Polaris 2013

DahAntee

Välkänd medlem
28 feb 2005
133
0
16
Norr och Västerbotten
Äh, det kommer att vara ett icke-problem med trasiga drivaxlar fram till att DU drabbas och det visar sig att garantin inte täcker det, eller att garantin gäller men drivaxlarna är restade fram till våren. Då vill DU ha sympatieroch kanske till och med hjälp. Då kan faktiskt ett forum vara ett bra ställe att ta reda på om fler har samma problem och kontakta några av dem för att sätta press på handlaren/leverantören. För hittills har jag aldrig hört en handlare erkänna ett problem som flera har råkat ut för. Jag har flera egna exempel, hög oljeförbukning, remätare, spruckna fotsteg är några av de exempel jag har egen erfarenhet av. "Nej, aldrig hört talas om förut", "Du är den första som råkat ut för det" är svaren. Så mitt tips är att vara lite ödmjukare inför problem och inte raljera friskt åt något håll. Alla är inte bästa kompis med handlaren och får mycket på goodwill utan får kämpa för att få hjälp med att rätta till det som inte fungerar som det ska.
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Jag har flera egna exempel, hög oljeförbukning, remätare, spruckna fotsteg är några av de exempel jag har egen erfarenhet av.
Inte för att jag förstod så mycket men har du haft problem med att din RMK tar mycket olja,tar mycket rem och har spruckna steg?
 

DahAntee

Välkänd medlem
28 feb 2005
133
0
16
Norr och Västerbotten
Inte för att jag förstod så mycket men har du haft problem med att din RMK tar mycket olja,tar mycket rem och har spruckna steg?
Det var tråkigt att du inte förstod så mycket. Kanske var det otydligt vart jag ville komma med resonemanget. Alla problem jag beskrev finns inte hos en specifik modell eller märke. Jag vill bara påvisa att det förekommer problem som man lättare kan få hjälp med av sin handlare om man kan bevisa att det finns fler med samma bekymmer. Och för att svara på din fråga, nej jag har inte haft problem med hög olje eller remförbrukning på min Assault, däremot har jag haft spruckna fotsteg. Men det har jag och min handlare löst tillsammans så det är inget vi behöver grotta ner oss i.
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Är det bara jag som inte fått min Pro Rmk än?

Jag bokade den i början av mars och det är ej Retro-modellen. Såg här i tråden för exakt 2 veckor sedan att en snubbe fått hämta sin Pro på samma ställe där jag beställt.
Låter ju konstigt, har du beställt mycket tillbehör och större saker tex mattbyte etc, större ingrepp som behövs göras kan ju ta lite tid. Men dom borde väl inte bara prioritera "lätta" jobben först.

Men ring handlarn och fråga när du får din, säsongen knackar ju på dörren nu.
 

trooper

Välkänd medlem
28 okt 2009
346
1
18
Är det många av er som hänger dit en nödstoppslina?
Är i valet och kvalet om man ska göra det, behövs det ?
 

sledman

Välkänd medlem
19 sept 2004
309
1
18
Är det många av er som hänger dit en nödstoppslina?
Är i valet och kvalet om man ska göra det, behövs det ?
Om det behövs är upp till dig att avgöra men jag tycker det känns bra och veta att motorn stannar när jag flyger av eller om den börjar rulla neråt en slänt.
 

trooper

Välkänd medlem
28 okt 2009
346
1
18
Om det behövs är upp till dig att avgöra men jag tycker det känns bra och veta att motorn stannar när jag flyger av eller om den börjar rulla neråt en slänt.
Jo det är ju sant, får börja spåna på var man kan montera den.
Nån som vet vad original nödstoppen kostar?
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Trist med spruckna fotsteg,eller att man får byta rem varje helg,eller att man tankar olja&fyller bensin,men skotern är ju körbar med dom problemen(betyder inte att jag tycker man ska acceptera dessa problem,tvärtom)men en trasig drivaxel,då är ju för det första skotern o-användbar,samt kan ju vara jävligt att bärga hem den.
Så OM det är problem med axlarna,så tror jag inte åf.står å säger"det har vi alldrig varit med om,bla,bla."en maskin med garanti kvar,som inte går att använda bör dom ju iallaf.försöka hjälpa igång så fort det går.
Nå vi får ju se vad som händer framöver när det börjar köras mer med skotrarna&detta ev.problem(som inte kanske är ett problem)&som DahAntee säger,bra är ju att man skriver på forum om man får ett typiskt sådant problem,kan ju hjälpa andra med samma bekymmer,samt man kan hänvisa till liknande fall vid garanti ärenden(Om det blir krångel med garantin)
 

eron

Välkänd medlem
19 aug 2010
296
1
18
Boden
Enligt min handlare kostar orginal nödstoppslina 1200 bucks. Sno pro 200. Jag satte min nedanför knapparna för helljus handtagsvärmare och mode set.
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Skulle aldrig köpa original lina före sno pros, är väl nästintill identiska? Hur tjorvigt är den att koppla in?
 

trooper

Välkänd medlem
28 okt 2009
346
1
18
Skulle aldrig köpa original lina före sno pros, är väl nästintill identiska? Hur tjorvigt är den att koppla in?
Det fina med original är ju att den är plug n play, sen har man ju läst av bland annat asker att dom billiga linorna, ibland kan vara som dom blev...

Men 1200 var ju lite väl saftigt vill minas att för 2-3år sen när jag kolla kostade den 650.
 

eron

Välkänd medlem
19 aug 2010
296
1
18
Boden
Det är ju inte nån hi-tech pryl så kan inte tänka mig att en sno pro ska vara 1000kr sämre än en orginal. Det är ju in vanlig slutande brytare så även om det är inte plug and play så är det ju väldigt enkelt att koppla in.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.125
954
113
Stora Blåsjön
Som "Granstrom" nämner så kan jag inte rekomendera någon att köpa sno-pros nödstopp, har kört med en sådan quadden och det höll att sluta riktigt illa. Grejor som glappar/lossnar i ett upphopp är inte att leka med...
Jag litar inte änns på polaris egna men jag vet att den är av mycket bättre kvalite. Sen att den passar direkt på kabelstammen också gör det inte sämre.
 

Ace

Aktiv medlem
21 sept 2005
59
1
8
Saxdalen
Kan rapportera att jag avverkat ca 12 mil nu med min Pro RMK 600 2013 o den funkar bara fint.
Lätt o smidig o bra ös i motorn. jiiihaa!!
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Du behöver inte vara bitter bara för att du har en freeride,en modell som har forumets längsta problemtråd..
Jösses...
Vad har du för diagnos, eller är du inte torr bakom öronen?
Orkar inte kommentera mer...

Åter till ämnet...
Få se hur Polaris hanterar det här. Om dom har koll på vilka serier detta kan hända på.
Det lilla jag läst om det så verkar det vara limmet som inte härdat som det ska.
Förhoppningsvis är det en liten serie det hänt på, och ingen av dessa kommer till oss.
Önskar ingen att stå med trasig maskin, det har jag gjort... Ingen höjdare...

När BRP hade problem med axlarna -08 så byttes det många axlar. Minns inte om det var på alla eller om det var fram till ett visst serienummer.
Det var svetsen som höll axeltappen i änden på drivaxeln som kunde gå sönder.
Går axeln sönder så tappar man bromsarna, mattan kan låsa sig tex.
BRP tog detta på största allvar då tillverkare lätt kan bli rejält stämda för såna här incidenter i staterna, och bytte därför axlar på löpande band...
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Äh, det kommer att vara ett icke-problem med trasiga drivaxlar fram till att DU drabbas och det visar sig att garantin inte täcker det, eller att garantin gäller men drivaxlarna är restade fram till våren. Då vill DU ha sympatieroch kanske till och med hjälp. Då kan faktiskt ett forum vara ett bra ställe att ta reda på om fler har samma problem och kontakta några av dem för att sätta press på handlaren/leverantören. För hittills har jag aldrig hört en handlare erkänna ett problem som flera har råkat ut för. Jag har flera egna exempel, hög oljeförbukning, remätare, spruckna fotsteg är några av de exempel jag har egen erfarenhet av. "Nej, aldrig hört talas om förut", "Du är den första som råkat ut för det" är svaren. Så mitt tips är att vara lite ödmjukare inför problem och inte raljera friskt åt något håll. Alla är inte bästa kompis med handlaren och får mycket på goodwill utan får kämpa för att få hjälp med att rätta till det som inte fungerar som det ska.
Det var tråkigt att du inte förstod så mycket. Kanske var det otydligt vart jag ville komma med resonemanget. Alla problem jag beskrev finns inte hos en specifik modell eller märke. Jag vill bara påvisa att det förekommer problem som man lättare kan få hjälp med av sin handlare om man kan bevisa att det finns fler med samma bekymmer. Och för att svara på din fråga, nej jag har inte haft problem med hög olje eller remförbrukning på min Assault, däremot har jag haft spruckna fotsteg. Men det har jag och min handlare löst tillsammans så det är inget vi behöver grotta ner oss i.
Trist med spruckna fotsteg,eller att man får byta rem varje helg,eller att man tankar olja&fyller bensin,men skotern är ju körbar med dom problemen(betyder inte att jag tycker man ska acceptera dessa problem,tvärtom)men en trasig drivaxel,då är ju för det första skotern o-användbar,samt kan ju vara jävligt att bärga hem den.
Så OM det är problem med axlarna,så tror jag inte åf.står å säger"det har vi alldrig varit med om,bla,bla."en maskin med garanti kvar,som inte går att använda bör dom ju iallaf.försöka hjälpa igång så fort det går.
Nå vi får ju se vad som händer framöver när det börjar köras mer med skotrarna&detta ev.problem(som inte kanske är ett problem)&som DahAntee säger,bra är ju att man skriver på forum om man får ett typiskt sådant problem,kan ju hjälpa andra med samma bekymmer,samt man kan hänvisa till liknande fall vid garanti ärenden(Om det blir krångel med garantin)
Usch då, jag gillar inte att skriva detta...

Men snälla, kan ni inte använda mellanrum mellan stycken i texter, det är verkligen jättesvårt att läsa såna massiva stycken med text...

Inget illa ment.