Ski-Doo 2017

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
539
11
18
Gävle
Vilken maskin!, jag är toppen nöjdKört 34mil nu efter nyår, inte ett problem. Tatt väck filten i variator skyddet, spänt matta å kedja. Grym maskin, hade en Freeride 154" -16, könns som denna är så mycket bättre på allt.
 

jagheterdaniel

Välkänd medlem
26 okt 2012
1.034
1
38
Luleå
Annars så kan jag intyga att det är en helt sinnesjuk maskin. Under 30% inkörning så känns det som att det blir mer klipp i den.
Har tagit bort all filt och kapat variatorskyddet. ~35 mil och min rem är grön/blå...mycket fint skick.

Enda negativa var att skotern slet min vänstra axel ur led mitt i dom djupaste borgaskogarna :D
Men den hoppade tillbaks efter ett tag, sen var det bara mata igen.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
59$ för ett goodwin vikt kit. Frakten är horribel dock. Inget som vet av någon annan som tillverkar vikter. Min varvar 8200 och vill inte klicka ner.
 

jagheterdaniel

Välkänd medlem
26 okt 2012
1.034
1
38
Luleå
59$ för ett goodwin vikt kit. Frakten är horribel dock. Inget som vet av någon annan som tillverkar vikter. Min varvar 8200 och vill inte klicka ner.
Tords motorservice letar vikthylsor som man sätter direkt på nå bultar där i variatorn. Vet inte om dom fått hem dom. Men ring och fråga john i verkstan.
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Med 50% inkörning kvar så ska jag försöka mig på en första lite större recension.
Jag är helt övertygad om att djävulen själv vart med och tagit fram denna maskin, denna ståfräs maskin som tältpinnen i en 15årig oskulds kalsonger. Det första jag gjort var att ställa på bakre fjädrarna allt vad som går och den vill ändå ställa sig rakt upp om man inte är med. Men är man med går det lätt att kontrollera detta, man känner ett rejält inslag av bdsm där jag som smiskare får min underordnade att lyda mig dit jag vill. Bara att åka skrå är en helt ny upplevelse på 850, tyvärr vill skidorna ställa sig rakt upp som vanligt.
Och med gasresponsen kommer en helt ny maskin fram tillsammans med det danssals golv som erbjuds mellan benen har man gott om utrymme och den är mycket smidigare i brötig ungskog jämfört med t3an.
Gasresponsen ger så mycket enklare kalkyleringar vid korsning av bäckar och när man vill ta om runt en björk och bryta uppåt igen.

hade möjligheten igår att hoppa lite mellan 16's t3a och min nya 850 och t3an känns nästan som en tungbruten yamaha i jämförelse.

första turen så vart det 25L bensin och exakt 1L olja väldigt blandad körning 13mil.

Saker som måste göras är att antingen byta fotsteg eller dra i dubbar runt kedjehuset och bromsen.

Har spännt mattan obetydligt nu dom första 20milen.

saknar att inte kunna styra tum och handvärmare för sig.
 

Okeido

Aktiv medlem
15 mar 2009
84
0
6
Hur varvar era maskiner? Var bara ut på en snabb tur när jag tankade maskinen. Tog en liten omväg hem och hittade några kullar. Direkt upp på rullen så styret höll på att flyga ur händerna.

Däremot visade varvräknaren att den varvat 8389 under min tur.

Ni som fått mer mil på maskinerna kan ni köra på 3ans klicker samt hålla järnet?

Samt vad har ni gjort på era maskiner?

Jag har slitit ut all vadering samt fäst avgastemp sensorn samt själva plastbiten som den är fast vid som sitter i huven direkt.

Kedjan var "lös" samt variatorerna var lite fettiga så dem är rengjorda och åtdraget.
 

Nilsk

Medlem
17 nov 2016
30
0
1
Gällivare
Kolla inte vad maskinen har haft för högsta varv, den kan peaka lite på den mätaren. Kör istället en fullgasrepa och kolla vad det riktiga värdet blir :) men dom verkar varva lite för mycket på clicker 3. Jag tänkte svarva vikthylsor igår men hade slut stickstålsskär...
 

slainen

Aktiv medlem
9 jan 2012
72
0
6
Jag har kört 11 mil på 5-700 möh. Klickade ned till 2:an direkt, nu varvar den 8000-8100. Kan nog vara vettigt att vikta på lite, men den går ruggigt bra ändå, riktigt trevlig balans i maskinen också. Inte haft några problem ännu. Tagit bort all filt osv, samt kapat bort undre delen av variatorskyddet. Kör med 3" styrhöjare, förstår om den reser mycket i branterna med Eiffeltornet till höjare som sitter standard.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Eiffeltornet till höjare är ganska nödvändig då man är över 190cm och dessutom fyller 40. Jag skulle aldrig orka stå ihopvikt en hel dag.
 

GoPro

Välkänd medlem
28 nov 2010
807
6
18
Nu tillverkas det vikter, Xlimit la precis ut bild på Facebook :)
Med lite tur hinner jag testa i helgen!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Eiffeltornet till höjare är ganska nödvändig då man är över 190cm och dessutom fyller 40. Jag skulle aldrig orka stå ihopvikt en hel dag.
Börja träna gubbe! :)
Nu har jag inte koll på hur högt styret är på 850in men jämför man 2st personer som är tex 170cm och en som är 190cm så skiljer det inte många cm om man har händerna knutna rakt ner och står bredvid varandra... kan vara värt att tänka på. Sen är det inte bra att stå med spikrak rygg och knäna i nästan låst läge när man kör.
 

Jeens_

Välkänd medlem
4 nov 2007
1.136
2
38
Luleå
Hur hårt ska man spänna kedjan? Finns inget angivet moment va? Känns halvers att gå på känsla tycker jag
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Jag spänner tills sekundärvariatorn inte glappar. Det viktigaste är att den inte är för hårt eller löst spänd. Lagom är allt däremellan.
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Så nu har man fått hämta maskinen iaf och tagit sig upp till stugan.
Eftersom man har enorm självbehärskning så gick den raka spåret in i garaget ikväll. :eyebrows:

Plockade bort all extra ljudisolering enligt Brets video och kapade bort hållaren på expansionskärlet.



Tycker inte passformen på sidokåporna håller riktig BRP standard men fortfarande helt OK.
Har beställt dubbeldyna till min och den täcker lite längre fram än enkeldynan.
Längst fram sitter 2st knoppar som dubbeldynan klickar fast i, dock om man har enkeldynan på så ser det ut som att det kan bli smärtsamt för knäna:



Provade att trä på 2 av "plopparna" som satt på ljudisoleringen över motorn men det sitter nog lite för löst för att sitta kvar, vi får se.



I övrigt så är man laddad för en heldag imorgon!
Man fick faan passa sig så man inte brände rätt igenom garaget när man backade in....lovande.