Polaris 2014

Niro

Välkänd medlem
11 dec 2008
228
0
16
Kilaforsfjäll
Jag har precis monterat ett Skinz skydd för min QD.. Den täcker ju för det där otäcka hålet mitt under nedre kugghjulet iaf :). Och det blir ju en liten glipa kvar, så bör inte vara nå problem för tinad snö, aka vatten, att rinna ut där...
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Bara jag som haft problem med att primären växlar ut alldeles för fort? Känns som att den bara slår ut direkt jag trycker på, kommer till varvstopp och tappar all kraft. Inte najs! Har bara kört 3 mil och har 91okt-läget.

Beter sig nästan som med snö på remmen, men det är det inte.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.170
1.005
113
Stora Blåsjön
Bara jag som haft problem med att primären växlar ut alldeles för fort? Känns som att den bara slår ut direkt jag trycker på, kommer till varvstopp och tappar all kraft. Inte najs! Har bara kört 3 mil och har 91okt-läget.

Beter sig nästan som med snö på remmen, men det är det inte.
Åker du omkring med 62grams vikterna?
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Har inte din ÅF bytt vikter färdigt åt dig innan du hämta ut skotern?
10-68 ska det vara för våra havsnivå berg,far du upp till ex.vis riksgränsen, så funkar det oftast bra med 2g.lättare.
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Den varvar ut jävligt fort i fel situationer, som om man ska resa över ett dike eller korsa en å. Om jag släpper ner remmen i sekundären bör det greppa lite bättre tycker jag, känner att det kanske är så att den dras ner i sekundären nu när primären greppar.
 

I See the Line

Välkänd medlem
19 dec 2013
186
0
6
Norrbotten
Hur många här inne har hunnit med några mil med sina PRO -14? Hur ser era variatorremmar ut?
Mina två vänner som också köpt -14 har redan börjat få sina remmar fransade efter 6 resp. 7 mil (och ja vi har kört som man bör köra med en ny rem), min ser dock ut som ny, men då monterade jag KNR Sledtechs variatorkit efter 1 mil. Anledningen till detta var att jag tyckte att org.setupen ville att slira rem om man låg just ovan inslagsvarv. Exakt samma fenomen som jag nu ser i mina kompisar maskiner med deras org.setup.
Någon som upplevt samma sak?
Fortsättning...
En av polarna lämnade in sin PRO 800 -14 till återförsäljaren som konstaterade att linjeringen var fel, de shimsade om dem och han fick en ny rem.
Nu när han varit och kört i helgen, 3 mil, (lugna mil) så har den nya remmen också börjat fransa.

Är det många här inne med -14s PRO 800 som har detta problem? Jag känner till fyra nyuttagna maskiner, samtliga har problem med remslitage.
Som sagt hade ju min rem tenderat att fransa redan efter första milen, det var då jag slängde på KNR Sledtechs kit (Diablo), och efter det så har jag inga remproblem, öht.
Känns ju jävligt märkligt att en miljardindustri som t.ex. Polaris inte klarar av att komma med en std setup i variatorerna som är rimlig. Man ska fan inte behöva börja variatorkitta en ny maskin a 140k för att remmen ska hålla. Känns inte som allt för hårt ställda krav.

Så, ni som kör std variatorsetup, kom gärna med info kring hur era remmar ser ut efter 10 mil.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.170
1.005
113
Stora Blåsjön
Fortsättning...
En av polarna lämnade in sin PRO 800 -14 till återförsäljaren som konstaterade att linjeringen var fel, de shimsade om dem och han fick en ny rem.
Nu när han varit och kört i helgen, 3 mil, (lugna mil) så har den nya remmen också börjat fransa.

Är det många här inne med -14s PRO 800 som har detta problem? Jag känner till fyra nyuttagna maskiner, samtliga har problem med remslitage.
Som sagt hade ju min rem tenderat att fransa redan efter första milen, det var då jag slängde på KNR Sledtechs kit (Diablo), och efter det så har jag inga remproblem, öht.
Känns ju jävligt märkligt att en miljardindustri som t.ex. Polaris inte klarar av att komma med en std setup i variatorerna som är rimlig. Man ska fan inte behöva börja variatorkitta en ny maskin a 140k för att remmen ska hålla. Känns inte som allt för hårt ställda krav.

Så, ni som kör std variatorsetup, kom gärna med info kring hur era remmar ser ut efter 10 mil.
Kan du kolla vad det står för nummer på remmen inte den vita texten utan den röd/lila texten tex "U3 20068 006"
Försöker hitta ett samband på vilka remmar som håller... :)
Sitter säkert dåliga 13 remmar på 14 på dom maskinerna som kommer hit.
 

I See the Line

Välkänd medlem
19 dec 2013
186
0
6
Norrbotten
Kan du kolla vad det står för nummer på remmen inte den vita texten utan den röd/lila texten tex "U3 20068 006"
Försöker hitta ett samband på vilka remmar som håller... :)
Sitter säkert dåliga 13 remmar på 14 på dom maskinerna som kommer hit.
+1

Det ska jag göra, återkommer med svar! :)
 

JOK

Välkänd medlem
22 aug 2013
442
2
18
Norrbotten
Min Assault har gått ca 8mil varav 3 lugna och 5 ganska blandade mil. Absolut ingen tendens till frans el liknande, remmen ser perfekt ut! Var dock noga med att tvätta skivor och rem innan första turen.

Röda texten på min rem är typ "I3 11 020" till "I3 11 027"... På ett annat ställe står det "365"..

På reserven står det "N3 21 028" till "....034" samt "0084"

Slutsats?
 

skotertobbe

Välkänd medlem
1 jan 2000
148
0
6
Dalarna
körde in min Pro Rmk 800 i garaget igår för att kolla över den liten snabbis och konstaterade att limningen har släpp på en a arm efter 8 mil... Vilken fram vagn ska man köpa så d håller?? tänker inte sätta dit original igen.
 

Slednecker

Välkänd medlem
1 jan 2000
226
0
16
Norra Dalarna
körde in min Pro Rmk 800 i garaget igår för att kolla över den liten snabbis och konstaterade att limningen har släpp på en a arm efter 8 mil... Vilken fram vagn ska man köpa så d håller?? tänker inte sätta dit original igen.
Zbroz 39"
I alla fall inte 36" då den är riktigt vek p.g.a att den är rejält avsmalnad ut mot spindeln
 
Last edited:

Niro

Välkänd medlem
11 dec 2008
228
0
16
Kilaforsfjäll
Efter mina första 12 mil på en PRO, så kan jag bara säga: wow vilken jävla maskin!!

Men handtagsvärmarna var nog de sämsta jag vart bort i! Bara jag som upplever detta?
 

I See the Line

Välkänd medlem
19 dec 2013
186
0
6
Norrbotten
Efter mina första 12 mil på en PRO, så kan jag bara säga: wow vilken jävla maskin!!

Men handtagsvärmarna var nog de sämsta jag vart bort i! Bara jag som upplever detta?
Mina handtagsvärmare bränner man sig på om man kör full effekt i lite varmare väder... Så jag har inget att klaga över i det avseendet!:)