Märkes***eritråden...

DaGmarDasK

Välkänd medlem
11 apr 2010
564
1
18
falun
Hade ju varit lättare om norrbaggen klivit av... eller kanske inte hade märkts någon skillnad?
haha jo de gjorde han efter andra försöket;) påväg uppför en isig bäck, krävdes ändå 4 killar att lyfta loss den:)
tur min käre far som åker nytro är bättre och fegare på att köra den, blir inte lika mycke lyfta då:)
 

Viper_jogge

Välkänd medlem
19 nov 2012
114
0
6
Gottne
avis på en polaris och artic?? vad ska man vara avis på då? att dom rasar titt som tätt då eller? polaris iaf.
å artics 4t ska vi väl inte ens nämna!! låter ju som en kvävd dammsugare... finns nog en anledning till att dom valde yamahas 4t där.... ni klagar som fan på yamaha när hälften av er säkert inte ens kört en..
den dan nån annan tillverkare kommer me en 4takt värd namnet kan ni börja klaga på den bästa 4t som finns på marknaden idag. tveksam till att nån 2 takt har nå mkt bätte klipp än i min stridsvagn ;) inte dom ja testat iaf.

arctic har faktiskt banat vägen för många ideer som "inte skulle funka". A-armsframvagn har jag för mig är en av dom. Och snart kommer alla märken även ha långt mellan a-armarna som arctic. Men dom kanske tjuras lika länge som alla tjurades med t-armar. En arctic framvagn som är 38" är inte bredare än en polaris 38" så det blir inte svårt att (boondocka) Burka/skråa som man säger på sverige.

Plast är väl alla skotrar gjorda av, men dock har vi lite metaller också om jag minns rätt.

Jag tror ärligt talat att alla yamaha och brp ägare är avis på polaris och arctic för att dom har kvar nå motorer med klipp. Rotax etech känns som en fyrtakt mjuk å härlig men tråkig. Och yamaha.....

Jag hoppas att nya arctic 850 eller vad de nu blir behåller samma karaktär som suzukis. Men jag tvivlar...
 

okksson

Välkänd medlem
29 mar 2008
652
0
16
malå
Nog tycker jag att suzukis fyrtakt är nog så bra som yamahas, yamaha har ju dock lagt all energi på 4-takt så dom kanske är snäppet bättre. Men en 1100 turbo plockar ju vilken nytro som helst. Är det bara jag som tycker att yamaha har en jävulsk motorbroms, testade nya bearcat igår och där var motorbromsen obefintlig.

Notera att jag ogillar fyrtakt i skotrar.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Personligen har jag aldrig gillat Yamahas fyrcylindriga fyrtaktsmotor-hatar hela upplevelsen med en screamer då att man ska varva tills man tror att ventilerna ska släppa för att det ska hända något.
Nytrons karaktär gillar jag mycket mer, speciellt i kombination med andningshjälp.

-Och nu har jag sammanfattat hela grejen med att köra fyrtakt.
Jepp, dom är tunga grisar om man som jag väger 75 kg.
Hysteriskt, vansinnigt roliga att gasa med-men det finns knappast en människa i världen som inte blir minst dubbelt så bra på att köra där det är trång och brant om dom förflyttar arselet till en Rmk eller M8/8000.
(Summiten är antagligen mycket bättre än Nytron, men jag kör av princip ingenting som en Fransman varit i närheten av sedan tiden jag provade hur det kändes att äga en Citroen, och Kanadensarna är alldeles för mycket Fransmän för att det ska kännas komfortabelt...)

Visst, med alla eftermarknadsprodukter som finns har även Chris Brown klarat att tygla Nytron där det är trångt, brant och en djävla massa träd i vägen-men jag misstänker att det finns en gnutta ekonomiska argument innan han blev helt övertygad om det. Dessutom -med handen på hjärtat- jag är överdjävligt duktig på att skråa.
Meeeennn....eftersom det nu råkar finnas en Rmk och en Nytro i min omedelbara närhet, och jag i grund och botten är lat-så väljer jag the easy way out, och kör Rmk för den körningen.
En fin pimpeltur på isen, en lekdag på närmaste myr, eller helt enkelt som pulkdragare-då är Nytron det självklara valet framför Rmk:n!

Nytrons styrka är helt enkelt att vara förbaskat allround. Inte bra på nåt, men funkar iaf hjälpligt till det mesta. Med facit i hand skulle man haft en Viking med MCX 240...den skulle vara oslagbar som pulkdragare.
;)
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
avis på en polaris och artic?? vad ska man vara avis på då? att dom rasar titt som tätt då eller? polaris iaf.
å artics 4t ska vi väl inte ens nämna!! låter ju som en kvävd dammsugare... finns nog en anledning till att dom valde yamahas 4t där.... ni klagar som fan på yamaha när hälften av er säkert inte ens kört en..
den dan nån annan tillverkare kommer me en 4takt värd namnet kan ni börja klaga på den bästa 4t som finns på marknaden idag. tveksam till att nån 2 takt har nå mkt bätte klipp än i min stridsvagn ;) inte dom ja testat iaf.

du kan ju inte mena att ljudet i en yamaha 4t är skönt. enda 4t som jag skulle kunna tänka mig är rotax v1000 eller v1300, där har ni skönt ljud
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
arctic har faktiskt banat vägen för många ideer som "inte skulle funka". A-armsframvagn har jag för mig är en av dom. Och snart kommer alla märken även ha långt mellan a-armarna som arctic. Men dom kanske tjuras lika länge som alla tjurades med t-armar. En arctic framvagn som är 38" är inte bredare än en polaris 38" så det blir inte svårt att (boondocka) Burka/skråa som man säger på sverige.
Men skall man behöva burka "på platten" också eller hur styr man en AC när det är aningen hårdare i backen och bägge skidor är i marken?
Vet förra året på Storåbränna-eventet, bekanta där som provkörde AC 2013-maskinerna. Samtliga tyckte styrningen var värdelös och då var det rätt blandat med folk som annars kör BRP, Polaris, Yamma.

Så behåll era fyrtorn till styrspindlar ni.
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Tycker det ser ganska.... speciellt ut med spindlar som är 2 deci högre än skotern :p
 

Viper_jogge

Välkänd medlem
19 nov 2012
114
0
6
Gottne
motorbromsen går fort å lära sig .. när man lärt sig de så är den jäkligt skön faktiskt ... svårgissat att en 170 hästars skoter plockar en 140hk?

Nog tycker jag att suzukis fyrtakt är nog så bra som yamahas, yamaha har ju dock lagt all energi på 4-takt så dom kanske är snäppet bättre. Men en 1100 turbo plockar ju vilken nytro som helst. Är det bara jag som tycker att yamaha har en jävulsk motorbroms, testade nya bearcat igår och där var motorbromsen obefintlig.

Notera att jag ogillar fyrtakt i skotrar.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
de som har problem med styrningen på proclimb/cross nyare än -13 hör inte hemma på en skoter.

Jörgen: Du tycker bara om att åka fort över en sjö antar jag, då du säger att din maskin har sånt klipp. Och än om den har "klipp"...

säg till var och hur vi ska åka.

Crossbana, bra led, dålig led, kurvig led, rak led, över en sjö, uppför, utför, sidledes, baklänges eller hur du vill göra.

På ALLA punkter förutom över en sjö så sätter jag en årslön på att jag åker ifrån dig, fast min maskin är totalt värdelös på led, speciellt dålig led.

Men, vill du åka över en sjö och tycker det är det som är roligt så förstår jag att du kör N/A apex....

Kan även ta ZL550n och jag garanterar att jag åker minst jämna steg med din maskin oavsett körning, förutom över sjön där jag brukar slå av och mysåka då jag inte åker med "gubb-touring-blåsa-bort-vind-ruta" på nån av mina maskiner.
 

Viper_jogge

Välkänd medlem
19 nov 2012
114
0
6
Gottne
där ¨håller ja inte me dig... provkörde nytron innan ja slog till på min nuvarande... å nytron känns slö som fasen i jämförelse.. inte heller att man måste varva som fan för de ska hända nått... svarar direkt å klipper på fint tycker då ja iaf. sen visst är dom tunga men folk väljer ju å jämföra me en lättvikts 2t gärna en 600 ... blir som att jämföra äpplen å päron....

Personligen har jag aldrig gillat Yamahas fyrcylindriga fyrtaktsmotor-hatar hela upplevelsen med en screamer då att man ska varva tills man tror att ventilerna ska släppa för att det ska hända något.
Nytrons karaktär gillar jag mycket mer, speciellt i kombination med andningshjälp.

-Och nu har jag sammanfattat hela grejen med att köra fyrtakt.
Jepp, dom är tunga grisar om man som jag väger 75 kg.
Hysteriskt, vansinnigt roliga att gasa med-men det finns knappast en människa i världen som inte blir minst dubbelt så bra på att köra där det är trång och brant om dom förflyttar arselet till en Rmk eller M8/8000.
(Summiten är antagligen mycket bättre än Nytron, men jag kör av princip ingenting som en Fransman varit i närheten av sedan tiden jag provade hur det kändes att äga en Citroen, och Kanadensarna är alldeles för mycket Fransmän för att det ska kännas komfortabelt...)

Visst, med alla eftermarknadsprodukter som finns har även Chris Brown klarat att tygla Nytron där det är trångt, brant och en djävla massa träd i vägen-men jag misstänker att det finns en gnutta ekonomiska argument innan han blev helt övertygad om det. Dessutom -med handen på hjärtat- jag är överdjävligt duktig på att skråa.
Meeeennn....eftersom det nu råkar finnas en Rmk och en Nytro i min omedelbara närhet, och jag i grund och botten är lat-så väljer jag the easy way out, och kör Rmk för den körningen.
En fin pimpeltur på isen, en lekdag på närmaste myr, eller helt enkelt som pulkdragare-då är Nytron det självklara valet framför Rmk:n!

Nytrons styrka är helt enkelt att vara förbaskat allround. Inte bra på nåt, men funkar iaf hjälpligt till det mesta. Med facit i hand skulle man haft en Viking med MCX 240...den skulle vara oslagbar som pulkdragare.
;)
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
vi kan jämföra med min thunder 1000 om du vill...

CC är samma, vikten bör vara typ samma, skiljer 12 år på dem, men den motor är garanterat vassare och roligare än apex motorn.
 

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Men skall man behöva burka "på platten" också eller hur styr man en AC när det är aningen hårdare i backen och bägge skidor är i marken?
Vet förra året på Storåbränna-eventet, bekanta där som provkörde AC 2013-maskinerna. Samtliga tyckte styrningen var värdelös och då var det rätt blandat med folk som annars kör BRP, Polaris, Yamma.

Så behåll era fyrtorn till styrspindlar ni.
Måste ju varit gravt feljusterade maskiner med extremt lågt skidtryck!
Upplever styrningen på min maskin som grymt vass, vänder ju på en femöring på hårt underlag.

Som om styrspindlarnas utseende skulle något med detta att göra...
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Ajabaja, kasta inte sten i glashus. Nytron påminner ju mest om hundrasen Mops, kort, tjock och totalt frontsmälld!
tjejer tycker mopsar är söra :wondering: Kommer få asmkt brudar när man tankar på macken :eyebrows: hundtricket, du vet?
 

Viper_jogge

Välkänd medlem
19 nov 2012
114
0
6
Gottne
suck........................................ vad vet du om hur ja brukar köra?? inte ett skit tydligen...
Guds gåva till skoterchaffis de är du de ;)
märkligt att min "gubbruta" sitter kvar än då??
mogna svar av dig som vanligt! hahaha
nåväl alla har inte ditt sätt att köra skoter...
ja köpte en skoter som ja ville ha men de får man tydligen inte för dig?
nåväl lycka till bland träden ;)

de som har problem med styrningen på proclimb/cross nyare än -13 hör inte hemma på en skoter.

Jörgen: Du tycker bara om att åka fort över en sjö antar jag, då du säger att din maskin har sånt klipp. Och än om den har "klipp"...

säg till var och hur vi ska åka.

Crossbana, bra led, dålig led, kurvig led, rak led, över en sjö, uppför, utför, sidledes, baklänges eller hur du vill göra.

På ALLA punkter förutom över en sjö så sätter jag en årslön på att jag åker ifrån dig, fast min maskin är totalt värdelös på led, speciellt dålig led.

Men, vill du åka över en sjö och tycker det är det som är roligt så förstår jag att du kör N/A apex....

Kan även ta ZL550n och jag garanterar att jag åker minst jämna steg med din maskin oavsett körning, förutom över sjön där jag brukar slå av och mysåka då jag inte åker med "gubb-touring-blåsa-bort-vind-ruta" på nån av mina maskiner.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Tror aldrig vi diskuterat nånting så du kan lägga ner "som vanligt" snacket.

Hela mitt inlägg poängterar endast att din maskin inte är bra till nånting förutom att bränna över isen.

Och eftersom du själv skriver att du köpt maskinen för att den passar dig så kan väll vem som helst lista ut att du vill åka fort över sjön.

Men som jag skrev, välj själv vilken körning Du vill göra så kör jag ifrån dig med gammel 550n.

Du behöver inte ta det personligt, hade det varit någon annan som försvarar en Kort std tjock Yamaha hade jag skrivit samma sak åt han.

Edit: har aldrig sagt att man inte får köpa vad man vill, men igenom hela tråden har jag försökt poängtera att Yamaha är JÄVLIGT BRA, på att göra flöjtar.

Första Skoter de "byggt" som är något att Ha sedan -98 srx 700 är '14 vipern. Och inte ens den vill jag ha. En xf7000 däremot, det är grejer det :-D
 

Viper_jogge

Välkänd medlem
19 nov 2012
114
0
6
Gottne
du tycker inte den är bra på nått annat än å bränna över isen! ja kör mkt led å de funkar den alldeles utmärkt till varken bättre eller sämre än nån annan skoter så de snacket kan du lägga ner isåfall..
ja vet att du Hatar yamaha å älskar dina artic då de inte finns nån bättre skoter enligt dig.
tråkigt att man kan va så jävla insnöad så man inte ens vet vad man pratar om.
så en skoter som är 365 är kort enligt dig? då bevisar de ju din okunskap ännu mer.
ja behöver inte bevisa nått för dig.. är du så obegåvad att du tror en 550 kör ifrån så får du väl fortsätta leva i den drömmen... hoppas du mår bra där ute bland träden å kraftlinorna.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Jag tror du ramlat in i helt fel tråd...

Nog tycker jag det finns skotrar, och ibland vissa delar på vissa skotrar som är bättre /mycket bättre än Arctic. Finns mycket skit hos de gröna.

Pro rmkn är ju snäppet vassare på klättra, men så bor jag ju vid kusten så det kvittar för mig.

Korta maskiner (144" och mindre) har jag dålig koll på, men assaulten (SB) är fin och gör inte bort sig, så den kan nog vara snäppet vassare än xfen på led.

Ski-doo i slutet av -90 med 670n var en suverän maskin (för de man använde skotrar till då), lynx har bässta led/cross boggiet (enligt mig), 5-9an oavsett årsmodell är en suverän slitvarg.

Kan faktiskt hålla på länge. Finns mycket som är/har varit bättre än Arctic.

Men aldrig Yamaha, förutom motorn i -98 srx. Det är en fin spis.



Men det du säger är säkert sant, yamahan är medelmåttig på allt, inte bra på nått.


Jag har både skruvat och kört mer Yamaha 4t än du (okey, styrservo har jag inte testat, men så har jag inga problem att svänga med riktiga skotrar heller).

Rx1an var skit när den kom, och den är skit idag fast de stoppat dit ny plast, insprutning och servo.


Edvin? Henrico? Nån? Lite hjälp här tack...

Och för övrigt, ta tråden för vad den är:)