Polaris 2013

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
Det är inget "Tyvärr" att inte ha en Biltema inom räckhåll!!!
varför inte de då om man nu kan köpa dessa "skruvar" såpass billigt där ist för hos polaris????? Visst biltema ha mycket skit men det har våra kära åf också.
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.104
920
113
Stora Blåsjön
Krister på andra sidan pölen byter ju styre, till ett lägre.

Är det någon, gärna 1,80-1,84 möh som testat?

Blir det behagligare körställning?

Om man även köper handtag+värmare så borde operation byte vara enkelt?

http://www.rinab.nu/Styre/Styren/Styre-RSI-5-aluminium.htm är detta samma som saluförs på http://shop.burandtsbackcountryadventure.com/product/rsi-burandt-bar tro?

Någon med erfarenheter kring detta? :)
Jag är 183 och har sänkt mitt 45mm.
Dock har jag valt att korta ner styrstången så slipper man hålla på att jävlas med hantagsvärmarna mm.
500kr tar jag för denna operation om man skickar styrstången till mig.
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Jag är 183 och har sänkt mitt 45mm.
Dock har jag valt att korta ner styrstången så slipper man hålla på att jävlas med hantagsvärmarna mm.
500kr tar jag för denna operation om man skickar styrstången till mig.
Det är väl å ena sidan en oåterkallerlig operation?

hur mycket meck är det få löst styrstången? (Av en händelse ska jag ju åka till jämtland nästa vecka, så beroende på om du kan fixa det från en dag till annan, kan det ju vara aktuellt)...
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Kollade upp min sekundäraxel på beltdrivesidan efter helgens körning och upptäckte att det glappar mellan lager och axel. Jag lämnade in den till ÅF för att få den bytt direkt.

Tänkte bara uppmana alla! att kolla detta på era maskiner då det kan få er ståendes på fjället om det vill sig illa.
 
A

AssaultRMK

Krister på andra sidan pölen byter ju styre, till ett lägre.

Är det någon, gärna 1,80-1,84 möh som testat?

Blir det behagligare körställning?

Om man även köper handtag+värmare så borde operation byte vara enkelt?

http://www.rinab.nu/Styre/Styren/Styre-RSI-5-aluminium.htm är detta samma som saluförs på http://shop.burandtsbackcountryadventure.com/product/rsi-burandt-bar tro?

Någon med erfarenheter kring detta? :)

Kör med detta styre och ja det är samma som på bba siten.
Är kring 1,8 sträcket och för mig känns det perfekt, original tyckte jag gjorde maskinen väldigt orolig i sitt beteende.

Handtag och värmare kan du plocka över från originalstyret. Använd tryckluft och blås under gummit så lossnar det lätt. Värmarna pillar du sedan lös som ett klistermärke.
Tips: Tejpa 1-2varv eltejp runt styret innan du klistrar på värmarna igen så får du mer värme ut i handtagen (alu äter upp värmen väldigt mycket annars)


Skickas från min iPad via Tapatalk
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.104
920
113
Stora Blåsjön
Det är väl å ena sidan en oåterkallerlig operation?

hur mycket meck är det få löst styrstången? (Av en händelse ska jag ju åka till jämtland nästa vecka, så beroende på om du kan fixa det från en dag till annan, kan det ju vara aktuellt)...
Är lite skruva för att få lös styrstången, bort med huv och konsolen vid tanken, sen kommer man åt skruvarna som håller styrstången. Då kan man även passa på att montera nya plattor på styrfästena också. (ingår vid styrsänkning). Går bra att fixa det över en kväll.
 

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
456
0
16
Krister på andra sidan pölen byter ju styre, till ett lägre.

Är det någon, gärna 1,80-1,84 möh som testat?

Blir det behagligare körställning?

Om man även köper handtag+värmare så borde operation byte vara enkelt?

http://www.rinab.nu/Styre/Styren/Styre-RSI-5-aluminium.htm är detta samma som saluförs på http://shop.burandtsbackcountryadventure.com/product/rsi-burandt-bar tro?

Någon med erfarenheter kring detta? :)
Jag är cirkus 180cm och har sänkt mitt styre till strax under 4". Köpte 3" höjare, adapter (höjer 3/4") och ett rakt styre. Är supernöjd med det, blev mycket bättre än det höga org.styret.

Det är lätt att flytta över handtagen och värmarna. Som tidigare är nämnt här så använde jag tryckluft till handtagen sen var det bara att dra bort värmarna utan några större bekymmer.

Sänk styret du kommer bli nöjd!
 

^jocke

Välkänd medlem
28 okt 2005
329
1
16
39
Örnsköldsvik
Jag var och brände lite i Hemavan i mellandagarna och lyckades köra bort en "duz" skruv från ena sidokåpan på min RMK. Tänkte inte mer på det och har sedan glömt att köpa mig en ny. Tanken var att köpa ett par så man har om fler försvinner. Men när jag idag fick priset på dom så blev jag rätt förvånad, strax över 200kr styck.
Försvinner dom ofta när man är och slingrar sig mellan träden? Något förslag på ett billigare alternativ än svenska Polaris handlare?
~200kr är förvisso inte mycket pengar i sammanhanget men för den lilla saken så tycker jag det är otroligt mycket, speciellt om man måste köpa på sig ett gäng för att ha med sig i "lager".
Citerar mig själv nu. Har varit och köpt Snabblås eller dzus skruv som det också heter på Biltema. Har monterat den som fattas och det verka funka så långt, dock fick jag även byta clipsfästet då original fästet och Biltemas dzus inte passade ihop. Har inte testat om dom håller måttet under körning än, det blir nästa helg.

Dom jag köpte hade art nr: 82-872, 19mm modellen. Får se om det funka. Om så är fallet så har man juh fått 10st till priset av vad en kostar hos Polaris.

Snabblås, 10st - Biltema
 

JOK

Välkänd medlem
22 aug 2013
442
2
18
Norrbotten
Hoppas dom stoppar mot rost lika bra som orig. Vet att vinkellänkarna på BT varierar i kvalla. Har köpt 4 st och tre rostar...
 

^jocke

Välkänd medlem
28 okt 2005
329
1
16
39
Örnsköldsvik
Ja i helgen kom det äntligen lite mer snö till oss som bor vid kusten. Så då passade det ypperligt att ta några mil och nöta in en ny rem. Dock när jag var på väg hem så tändes motorlampan och DET visades i displayen. Plockade fram felkoden som visade 1352. Stängde av och startade igen och allt var frid och fröjd dom resterande kilometrarna hem.

Så varför hände detta, någon som vet? Koden var tydligen "Knacksignal cylinder 1". Läste dock inte av tilläggs siffran. Något att bry sig om eller sånt som kan hända ibland? Far till Kittel på onsdag, så man vill juh inte få problem där.

Skotern det gäller är en pro rmk -13 som är helt standard i motor och variator.
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Någon som har tips på hur man får handtagen att sitta på plats? Min vänstra börjar glida då det blir blött. Har provat hårspray men det höll inte länge...
 

jejjk

Välkänd medlem
18 nov 2010
142
0
16
Sveg
Min QD gick sönder förra helgen, 72mil...

Stort tack till SGT Jämtland i Gäddede som monterade en ny rem åt mig på nolltid, super service!
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Hade din sekundäraxel börjat glappa? Min QD-rem har nu gått 295 mil... Fick en ny sekundäraxel för 10 mil sedan då jag upptäckte att remmen såg slapp ut. Man kunde även rucka på övre QD-drevet.
 

JOK

Välkänd medlem
22 aug 2013
442
2
18
Norrbotten
Någon som har tips på hur man får handtagen att sitta på plats? Min vänstra börjar glida då det blir blött. Har provat hårspray men det höll inte länge...
Gammal hederlig tvål och vatten brukar funka, men smyger det in vatten mellan styre och handtag är det knivigare.
 

jejjk

Välkänd medlem
18 nov 2010
142
0
16
Sveg
Hade din sekundäraxel börjat glappa? Min QD-rem har nu gått 295 mil... Fick en ny sekundäraxel för 10 mil sedan då jag upptäckte att remmen såg slapp ut. Man kunde även rucka på övre QD-drevet.
Inlämnad på lokala verkstaden nu för genomgång.
Kan vara så att nedre drevet till QD'n vobblar en aning, om det är drivaxeln eller drevet som orsakar det vet jag ej
 

Iggesota

Välkänd medlem
26 jan 2010
244
1
18
Iggesund
Polaris RMK 600 2013

Slänger in en fråga här på -13 tråden för jag köpte nämligen en ny överbliven RMK 600 144 -13 i höstas, och märkte nu att det sitter en hårdare Primär fjäder i 13 jämfört med 12an och startvarvet(3900-4000) ligger väl högt tycker jag. Vad jag kan förstå enl. sprängskisserna så sitter den hårdare fjädern i modellen med Elstart (märkt ES sprängskiss? eller vad står det för) men någon som har en förklaring till VARFÖR det skulle behövas en hårdare i den modellen??
 

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
den fjädern kan väl ändå inte anses som hård? 3900-4000 i inslag skulle jag tycka är 1000varv för lågt på en 600:a.. jag kan då inte hitta att det ens suttit någon annan primärfjäder på rmk 600 från 2011-14