Ski-Doo 2017

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
har idag stått 1 meter ifrån en freeride 17 och en summit 850 som stog bredvid varandra skida mot skida, så om jag inte är totalt ögonmåttsbefriad så är gen4 smalare överallt, anledningen tror jag att du får "dansgolvskänslan" är väl för att den är så jättesmal vid tanken där du står
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Så....Släng fram det nu.....
Det finns flera här nu som gjort sina första turer....vad är era tankar?
Recensioner tack!

Själv är man taggad till tusen, på måndag smäller det, kunde inte komma ifrån jobbet tidigare tyvärr.
 

A Dahlberg

Välkänd medlem
20 dec 2005
131
3
18
Örnsköldsvik
Så....Släng fram det nu.....
Det finns flera här nu som gjort sina första turer....vad är era tankar?
Recensioner tack!


Jag har fått två halvdagar på min 850 165". Jag kommer från en XM 800 163" med v-kit, SPI-pipa och PCV och det är en överraskande stor skillnad. Det direkta intrycket man får är det fantastiska gassvaret, smidigheten och hur balanserad den är. Trots att den är helt standard direkt ur kartong med inkörning kvar är den det rappaste och starkaste jag kört! XM 860 BB är inte i närheten när det gäller gassvar. Toppeffekten är inte den stora skillnaden än om det känns att det är mer.
Du kommer inte att bli besviken!
 

GoPro

Välkänd medlem
28 nov 2010
807
6
18
Så....Släng fram det nu.....
Det finns flera här nu som gjort sina första turer....vad är era tankar?
Recensioner tack!

Själv är man taggad till tusen, på måndag smäller det, kunde inte komma ifrån jobbet tidigare tyvärr.
7mil och 62% kvar av inkörningen.
Den går precis som jag minns det från Hemavan, brutal maskin direkt ur lådan. Variatorerna känns lira, rör du gasen minsta lilla så svarar det. Första timmarna i skogen var lite småjobbiga då den gärna hoppar ur händerna sen man är van 800E-Tec där allt var fördröjt likt ett gummiband.
Lite jobbig i brant uppförsklättring då den vill stegra men lite justering i boggien lär fixa det. Visar sig till nästa helg! Åkte hela myrar på rullen igår :)
Den nya mattan är fortfarande hel och känns driva på bra i snön, blev tvungen att sträcka den rätt fort. Kom ihåg att ta med verktyg när ni ska iväg och köra!
Kommer från en BD39 sedan innan och denna känns körmässigt lika men så mycket smidigare och smalare
Absolut den roligaste och vassaste skotern jag har kört direkt ur kartong och kanske även om man jämför lite mer preppade maskiner.
Det enda jag kommer göra nu är att sänka styret ett par centimeter och montera T-Motion limiters :)
Sjukt nöjd!
 

GoPro

Välkänd medlem
28 nov 2010
807
6
18
Lyckades filma llite lek.
Bra ryt i motorn :eyebrows:

[video=youtube;gpsn6BINUjA]https://www.youtube.com/watch?v=gpsn6BINUjA[/video]
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Nu har ju ett helt gäng fått bärgas från skogen, minst en med stum motor. Någon som vet mer om vad som händer? Allt enligt Backcountry of sweden på fb.
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Nu har ju ett helt gäng fått bärgas från skogen, minst en med stum motor. Någon som vet mer om vad som händer? Allt enligt Backcountry of sweden på fb.
Försöker luska i det jag å, var någon som skrek riktigt högt om vilket skit det var. Att det var jättemånga. Allt jag hittar är en som kört sönder kylaren.
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Som sagt allt jag också har sett är en trasig kylare.
Motorn verkar vara solid, inga haverier på andra sidan pölen heller, dock verkar några där ha haft problem med höga remtemperaturer och några knäckta bulkheads.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Varit några haverier. En hade skevat toppen och en annan hade en böjd oljeslang så en cylinder gick torr. Detta är i usa och det är jäkligt få maskiner där motorerna rasat. Däremot andra barnsjukdomar...
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Varit några haverier. En hade skevat toppen och en annan hade en böjd oljeslang så en cylinder gick torr. Detta är i usa och det är jäkligt få maskiner där motorerna rasat. Däremot andra barnsjukdomar...
OK.
Har sett bilder på 5-6 knäckta bulkheads och ca 10st som har dödat remmar+ några fler som tycker variatorerna går för varma.
Totalt har det tillverkats 7500st 850-maskiner om jag kommer ihåg rätt så jag ser inget att hetsa upp sig över än.
 

antesandberg

Aktiv medlem
21 feb 2013
64
4
8
Piteå
Hjälp. Jag har stoppat fox float 3 som främre dämpare i boggin. Är det nån som vet vad jag ska ha för tryck i den. Bara ca. Ska ställa in dem efter min vikt å körstil senare. Men behöver bara ett ca värde nu.
 

GoPro

Välkänd medlem
28 nov 2010
807
6
18
Försöker luska i det jag å, var någon som skrek riktigt högt om vilket skit det var. Att det var jättemånga. Allt jag hittar är en som kört sönder kylaren.


Jag har hittat en som enligt rykten hade skurit efter 500m igår. Kan lika gärna vara BS också.. Rätt säker på att det inte är en barnsjukdom som har orsakat det heller :p
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
Har bärgat en -17 Arctic som var stum efter 800 meter, på den var det dock variator som låste sig,knappast något att hetsa upp sig för men menar bara att allt kan hända för skotrar är väll bland det största skit man kan köpa ur kvalitetssynpunkter 😉😂
 

Jeens_

Välkänd medlem
4 nov 2007
1.136
2
38
Luleå
Har fått ihop 6 mil på min och den går ju grymt jävla bra måste jag säga. Däremot övervarvar den så ska testa ställa om ramperna och se om de hjälper. 8400rpm är ju lite väl mycket. Känns som att ingenting kan få motorn att inte orka :) och den reser ju friskt som någon nämnde, de är ju roligt på myrar men blir lite väl mycket när man ska klättra
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Har fått ihop 6 mil på min och den går ju grymt jävla bra måste jag säga. Däremot övervarvar den så ska testa ställa om ramperna och se om de hjälper. 8400rpm är ju lite väl mycket. Känns som att ingenting kan få motorn att inte orka :) och den reser ju friskt som någon nämnde, de är ju roligt på myrar men blir lite väl mycket när man ska klättra
Har snackats en hel del på de nordamerikanska forumen om det den senaste veckorna och rådet från de mer seriösa som sysslar med variatorkalibrering verkar vara att vikta på ist för att klicka ner.
Rådet är att absolut inte övervarva dessa maskiner över 7900rpm för det är rena döden för remmen tydligen.

För din del skulle jag inte acceptera att behöva klicka ner på 1:an utan begära av handlarn att de åtgärdar problemet.

Citat från RK-TEK:
"SKI DOO 850 BELT ISSUES!! OK, so we hear a lot about this.. Here is our take on it..

We have pounded our 850 all season in VERY deep snow.... without any belt issues..

We do have side venting and we added a vent in the belly pan in front of the primary.
NOTE-->We added these later and had no issues before..

We have removed the felt and the plastic shroud that guards the coils (lets more air in) We also have shaved the bottom of the belt shroud.

We think that the above should be done.. BUT.... The REAL issue, In our opinion, is that there is NOT enough primary pin weight installed!!

IF your dealer installed the "High Alt" pins in your primary.. REMOVE THEM and install the 16.7g pins (as delivered)..

IF you are from 3000-7500 ft ...ADD 2.5 grams to those pins..

IF you are from 7500-9500 ft add 1.5 grams.

If you are on the flats... we can only guess on what weight to add.. But probably around 3.5g added.

This engine needs to run between 7700 and 8000 RPM!! Any higher or lower and the power suffers!!! Adjust the clickers so that you are usually running 7800-7900 RPM!

Please try the above and them report back on the results"



Citat från Dynomo Joe:
"im working my heart out on lowering temperatures. Up to a little over 450 miles now -
Im leaving all the factory installed fiber parts on, not modifying any of the clutch guard area. Leaving all felt linings in.

Not running a prefilter grill kit either - I want as much natural under hood heat & moisture to give "from factory" a good go.

Trying to break the system down into its component parts based on track speed.

Start of shift
I been doing slow wrong foot forward, sidehilling across hills, just fast enough to walk and after about 120 feet...."peeeuewwee....stinky belt smell" The engagement speed is too high at 3600 for the 967 ramp and im running enough pivot weight with tungsten down here to allow the use of that ramp.

I been trying the 967, 951, 968 ramp with 170 and 185 start forces (getting to try out custom springs) Next will be 150, 140 and 120 start forces.

Midrange track speeds (correspondence from a customer)
Some people have to travel long distances from the trailer to the deep

Mike) we are out of ID and where were riding have blown belts in 100 miles, this is going to be an expensive winter

Joe)Q1] Was there at any time ever on the hardpack to get up to where you both ride the sled, was there any time ever the sled reached a vehicle speed of about 72 to 75mph. Like say some switch back that has a long enough stretch on it to boogie up to over 72mph (yes or no?)
Q2]Do you two have to run a long distance on roads to get to where you ride to snow, like having to ride a distance at steady part throttle up or back from the snow?

Mike) the majority of what we did was breaking our trails into the back country so we maybe had 2 miles of hard pack riding to get to the snow. We did have one ride with search and rescue, 14 miles of trail to get into the stranded sledders. For most of those 14 miles we would have been in and out of half throttle probably keeping a consistent speed of 50 mph and hitting a top speed of 65 it's very very rare that we would hit a vehicle speed of 75 mph

Joe) but you could have hit 75mph even just once, yes? This is all it takes to start to damage a belt with gears that are in the latest summits.
all it takes is one to two times to get there and this happens
https://www.ibackshift.com/article/g...summit_overrev
1] The belt "compression cogs" hits the roller pivot stud and
2] the angle of the secondary clutch where the sheave angles to straight up and down (overdrive portion) – this "ridge" where the angle transitions to perpendicular wants to separate the belt in two - Separating the tension section from the compression section.


Belts will cumulative raise heat to overheat by...
High engine speed at part throttle, heating up the belt from steady running down trails.
OR
Steady part throttle at long trails will raise temperatures of the belt because you are putting the belt on one small area, pulling from the primary clutch. When the belt stays in one area (Within a ½ inch of sheave travel) the temperatures will soar to 180~190 degrees. Eventually so much heat a chord will pop and sentence the belt to death.

Death sentence belt temperatures
https://www.ibackshift.com/article/b....asp#belt_temp

Watch your belt sidewall color turn from green to brown to black(185 degrees and no rest)...*badoing*...there goes a chord.

Run the sled hard as you normally do, but stop every once in a while to check the color of the belt. Monitor the clutch temps and when you start to see the belt glaze from that point on it will start to turn brown. You'll end up knowing how long you can run the sled for whatever you do and that "timer" will be going off in your mind giving you a conscience "im at the point of ...or...im almost at the point of - giving the belt a rest. Pop the side panel off, clutch guard off and take a drink of water or whatnot to give the belt and clutches an "open air" break.

When running down hardpack, then vary the engine speed while driving, speed up, slow down, speed up, slow down – imagine you are able to watch your belt move across the sheave face – changing speed will move the belt across the sheave face and draw away more heat from the belt. Staying fairly one vehicle speed traveling will have heat localized on one area of the sheave faces and heat can’t be drawn away from the belt.

Trail sleds can get away with long distances of steady part throttle because of their higher gearing, lower track loads and much lower engine speed at part throttle. Example an 800 trail sled can poke along at 60mph at 5500~6000 rpms to where I see on my own 850 x 154 x 3" running at 6900~7200 rpms at 50mph depending on load.

For long distances like that you can run in clicker #2 to lower engine speed and make the engine lug more when traveling…..that 14 mile you mention. Like riders going from Cooke city to top of the world is 18 miles and they’ll clicker down to get good mileage and low clutch temperatures.

Track speed sentence belt to death
orange box maximum safe track speed
red box....starts damage and engine will take off into overspeed."


Fler citat från andra nedan:
"Here's what's on snowest

BELOW 7000' needs a heavier pin, use goodwin performance heavy pin kit....
18 grams 5-8000
20 grams 3-6000
24 grams 0-3000
use clickers 2-3-4 as needed if there is an over lap of elevation...
7) did I mention 7800-7900 rpm MAX???!!!
8) ALL 2.5" track sleds gear UP 1 tooth on top"

By the weights big John listed on sno west those are high elevation ramps 967. Cause I am at 24.5 grams at sea level on clicker 3 and running about 8000.
 
Last edited:

GoPro

Välkänd medlem
28 nov 2010
807
6
18
Finns det någon här inne som håller på med svarvning och vill tillverka lite vikter så PMa mig. Har måtten som behövs.
 
Last edited: