Ski-doo 2015

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Woohoo! Sitter i bilen med 4st Summit T3 163" på flaket o släp. Nu blir det garagekvällar hela helgen! :)

Bilder kommer...

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.131
959
113
Stora Blåsjön
Ok, blir den liknande skinz Rasmussen bågen eller?
Nej inte riktigt, håller på med prototypen nu. Såg att skinzbågen bara sitter i plasten den också.
Det kommer inte min båge att göra.
Stagen neråt kommer att sitta på insidan av plasten så bukplast och extra förstärkningar kommer att fungera och inget som sticker ner som bara samlar snö.
Kommer nog bli riktigt bra!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.131
959
113
Stora Blåsjön
Huven och dess "flärpar" nedåt/utåt är det enda som skiljer för eventuellt superstadigt montage.
Som jag fattat det så är lynxen väldigt lika så denna borde passa lynx också, när prototypen är klar tar jag givetvis reda på detta.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.131
959
113
Stora Blåsjön
Nu är prototypen klar!
Några mindre justeringar kommer att göras på slutprodukten men det är nog inget som direkt syns på bilderna om man inte kollar väldigt noga.









Imorgon ska jag göra jiggar till detta och sedan blir det att göra några fler..
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Nu är prototypen klar!
Några mindre justeringar kommer att göras på slutprodukten men det är nog inget som direkt syns på bilderna om man inte kollar väldigt noga.


Imorgon ska jag göra jiggar till detta och sedan blir det att göra några fler..
Ser riktigt bra ut!
Vad är det för godstjocklek?
Enda funderingen jag har är om den där extradelen verkligen är nödvändig? Jag tycker att standardbågen sitter grymt bra i sina fyra popnitar och de två bultarna bak, men själv bågen är ju attans klen. (kan ju dock hända att nosplasten blir lite slekig efter några år, och då förmedlar den väl inte samma styrka. Något jag dock är obekant med, då jag inte haft en XP/XM mer än två säsonger innan byte)
Givetvis kan man väl inte bygga för stadigt... :)
Rent kollisionsmässigt känns det inte som att den där extradelen har så jättemycket att säga till om?
Är tanken med den att få en lyft-/laststadigare båge?
Så länge den inte blir för stadig, så att en kollision ändå sätter sig på den veka bulken, så gör den ju ändå ingen skada.

Blev det nå mycket tightare att få bort/tillbaks ljuddämparen, nu när du till synes inte kan dra pipan lika mycket framåt?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.131
959
113
Stora Blåsjön
Ser riktigt bra ut!
Vad är det för godstjocklek?
Enda funderingen jag har är om den där extradelen verkligen är nödvändig? Jag tycker att standardbågen sitter grymt bra i sina fyra popnitar och de två bultarna bak, men själv bågen är ju attans klen. (kan ju dock hända att nosplasten blir lite slekig efter några år, och då förmedlar den väl inte samma styrka. Något jag dock är obekant med, då jag inte haft en XP/XM mer än två säsonger innan byte)
Givetvis kan man väl inte bygga för stadigt... :)
Rent kollisionsmässigt känns det inte som att den där extradelen har så jättemycket att säga till om?
Är tanken med den att få en lyft-/laststadigare båge?
Så länge den inte blir för stadig, så att en kollision ändå sätter sig på den veka bulken, så gör den ju ändå ingen skada.

Blev det nå mycket tightare att få bort/tillbaks ljuddämparen, nu när du till synes inte kan dra pipan lika mycket framåt?
Själva bågen är gjord i 25x2,5mm rör, underdelen är gjord i 19x1.5mm. Tanken med denna är extra stöd vid lyft och även något stabilare i sidled, alltså tillför den inte något direkt stabilitet vid normal kollision, där är det huvudbågen som tar hand om.
Att originalbågen sitter bra i plasten har jag själv sett bevis på då en kompis slet lös bågen från plasten vid en fastkörning, så därför så anser jag att den delen måste vara starkare och därmed direkt nödvändig.

Blev ingen skillnad på att plocka bort/tillbaks pipan med det nedre staget, den tar i plasten innan den tar i stagen.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Själva bågen är gjord i 25x2,5mm rör, underdelen är gjord i 19x1.5mm. Tanken med denna är extra stöd vid lyft och även något stabilare i sidled, alltså tillför den inte något direkt stabilitet vid normal kollision, där är det huvudbågen som tar hand om.
Att originalbågen sitter bra i plasten har jag själv sett bevis på då en kompis slet lös bågen från plasten vid en fastkörning, så därför så anser jag att den delen måste vara starkare och därmed direkt nödvändig.

Blev ingen skillnad på att plocka bort/tillbaks pipan med det nedre staget, den tar i plasten innan den tar i stagen.
Hur mycket gäng får man nu kvar av främre A-armsskruvarna?
Kör man GnR brace och denna båge så får man kanske se sig om efter längre skruvar..?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.131
959
113
Stora Blåsjön
Hur mycket gäng får man nu kvar av främre A-armsskruvarna?
Kör man GnR brace och denna båge så får man kanske se sig om efter längre skruvar..?
Plattan är gjord i 3mm, så det är ca 3mm gäng kvar på bultarna, så jag antar att GnR plattan är minst så tjock så längre bultar är nog nödvändigt då.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Kommer denna hålla bra. framförallt mot mindre träd, kommer jag nog beställa tre stycken - väntar på utvärdering.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.131
959
113
Stora Blåsjön
Polaris bågen har en inofficiell garanti på 5cm trädstam, och denna bör vara minst lika stabil.
Man behöver alltså inte bromsa om man kör lite för fort efter leden och tappar kontrollen :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.131
959
113
Stora Blåsjön
Inte 100% spikat än men det blir mest troligt 1150 för en olackad och 1200 för en lackad. + ev frakt.
Kommer endast att finnas i svart pulverlack eller olackade då. Den nedre delen hade jag inte tänkt lacka alls.

Edit:
Sen kan man välja om man vill köpa bara den övre bågen eller komplett med den nedre delen.
Bara den övre bågen hade jag tänkt 900 för och 950 för en lackad. och nedre delen 350 om man köper delarna löst.
 
Last edited:

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Nu kanske bilderna är missvisande men klarar verkligen extrastagen av belastningen när du lyfter skotern rakt upp i bågen? För huvudbågen är väl inte nitad i sidled eller?
Kanske funkar men ser inte ut att dom ska klara belastningen åt de hållet?