Ski-doo 2015

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Ja vi får se helt enkelt. Var christian på knr som sa de, han verkar ju kunna variatorer! Fick rekomenderat 19,5g med 160/380 fjäder i primär, 4x7 helix och en röd/vit fjäder i sekundären av speedtech. Den ville inte ens hålla varven fast jag viktade av till 18,2g. Och på klicker #4 så varvar den mer men växlar knappt på nått så den torrvarvar mest, fick inge driv i den.

Kommer med update efter jag provat med 413 + 20,5g på pinnen.
Han hade tyvärr slut diablokit, annars hade jag beställt ett sånt direkt
 

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Nån här som provat DAYCO XTX5034 drivrem på 800 E-tec?
Kostar ju ca 300-400 kr mindre än Ultimax XS 821. Nog för att båda finns på Rinab men 400 är ju 400 =)
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Han hade tyvärr slut diablokit, annars hade jag beställt ett sånt direkt
Vad är egentligen den gemene synen på Diablo-kit till XM?
Alltså konkret med ord, varför det är så bra.
Jag hängde av mitt Diablo-kit och satte dit exakt de Speedtech-prylar du nämner.
Hade dock behövt vikta ner ett steg.

Back-to-back med de inställningar som de rekommenderar så är Speedtech roligare än KNR.
V-kit köper jag för att jag varken har tid eller ork till att labba själv, och tyvärr har inget av dessa kit varit till belåtenhet från start.
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Vad är egentligen den gemene synen på Diablo-kit till XM?
Alltså konkret med ord, varför det är så bra.
Jag hängde av mitt Diablo-kit och satte dit exakt de Speedtech-prylar du nämner.
Hade dock behövt vikta ner ett steg.

Back-to-back med de inställningar som de rekommenderar så är Speedtech roligare än KNR.
V-kit köper jag för att jag varken har tid eller ork till att labba själv, och tyvärr har inget av dessa kit varit till belåtenhet från start.
Bekanta här i stan har åkt på diablo utan destomer justeringar och fått mycket mer drag i maskinen + svalare variatorer som remmen hållt riktigt bra på.

Min drar inte bättre än original. Får ju den inte att hålla varven me toklätta vikter. Har inte hunnit prova me 413 + 20,5g ännu, allt är monterat men jobbar em nu så ska försöka hinna ut innan jobbet och testa skillnaden.

Men du har ju provat båda kiten och ditt speedtech funkar bättre än diablot på din maskin?
Förespråkar inte något kit, men mitt vill tydligen inte lira, iallfall inte i denna bottenlösa pudersnö. Dock riktigt bra före för få labba lite me variatorerna, orkar den hålla varv nu så orkar den nog i de flesta fören
 

A Dahlberg

Välkänd medlem
20 dec 2005
131
3
18
Örnsköldsvik
Jag har bytt från Speedtech till Diablo (KNR) och tycker att det matar på betydligt bättre samt lägre tillslagsvarv. Jag har inte hunnit prova så mycket än men jag åker till Tärna imorgon så det blir körning i helgen. Direkt känns det inte så stor skillnad där båda kiten har bra back-shift.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Jag har bytt från Speedtech till Diablo (KNR) och tycker att det matar på betydligt bättre samt lägre tillslagsvarv. Jag har inte hunnit prova så mycket än men jag åker till Tärna imorgon så det blir körning i helgen. Direkt känns det inte så stor skillnad där båda kiten har bra back-shift.
Guess Speedtech never frågade om du ville ha fjortisfjädern eller den mer sansade fjädern? Har ganska samma tillslag på båda kit +/- 100 rpm.

Din sista mening håller jag helt med om.
När jag nu fått över natten på mig att reflektera lite mer konkret så:
Speedtech är mycket mer "snappy", och orkar mata på hyffsat även när man fått fart på grejorna.
KNR "matar" mer linjärt, kan man säga.
(inte så svårt att ana vilket som känns roligast då, va? Omän placebo...)

Gemensamt för båda kit är ju schysst backshift, men där Speedtech kanske, kanske är något mer rapido.
Remsprängande variatorvärme har väl aldrig riktigt varit något problem för mig, så jag kan tyvärr inte uttala mig helt om vilket kit som är "svalast" - annat än att båda förbättrar läget.

Ser man till pris och justerbarhet så vinner ju Speedtech alla gånger, då KNR är runt 1500:- dyrare och har särskilda armar som diskvalificerar alla vanliga TRA-ramper som alternativ.
Men hur var det nu med snåljåperi och skoterkörning? :D

Jag har DJMR på väg in, och det blir att prova dem med Speedtech-prylarna.
Rent enkelt så är ju DJMR en 413+441. Borde väl bli bra? :)
 

JackLynx

Välkänd medlem
11 mar 2013
252
0
16
Lövånger
Istället för att sponsra brp med mesh kittet(SOM BORDE SITTA STANDARD PÅ DERAS LÖSSNÖMASKINER!!!!!!!!) så funkar det utmärk att limma vilket meshtyg som helst. Jag limmade mesh på min ifjol alla öppningar å det sitter som berget än. Satte även silvertape på kanten ifall det skulle släppa men det vägrar lossna efter 110mil lössnö :) Limmet är loctite super attack plastlim.[/QUOTE]

JAA SPONSRA INTE UTSUGARNA!!
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Jag har DJMR på väg in, och det blir att prova dem med Speedtech-prylarna.
Rent enkelt så är ju DJMR en 413+441. Borde väl bli bra? :)

Vad är DJMR för några? Vem tillverkar såna? Är den snällare i start jämfört me 441?


Tycker den är lite lik en rs med speedtechs kit, alltså rätt varvvillig i början, antar de är 441 ramperna som gör de så. Dock växlar den ju på sen när man får upp lite fart.

Har vart slö idag igen, ska försöka orka mig ut innan jobbet imorn och prova en sväng. :)
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Alltså detta med regplåten, bakom dämparen, för mig släppte den efter första svängen!... Fan

Någon annan som haft samma problem..?

Och Ja skotern var ren och varm när Jag la dit den och såg till att trycka ut exakt alla luftbubblor...


Nåja ids nog inte köpa en ny har nog bara den gammla i facket och får väll säga till Polisen att den lossnade samma dag om man nu skulle bli stannad vilket man ju aldrig blir :)
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Guess Speedtech never frågade om du ville ha fjortisfjädern eller den mer sansade fjädern? Har ganska samma tillslag på båda kit +/- 100 rpm.

Din sista mening håller jag helt med om.
När jag nu fått över natten på mig att reflektera lite mer konkret så:
Speedtech är mycket mer "snappy", och orkar mata på hyffsat även när man fått fart på grejorna.
KNR "matar" mer linjärt, kan man säga.
(inte så svårt att ana vilket som känns roligast då, va? Omän placebo...)

Gemensamt för båda kit är ju schysst backshift, men där Speedtech kanske, kanske är något mer rapido.
Remsprängande variatorvärme har väl aldrig riktigt varit något problem för mig, så jag kan tyvärr inte uttala mig helt om vilket kit som är "svalast" - annat än att båda förbättrar läget.

Ser man till pris och justerbarhet så vinner ju Speedtech alla gånger, då KNR är runt 1500:- dyrare och har särskilda armar som diskvalificerar alla vanliga TRA-ramper som alternativ.
Men hur var det nu med snåljåperi och skoterkörning? :D

Jag har DJMR på väg in, och det blir att prova dem med Speedtech-prylarna.
Rent enkelt så är ju DJMR en 413+441. Borde väl bli bra? :)
Intressant att du ska prova DJMR, du rent av måste avlägga rapport hur den fungerar. Jag själv är lite skeptisk då den rampen har mindre "tryck" i början av kurvan = den kommer varva upp lite snabbare. Däremot kommer den inte växla hårt från början utan du kommer få växla ut lite innan du får tryck i maskineriet.

Tror den passar höghöjdkörning i amerika bättre där dom saknar effekt mot oss :)

Men jag är den första att erkänna att jag har fel ifall rampen visar sig fungera bra!
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Intressant att du ska prova DJMR, du rent av måste avlägga rapport hur den fungerar.
Jag har egentligen ingen egen teori bakom, annat än att jag fick ett litet tips om att 413 med 441-slipad övre del kan hjälpa mig att komma dit jag vill.
Och 413+441 är inte långt ifrån DJMR, så jag tänkte prova iaf.
Eller okej, jag har en teori, men jag vet inte hur vrickad den är:
Jag vill ju inte höja tillslagsvarvet, men jag vill höja växlingsvarvet. Så att istället för att höja starttrycket så ger jag mer rampvinkel i början.
Högre starttryck ger något lägre tryck i början, vilket ju mer startvinkel på rampen också ger upphov till.
Kan jag tycka... :)
 

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Här handlar jag mesh.
Kör med det som heter "Thick Mesh" Tillräckligt tätt för att hålla snön ute men ändå släpper genom ordentligt med luft, fukten slipper också ut ur motorrummet.
Den fina meshen som brp har i sina kit är värdelöst är det inte sug bakom kommer det noll luft igenom.
Fick hem mitt mesh tyg idag, 4 dagar från finland, 335 kr med frakt för 2x1,5 meter mesh de var rätt kurs =) Däremot börjar jag undra om jag beställt fel sorts mesh? "Thick Mesh" står det och de är ju stora hål i den meshen typ 3-4mm är varje hål? Kommer de inte in snö då? Vanlig mesh man sett är ju mkt tätare?

Om man ska borra å göra hål för att sätta mesh på vänster sidokåpa vars på kåpan ska man borra?
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Fick hem mitt mesh tyg idag, 4 dagar från finland, 335 kr med frakt för 2x1,5 meter mesh de var rätt kurs =) Däremot börjar jag undra om jag beställt fel sorts mesh? "Thick Mesh" står det och de är ju stora hål i den meshen typ 3-4mm är varje hål? Kommer de inte in snö då? Vanlig mesh man sett är ju mkt tätare?

Om man ska borra å göra hål för att sätta mesh på vänster sidokåpa vars på kåpan ska man borra?
Sry glömde klistra in den.:amuse:

http://www.shelby.fi/catalog/default.php?cPath=22_99&osCsid=b1b709e4d3cfca17a77409bef3226acc

Har handlat där flertal ggr, alltid snabb leverans.

Ta inte fine mesh den är alldeles för tät. Thick mesh använder jag, vill man ha finare mesh kan man ta
http://www.shelby.fi/catalog/product_info.php?cPath=22_99&products_id=2401
släpper igenom hyffsat med luft.
Du borde läst mitt andra inlägg också. :)
Nå hur som helst den där meshen använder jag i fronten, dubbellager så blir det lagom tät, håller ute snön alldeles tillräckligt utan att hålla inne fukt och värme.
Sen har jag hålborrat sidokåporna så här.

Fungerar överlägset bäst, kommer inte in nå snö har kört lössnö hur mycket som helst inga problem. Men värmen kommer verkligen ut! Sätter du tät mesh hålls den bara inne. Köp en hålplåt från närmaste plåtslagare och använd som borrmall.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Sök Henkolainen på Facebook han är den enda i Sverigen som jag hittat som säljer "riktigt" prefilter material , typ samma som på Turbostrumporna. Han har en filmsnutt där han först dränker materialet i vatten sen blåser ut ett ljus genom materialet, jag har det på mitt turboinsug.
 

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Du borde läst mitt andra inlägg också. :)
Nå hur som helst den där meshen använder jag i fronten, dubbellager så blir det lagom tät, håller ute snön alldeles tillräckligt utan att hålla inne fukt och värme.
Sen har jag hålborrat sidokåporna så här.

Fungerar överlägset bäst, kommer inte in nå snö har kört lössnö hur mycket som helst inga problem. Men värmen kommer verkligen ut! Sätter du tät mesh hålls den bara inne. Köp en hålplåt från närmaste plåtslagare och använd som borrmall.
Så du har dubbla lager Thick mesh i fronten men ingen mesh där du hålborrat sido kåpan? Hur stora hål? 4mm borr?

Är skeptisk till att få två lager thick mesh att sitta med limmet men får göra ett försök ☺☺☺☺☺:)
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Hålborrade kåpor funkar kanon...
4mm blir väldigt litet, tror det är lagom med 6mm.
Jag körde 7 eller 8, det funkade också...

Insektsnät i luftintaget i fronten körde jag med.