Polaris 2013

Hardroxer

Aktiv medlem
27 feb 2012
84
0
6
Norrbotten
Imponerande styrka på a-armarna. Plockade en vägtrumma senast i krypfart och böjde vänster skida medans armarna förblev intakta, synade skotern mer noga och såg att högra övre a-armen är såpass sne att fjädern gnuggat lite i den utan vad jag kan minnas nån hårdare smäll, så sitter och kollar lite på nya framvagnar.

Sitter och velar mellan 36" och 39", Hur upplevs 36" vid hopp och lek? Lättmanövrerad eller vinglig och jävlig? Bland träden är den säkert en dröm. Inte för att jag har några större problem att bryta runt Assaulten med original 43"!? Men när det ändå ska bytas så kan man ju smälla dit en smalare. Kortare dämpare behövs till 36" vet jag, men hur är det med 39". Passar originaldämparna från assaulten på dom?

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
tror dom gjort dom där jäkla a-armarna i cykelpumpsrör,kollar du zbros hemsida så står det vilken längd du ska ha på dämparna,om man jämnför orginal Pro med 36" så tyckte jag att det är natt och dag,jättelätt att svänga,nu har jag inte hållit på och hoppat men visst blir dom lite vingligare med 36" men du får ju liiite mer bredd om du flyttar distanserna på skidorna så dom breddar utåt

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
Mmm imponerande (dålig) hållbarhet på Assaulten a-armar...
Man kan vara VÄLDIGT lugn över att chassiet inte tar skada om man råkar korsa en väg (vilket a-armarna inte verkar palla)
Men ska du nu lika byta, byt för all del till en smalare. Kör i dagsläget en maskin som har 38" som standard och är än så länge väldigt nöjd och ser bara fördelar med det.

Maengs

Välkänd medlem
26 dec 2013
126
0
6
Boden
Imponerande styrka på a-armarna. Plockade en vägtrumma senast i krypfart och böjde vänster skida medans armarna förblev intakta, synade skotern mer noga och såg att högra övre a-armen är såpass sne att fjädern gnuggat lite i den utan vad jag kan minnas nån hårdare smäll, så sitter och kollar lite på nya framvagnar.

Sitter och velar mellan 36" och 39", Hur upplevs 36" vid hopp och lek? Lättmanövrerad eller vinglig och jävlig? Bland träden är den säkert en dröm. Inte för att jag har några större problem att bryta runt Assaulten med original 43"!? Men när det ändå ska bytas så kan man ju smälla dit en smalare. Kortare dämpare behövs till 36" vet jag, men hur är det med 39". Passar originaldämparna från assaulten på dom?

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
Nja assaultens dämpare är ganska mycke längre än tex PRO:n med 39" framvagn std.
Tror nog antingen att du kör på 43" framvagn (gjorde jag med min assault, zbroz framvagn) eller så ser du efter nå eftermarknadsdämpare:)

Den kommer bli skyhög samt att de kanske finns risk för att spindellederna går mot sitt ändläge ute vid styrspindeln =)

star

Välkänd medlem
5 feb 2007
292
1
16
Jäderfors
Har åxå monterat Peter W framvagn, och är mycket nöjd än så länge!

Presspassning på spindellederna och orginaldiameter på styrstag är 2 stora plus motför Z-broz.

Sen Z-broz lösning med en box av ihopsvetsade plåtar längst ut, känns bra mycket rejälare på Peters.

Och kröker man z-broz armar så får man inte i en hylsa i rören, då dom är tajt orginal.
Been there- done that

Mvh Richard

Sandling

Välkänd medlem
16 mar 2008
158
4
18
Någon annan som tycker att Rmk 800 bygger mycket snö på tunnelsidorna?
Ibland så mycket att jag knappt får plats med skorna på fotstegen.
Blir det bättre med klistermärken på tunnelsidorna?

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Någon annan som tycker att Rmk 800 bygger mycket snö på tunnelsidorna?
Ibland så mycket att jag knappt får plats med skorna på fotstegen.
Blir det bättre med klistermärken på tunnelsidorna?
Verkar så, min wrappade och min kompis wrappade -14 byggde som det såg ut mindre snö än kompis2:s tunnelsida i bar aluminium...

^jocke

Välkänd medlem
28 okt 2005
329
1
16
39
Örnsköldsvik
Jag var och brände lite i Hemavan i mellandagarna och lyckades köra bort en "duz" skruv från ena sidokåpan på min RMK. Tänkte inte mer på det och har sedan glömt att köpa mig en ny. Tanken var att köpa ett par så man har om fler försvinner. Men när jag idag fick priset på dom så blev jag rätt förvånad, strax över 200kr styck.
Försvinner dom ofta när man är och slingrar sig mellan träden? Något förslag på ett billigare alternativ än svenska Polaris handlare?
~200kr är förvisso inte mycket pengar i sammanhanget men för den lilla saken så tycker jag det är otroligt mycket, speciellt om man måste köpa på sig ett gäng för att ha med sig i "lager".

mathiasf

Välkänd medlem
5 mar 2008
410
0
16
Luleå
På biltema har dom 10-pack med sånna för 200 kr, annars passar de från yamaha

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbehor/Ovrigt/Snabblas-10-st-82867/

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

mathiasf

Välkänd medlem
5 mar 2008
410
0
16
Luleå
Har inte testat dom själv, upptäckte att dom hade sånna efter jag var på yamaha center och köpte för 150 kr/st och kalixmaskiner ville ha 270 kr/st
Men ta lös en och jämför eller så mäter du bara i butiken, borde finnas någon som passar iaf

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

^jocke

Välkänd medlem
28 okt 2005
329
1
16
39
Örnsköldsvik
Har mätt mina och skickat måttet till en polare som ska köpa på Biltema i helgen. Vår stad är inte utrustad med Biltema tyvärr.

Tror det var 21 som var längst av dom som fanns på Biltema.