida mer för dom än för mig och bestämde att dom fått sina sista kronor av mig!
Servar och köper på annat ställe nu.
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Okej har då aldrig blivit bemött så men... var du i kalix eller luleå? jag pratar om deras butik i luleå men nog om det...

har en bekant som är sugen på en 2013 pro men han vill ha större kylare, enligt ÅF i boden så gick det inte att montera`men visst fan borde det väll gå?
Det var i Luleå...

Vad gäller kylarenpå Pro:n så var det en sak jag diskuterade med en annan ÅF förra året och det låter sig inte bytas så enkelt, ställer till med en hel del besvär och kortfattat tror jag vi kom fram till att det skulle vara billigare byta dämpare och styre på en vanlig RMK ifall man var ute efter kylningen.

Men har egentligen inte hört någon som haft större problem med kylningen på Pron, givet som satt dit lite extra hjul samt kört med isrivare när så befogats?
 

fadern111

Välkänd medlem
12 mar 2012
204
0
16
Luleå
Jag har inte Kalixmaskiner som min favorit direkt, farsan min fick fel variatorrem 2 ggr till en Lynx för 10 år sedan och det var ju inte så roligt när vi var uppe i fjällen och skulle byta rem till en som var för lång.

Hursomhelst så har jag efter ett par år som försäljare i en annan bransch insett att oavsett hur bra och trevlig man är mot kunderna så kommer det alltid vara kunder som är sura på en. Alltid! Så om man ska ersätta och kompensera varenda kund för allt så går inte affärerna ihop. Sjävklart är kundnöjdhet det absolut viktigaste av allt men som jag ser det så är det omöjligt att laga allt och ersätta allt till alla.

Inte för att denna tråd handlar om återförsäljare men jag tycker de verkade väldigt trevliga och väldigt norrlänska på Kalixmaskiner och hade det inte varit för Polaris så hade jag inte köpt en ny skoter.
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Det var i Luleå...

Vad gäller kylarenpå Pro:n så var det en sak jag diskuterade med en annan ÅF förra året och det låter sig inte bytas så enkelt, ställer till med en hel del besvär och kortfattat tror jag vi kom fram till att det skulle vara billigare byta dämpare och styre på en vanlig RMK ifall man var ute efter kylningen.

Men har egentligen inte hört någon som haft större problem med kylningen på Pron, givet som satt dit lite extra hjul samt kört med isrivare när så befogats?
Det har tydligen monterats extra kylare från Nytro / apex med fläkt på några maskiner har jag hört, inga större problem att rymma dessa kylare under huven. Bör naturligt vis fungera med vilken mindre kylare som helst.
Ska förmodligen prova att montera min gamla Apex kylare på nya Pro:n, mycket liten och nätt kylare/fläkt.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Köpte min 12a hos kalixmaskiner i luleå,samt best.nu på våren en 13,innan jag best.min 12a.så ringde jag runt lite både norrut&söderut(iomed jag ev.skulle byta in min gamla iq)det jag reagerade över var att några"andra åf"betedde sig som att"...du ska vara glad om du ens får en,du vet det är hård åtgång på dom....(detta var i aprill månad???tror dom att man är dum?det är ju det som är hela grejjen med att förbeställa)(jag frågade om/vad dom kunde göra på priset eller ge med i en ren affär,varpå dom säger..prutar inte en spänn på den,priset står ju i annonsen,sen samma tugg..du vet,du måste bestämma dig,rykande åtgång på dom..."nån"annan"känd" handlare en halv dags färd söder om luleå svarade inte ens på mitt mail,det räckte för mig,jag tvingar inget att försöka sälja en ny maskin till mig,så jag gick till kalix maskiner,kan ju säga att bättre kund bemötande kan man inte begära,samma nu på våren,började inte ens ringa nån annan,utan gick in hos dom,snacka lite om nyheterna på 13,mm.sa jag skulle funderar över helgen,veckan därpå var jag in,skakade hand&lade ordern,inget snack därifrån om att dom tar slut&div.svammel-tugg.Kan varmt rekomendera att handla hos Kalix maskiner i luleå,finns säkert många andra bra handlare åxå,men jag vet ju nu vem jag INTE köper ny polaris av iallaf.
 

hellebjork

Välkänd medlem
31 jul 2006
904
3
16
Jag har handlat hos Kalix Maskiner i Luleå och jag är bara nöjd. Fick massa problem med den beg. maskin jag köpte hos min lokala handlare och hörde mig för om han ville ta igen den pga alla problem jag haft sen första stund jag köpte den hos honom och sälja mig en ny men han var inte ens lite sugen. "det är problem med alla skotrar" sa han. Visst, det kan jag köpa. Men när jag ägt skotern knappt 4 veckor och kunnat köra 15km med den så tyckte jag ändå att han kunde ha lite medkänsla. Ringde till Kalix Maskiner eftersom dom var en av få som hade kvar den skotern jag var intresserad av, fick samma i inbyte som jag gav för min förra maskin + en massa extra tillbehör med. Trots att jag har 160mil tur och retur att köra dit så kommer jag att köpa min nästa maskin hos dom också.
 

Danda

Välkänd medlem
23 jan 2012
410
0
16
Hofors
Något nytt om när dom kan tänkas dimpa ner hos åf? Sjukt sugen på lite "garage boondocking"! :D
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Något nytt om när dom kan tänkas dimpa ner hos åf? Sjukt sugen på lite "garage boondocking"! :D
Hahaha +1 :) för att inte tala om att montera snowcheck grejer!

Fick för övrigt november jag också!