Polaris 2013

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
2012 var det 2,1 i utväxling och 2013 var det 2,05. Den skillnaden leder inte till några ökade remproblem.

För den stora massan av de som köper en PRO eller STD RMK så fungerar orginalsetupen utan bekymmer (förutsatt att remmarna är av korrekt snitt), för extremåkaren däremot finns det bättre alternativ. Men då handlar det mer om att maskinen anpassas flr en viss typ av körning. Som vanligt är originalsetupen en stor kompromiss som skall passa alla, skapligt.
En PRO - 13 har 2,095 i utväxling 44 nedre och 21 övre. Närmare 2,1 är svårt att komma...
 

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
12-13std RMK har samma utväxling, men 12pro 13pro har det ej!
Finns ingen varken 12 eller 13 som remmarna håller på om man använder grejerna fullt ut, utan V-kitt vill säga... Sad Butt true!
så är det..... Men höll lite bättre på min -12 än -13 å då körde jag lägre utväxling på -12...
Men kan ju varit "dåliga" remmar å inte utväxlingen som var skillnaden ?
eftersom liket får gå en vinter till men nu med det mesta nytt så blir det nya prövningar å säkert fler remmar.
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
En PRO - 13 har 2,095 i utväxling 44 nedre och 21 övre. Närmare 2,1 är svårt att komma...
Shit happens va re e på 13 de flesta jag jiddrat med som fått sina 12or å 13std RMK att funka med variatorer... Har alla drevat ner.. Å Stenman böt te mindre drivhjul på sin 13pro, så nog ere lättare att få ner tempen på grejerna med lägre utväxling när man kör tekniskt..
 

Stenmanracing

Välkänd medlem
28 aug 2012
510
0
16
Storuman
Kan säga så här, jag provade allt ifjol och fick dom inte att hålla mer än 4-5 mil! Tills jag gjorde egna kuddar och bytte drivhjul. Efter de körde jag rubt 50-60 mil
 

sledman

Välkänd medlem
19 sept 2004
309
1
18
När man ska byta motorkuddar måste man lyfta ur motorn? Upptäckte på min -13 att speciellt den främre vid primären var riktigt sliten, det lär väll knappast gå på nån garanti?
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Kan säga så här, jag provade allt ifjol och fick dom inte att hålla mer än 4-5 mil! Tills jag gjorde egna kuddar och bytte drivhjul. Efter de körde jag rubt 50-60 mil
Hmm, kanske är så att det går att få till dem med kudd byte.. Kanske skulle testa, själv plockade jag ur kittet som gick klart hårdast, slängde i en team tied, och gav den lite mer rem!! Efter det höll remmen +70 mil den sitter i fortfarande.. M
 

Tobbe_falun

Medlem
20 okt 2012
32
0
1
Någon som har erfarenheter av vilhelmina motorcenter's utprovade variatorkit ?
Är sugen på att prova det men vill höra om det är bra eller om det finns andra bättre alternativ
 

Axel_86

Ny medlem
9 mar 2010
4
0
1
Dellenbygden
Tänkte höra mig för lite vad det körs med för grejer i variatorerna på prormk-13?
och om det drevas ner nå/byts drivhjul eller QB drev?
Hade en swb assault -11 i fjol nerdrevad, 51mm matta med mtx vikter å lite andra fjädrar som funka bra.
Är färsk på rmk så det vore gött med lite tips..
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
267
83
Skellefteå
www.instagram.com
Behövs jävlart int nå på dom! Bara se till å varmköra remmarna lite före du börjar tukta skotern :)

Pengarna är bättre spenderad på bensin än variatorkit för de får du mer glädje av i slutändan :D
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Tänkte höra mig för lite vad det körs med för grejer i variatorerna på prormk-13?
och om det drevas ner nå/byts drivhjul eller QB drev?
Hade en swb assault -11 i fjol nerdrevad, 51mm matta med mtx vikter å lite andra fjädrar som funka bra.
Är färsk på rmk så det vore gött med lite tips..
Kör SLP-MTX i min och ska nu byta matta till Peak MD, stoppar då dit nån annan fjäder i sek. med.

Även dekalkit blir det, ska visst ge nå jävulskt med självförtroende för att klara de allra brantaste ravinerna i vinter! :)