så du påstår att en yamaha 4t turbo håller lika bra med eller utan stressfläkt? Klart som fan att en motor börjar hålla sämre när du laddar in mer luft i den. Men yamaha kanske har mirakellager/vev/stakar/kolvar..en motor utan turbo suger
Och dom flesta 2t turbo håller ju ÄNNU sämre än original, så de är ju inte ens intressant, du hinner ju just såpass ta dig TILL backen, sen är de dags att byta kolvar.
Klart den håller sämre med turbo, men fortfarande bättre än 2t.så du påstår att en yamaha 4t turbo håller lika bra med eller utan stressfläkt? Klart som fan att en motor börjar hålla sämre när du laddar in mer luft i den. Men yamaha kanske har mirakellager/vev/stakar/kolvar..
På personbilssidan är det ju ingen skillnad i hållbarhet .så du påstår att en yamaha 4t turbo håller lika bra med eller utan stressfläkt? Klart som fan att en motor börjar hålla sämre när du laddar in mer luft i den. Men yamaha kanske har mirakellager/vev/stakar/kolvar..
Drar din 270hk turbo verkligen betydande mkt mindre än en E-TEC 800?pc 1100 väger ju å andra sidan mer än motsvarande nytro vad jag vet?
Nytron har mindre tank japp, (ca 13L tror jag) Men drar såpass mkt mindre så aktionsradien blir ju densamma.
det är ju för att du jämför med motorer gjorda för turbo från fabrik. vi kan ta en helt original b230F, och så turbo konverterar vi den, då kommer den inte hålla lika länge, speciellt inte om man utgick från den tidiga 230in som volvo kallade för lågfriktionsmotor som hade klenare lager, den håller inte alls för att börja kräma ur massa hk ur. blev bättre efter 87-88 någon gång då dom började med kraftigare lager igenDet beror mest på hur den var byggd från början .
Lagerdimensionering , materialval i kolvar /stakar och framför allt värmeavledningen ..
Se på Polestar/Volvo som har samma serviceintervall och har visat sig
hålla precis lika bra som en vanlig C30 trots 400+ turbohästar .
Eller brorsans T5 som gått långt över 40.000 mil utan motorras ,dock bytt
turbo en gång av förra ägaren .
MEN , allt går att få sönder med "rätt" förare eller otur , oavsett om det
står Volvo , Mercedes, Yamaha eller Polaris framme på huven .....
Att det alltid ska börjas jämföras med bilmotorer när det snackas yahmaha
HaHa:bigsmile:
håller med till 100%... spec nu med "7000" serien... usch och fyHATA arctics 4t, min dammsugare låter vassare -.-'