Polaris 2013

Iggesota

Välkänd medlem
26 jan 2010
244
1
18
Iggesund
På 12or och 13 utan ES så heter primärfjädern Black/Green [Non E.S.] (vet ej värden) och har ett lägre tillslagsvarv som tilltalar MEJ mer. På 13 med så har fjädern betäckning 140/330 [E.S.] men ingen färgkod. Skulle bara vilja ha hjälp att reda ut varför det skiljer. Sen kommer jag nog byta till en mjukare efter 1a service, Om det inte krävs den hårdare av nån anledning...
 

JOK

Välkänd medlem
22 aug 2013
442
2
18
Norrbotten
Nja, en anledning att byta till styvare primärfjäder skulle väl vara att ytterligare förstärka 600:ans rappa och trevliga karaktär..

Tror den kommer kännas lam med en slappare primär..
 

Iggesota

Välkänd medlem
26 jan 2010
244
1
18
Iggesund
Nja, en anledning att byta till styvare primärfjäder skulle väl vara att ytterligare förstärka 600:ans rappa och trevliga karaktär..

Tror den kommer kännas lam med en slappare primär..
Med tanke på att jag är en gubbe på 38 år och vill kunna smyga runt lite utan att spruta kottar så fort man rör gasen så tror jag att en 600 med mildare fjäder passar MEJ bra.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Sv: Polaris RMK 600 2013

Slänger in en fråga här på -13 tråden för jag köpte nämligen en ny överbliven RMK 600 144 -13 i höstas, och märkte nu att det sitter en hårdare Primär fjäder i 13 jämfört med 12an och startvarvet(3900-4000) ligger väl högt tycker jag. Vad jag kan förstå enl. sprängskisserna så sitter den hårdare fjädern i modellen med Elstart (märkt ES sprängskiss? eller vad står det för) men någon som har en förklaring till VARFÖR det skulle behövas en hårdare i den modellen??
Borde inte vara nå problem med mjukare fjäder, så du får ner startvarvet, kan inte tänka mig att det ska ha någon betydelse för att den har elstart....bara å testa, så ser du hur maskinen blir.
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Sv: Polaris RMK 600 2013

Är det någon annan som känner att efter långa fullgasrepor eller snurrande på myrar så börjar maskinen tappa effekt. Att remmen blir varm det vet jag men känns som att det är något annat som spökar också. kan det vara så att vattentempen blir för varm? Jag brukar se 54 grader då jag kör hårt.

PRO RMK 800 - 13 är maskinen i fråga.
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Nope ligger för lågt, ska ta bort mera vikt. Jag tror det har med peakeffekten att göra. Den flyttar sig längre upp vid varm pipa osv.

Den orkar vikten till en början men redan då är jag på för låga varv.
 

JOK

Välkänd medlem
22 aug 2013
442
2
18
Norrbotten
Håller man fullt länge med för låga varv backar den av tändningen. Det är därför den känns slöare efter långa fullgasrepor med felbestyckade variatorer.
 

MP_Swede

Välkänd medlem
31 dec 2008
178
0
6
Bålsta
kan någon vänlig förklara varför man skulle vilja ha ett högt tillslagsvarv?

med lågt tillslagsvarv kan man smyga iväg på puder, vill man gräva ner sig så använder man tummen och gasar, eller har jag missat något här?
 

JOK

Välkänd medlem
22 aug 2013
442
2
18
Norrbotten
Kör man rmk så är det väl sällan smygköra man är ute efter.. Då finns det bättre maskiner. En rapp maskin är betydligt lättare att hantera vid teknisk körning. 4400 i tillslag funkar fint även vid pulkdragning kan intygas.
 

kricka_

Aktiv medlem
6 mar 2013
70
0
6
Kiruna
Var väldigt fundersam på vad jag skulle ta men blev en chansning från min sida.. jag är ute efter att få den rappare i starten samt orka hålla kvar varven. Kör en heldel snorklade i skog (uppför) samt mycket lös snö åkning. Väldigt sällan led. Så kort sagt väldigt mycket friåkning :)
Han tyckte då att 4400 passade mig bra till min körning.
Hoppas kittet är snäll mot remmen och att man får ner rem temperaturen :) Borde väl bara vara att byta fjäder i primären utifall att man skulle vilja ha ner tillslagsvarvet?
 

MP_Swede

Välkänd medlem
31 dec 2008
178
0
6
Bålsta
Kör man rmk så är det väl sällan smygköra man är ute efter.. Då finns det bättre maskiner. En rapp maskin är betydligt lättare att hantera vid teknisk körning. 4400 i tillslag funkar fint även vid pulkdragning kan intygas.
Nu förstår jag inte, vad har tillslaget och en rapp maskin att göra med varandra?
Att kunna smyga iväg utan att gräva ner sig i starten borde väl vara bättre, när man sedan fått lite fart så är dom lika rappa så jag förstår inte riktigt ditt argument här?