Polaris 2013

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.089
887
113
Stora Blåsjön
Nu förstår jag inte, vad har tillslaget och en rapp maskin att göra med varandra?
Att kunna smyga iväg utan att gräva ner sig i starten borde väl vara bättre, när man sedan fått lite fart så är dom lika rappa så jag förstår inte riktigt ditt argument här?
Att smyga iväg funkar inte... har i vinter kört pro rmk 600/800 och turbon och det jag reagerat mest på är hur dåligt 600an tar sig iväg när man står lite dumt. 800an och turbon har bra tryck i motorn direkt från början så den får fart på mattan direkt men 600an har inte alls samma klipp från början.
Så jag har faktiskt lite svårt att förstå hur folk kan tycka att 600an är mer lättkörd än 800an.
Nästa maskin till tjejen blir nog en 800 med 600 sidokåpor :)
Så ett tillslag på 4400 kan nog hjälpa dock är det för högt för min smak, jag gillar att ha det runt 4000 på en 800. Men frågan är hur man kan få 600an att gå bättre, ett tillslag på säg 5000 gör inte maskinen speciellt lättkörd...
Har provat runt 4400varv på 600an men tyckte inte det gjorde någon skillnad på att ta sig iväg, den är för svag ändå..
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Att smyga iväg funkar inte... har i vinter kört pro rmk 600/800 och turbon och det jag reagerat mest på är hur dåligt 600an tar sig iväg när man står lite dumt. 800an och turbon har bra tryck i motorn direkt från början så den får fart på mattan direkt men 600an har inte alls samma klipp från början.
Så jag har faktiskt lite svårt att förstå hur folk kan tycka att 600an är mer lättkörd än 800an.
Nästa maskin till tjejen blir nog en 800 med 600 sidokåpor :)
Så ett tillslag på 4400 kan nog hjälpa dock är det för högt för min smak, jag gillar att ha det runt 4000 på en 800. Men frågan är hur man kan få 600an att gå bättre, ett tillslag på säg 5000 gör inte maskinen speciellt lättkörd...
Har provat runt 4400varv på 600an men tyckte inte det gjorde någon skillnad på att ta sig iväg, den är för svag ändå..
Här har du lösningen!

https://www.youtube.com/watch?v=Bq4D6JNRQFo
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
kan någon vänlig förklara varför man skulle vilja ha ett högt tillslagsvarv?

med lågt tillslagsvarv kan man smyga iväg på puder, vill man gräva ner sig så använder man tummen och gasar, eller har jag missat något här?
Missat något!? Du har fan missat allt, du kan ju testa att räta upp maskin när du hamnat olägligt till, ex. Du står plant i en brant med träd runt dej! Med högt tillslag kan du bromsa fast skiten de gånger du behöver smyga! Men få den rapp med en mjuk setup!! Är desto svårare! Ledsen
 

kricka_

Aktiv medlem
6 mar 2013
70
0
6
Kiruna
Vad jag kan få fram via färgen på fjädern så är det denna iallafall. Den är mörkgrön i färgen. http://www.snoperformance.se/catalog/product_info.php?cPath=10_35_41&products_id=150
Köpte ett färdigt kitt från Vilhelmina motorcenter och fick välja 4000 eller 4400 i inkopplingsvarv. Tog 4400. Och fick denna gröna och en fjäder till sek samt vikter. Ska väl inte skriva vad kittet innehåller så man berättar Ed´s hemligheter :)
Tänkte jag kan berätta vilken fjäder som han skickade med till primären då det var frågor om vilken fjäder som används för att få det varvet.
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Ok men tror nog att de flesta som är lite intresserad av detta vet på ett ungefär vad Ed har för produkter så du kan vara lugn;)
Fast Team grön var lite nytt, och mjuk:)
 

kricka_

Aktiv medlem
6 mar 2013
70
0
6
Kiruna
Ok men tror nog att de flesta som är lite intresserad av detta vet på ett ungefär vad Ed har för produkter så du kan vara lugn;)
Fast Team grön var lite nytt, och mjuk:)
haha kan meddela att jag hade fel. Tittade på sakerna lite snabbt igår em och var nu på morgonen ut i garaget igen och tittade på fjädern. Är ju en Green/pink 160/340 :) Så är ju slp. :D
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Ja då hamnar du på 4400. Och på 4000 setupen kör man blue/pink.
Och sen snacket om att kanske handlaren vill ha kitten hemliga.. Skulle dom vilja det så skulle dom nog ha slipat bort färgmärkningen..

Sent from my iPhone using Tapatalk
 

kricka_

Aktiv medlem
6 mar 2013
70
0
6
Kiruna
Ja då hamnar du på 4400. Och på 4000 setupen kör man blue/pink.
Och sen snacket om att kanske handlaren vill ha kitten hemliga.. Skulle dom vilja det så skulle dom nog ha slipat bort färgmärkningen..

Sent from my iPhone using Tapatalk
Okej de är ju i o för sig sant. Var kan man handla fjädrar etc i sverige? Enda jag hittat som säljer till Polaris på nätet är ju Snoperformance men det är ju bara team fjädrar. Tänkte om man blir missnöjd med denna setup så köper jag mig en blue/pink :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.089
887
113
Stora Blåsjön
Okej de är ju i o för sig sant. Var kan man handla fjädrar etc i sverige? Enda jag hittat som säljer till Polaris på nätet är ju Snoperformance men det är ju bara team fjädrar. Tänkte om man blir missnöjd med denna setup så köper jag mig en blue/pink :)
Motorhuset brukar ha både slp och team fjädrar hemma.
 

JOK

Välkänd medlem
22 aug 2013
442
2
18
Norrbotten
Det är bara dra tills det börjar gå lätt igen.. Nää skoja bara, jag har dragit lite på känn, men primären får man ta det lite försiktigare med när det är alu..

Edit: det finns säker momentsiffror, men det får nån annan bidra med.
 
Last edited:

kricka_

Aktiv medlem
6 mar 2013
70
0
6
Kiruna
Det är bara dra tills det börjar gå lätt igen.. Nää skoja bara, jag har dragit lite på känn, men primären får man ta det lite försiktigare med när det är alu..

Edit: det finns säker momentsiffror, men det får nån annan bidra med.
Hehe rolig där du :eyebrows: Drog som jag tyckte kändes bäst, inte överdrivet hårt.
Dock gick jag bet på sekundären. Får f*n inte lös torx skruvarna, drog av två st torx bits med fattning till 3/8 spärrskaft... :mad2:
Vågar man köra med skotern utan att riskera onödigt slitage på rem samt övervarv? Allt i primären är klart. Fjädern som tidigare nämnd är istoppad samt 11-68 vikterna.
 

JOK

Välkänd medlem
22 aug 2013
442
2
18
Norrbotten
Tror absolut inte den övervarvar 11-68, och slänger det inte slirar lär inte slitaget blir värre än original.