Ski-Doo 2017

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Har nu lagt till 6,3g

På clicker 3 varvar jag 8100. Detta är då på havsnivå och ganska optimala förutsättningar. Tror jag kommer ligga runt 8000 på höjd 600+
Vad blev det för skillnad på maskinen?

Själv varvade jag 83XXrpm på klicker 2 och 82XXrpm på klicker 1 enligt skvallermätaren på 800m-1200m helt original.
Om jag själv tittar på varvmätaren så är vad jag ser ca 100rpm under vad skvallermätaren sedan visar, vad kan det bero på?
Pratade med handlaren när jag låg på klicker 2 och de tyckte jag skulle prova även klicker 1 innan vi gick vidare, var tyvärr lite sent ute idag för att hinna prata med dem.

Tyckte maskinen blev slöare och inte lika rapp när den kördes på klicker 1,gassvaret var det samma men den matade inte på lika hårt som tidigare.
Måste helt klart vikta på min maskin, återstår att se om BRP tänker stå för det.
 
Reactions: Henriksson86

jagheterdaniel

Välkänd medlem
26 okt 2012
1.034
1
38
Luleå
Nån som haft problem med 850:in än? En kompis jag brukar köra med har haft problem med misständning vid låga varv om man tvärgasar. Fattade det som den bara gör det då den är varm, samt så glöder pipan och även i slutspurten, han såg det då de var mörkt att det som lös gult under skotern och då han tittade under och såg in i utblåset glödde det för fullt där, och då han tittade närmare så glödde pipan också, så den står på verkstad nu.

Vore intressant och få veta om nån annan haft liknande problem, för åf hade ingen direkt idé på va det kunde va
Är den inkörd? Kan gå orent ibland under inkörning. Men det borde han ha koll på.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Nu har jag kört 6-7mil med 6,3g vikter. Den övervarvar fortfarande. Ligger på 8100. Körde på ca 600 m.ö.h.

Upplever variatorerna svalare. Dom är fortfarande varm men inte glödhet

Kan ju vara att remmen är inkörd som sänkt tempen vad vet jag. Blir att vikta på 2-3g till
 

dworek

Medlem
13 jul 2012
22
0
1
Prova en vassare sekfjäder!
Dom som sitter i nu er vel typ 157-221. Sea lvl kittet har ju sekfjäder på 157-303. Då burde det henda grejer!
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Alltså:
Sealevel är: 0-4000 feet
High alt är: 4000-10000

Min är 2000-8000 feet =600-2400 m.ö.h

Någon som öppnat upp sekundären och kollat?

Jag skulle gissa att det sitter en svart fjäder i sekundären men det sitter 967 ramper i primären.

Hör att jänkarna klagar mkt på dålig backshift och obefintlig motorbroms med den blåa high alt fjädern i sekundären. Jag tycker inte att det saknas varken backshift eller motorbroms.

Vore najs om någon monterat isär våra svenska maskiner alt vet vad det sitter för grejer i dom så vi (jag) slipper gissa.

Jag ska som sagt vikta på några gram till. Sjukt nöjd i övrigt.
 

Okeido

Aktiv medlem
15 mar 2009
84
0
6
Alltså:
Sealevel är: 0-4000 feet
High alt är: 4000-10000

Min är 2000-8000 feet =600-2400 m.ö.h

Någon som öppnat upp sekundären och kollat?

Jag skulle gissa att det sitter en svart fjäder i sekundären men det sitter 967 ramper i primären.

Hör att jänkarna klagar mkt på dålig backshift och obefintlig motorbroms med den blåa high alt fjädern i sekundären. Jag tycker inte att det saknas varken backshift eller motorbroms.

Vore najs om någon monterat isär våra svenska maskiner alt vet vad det sitter för grejer i dom så vi (jag) slipper gissa.

Jag ska som sagt vikta på några gram till. Sjukt nöjd i övrigt.
Borde in åf ha all sån specifikation. Samt ni som har övervarvande maskiner står åf för vikterna?
 

mcsol

Ny medlem
19 feb 2013
2
0
1
Gallivare
Alltså:
Sealevel är: 0-4000 feet
High alt är: 4000-10000

Min är 2000-8000 feet =600-2400 m.ö.h

Någon som öppnat upp sekundären och kollat?

Jag skulle gissa att det sitter en svart fjäder i sekundären men det sitter 967 ramper i primären.

Hör att jänkarna klagar mkt på dålig backshift och obefintlig motorbroms med den blåa high alt fjädern i sekundären. Jag tycker inte att det saknas varken backshift eller motorbroms.

Vore najs om någon monterat isär våra svenska maskiner alt vet vad det sitter för grejer i dom så vi (jag) slipper gissa.

Jag ska som sagt vikta på några gram till. Sjukt nöjd i övrigt.
Maskinerna levereras med High Altitude kalibrering ( 1800m )
Primär:
Fjäder, Pl/Pl
Ramp, 967
Pivot 38mm

Sekundär:
Fjäder, Blue
Helix, 40

Sea Level kit har:
Primär:
Fjäder, Bl/Yl
Ramp, 951
Pivot 33mm

Sekundär:
Fjäder, Black
Helix, 40
Man kör alltså 4,3 gram mer vikt (ramp+pivot) och en mycket mjukare primärfjäder på låg höjd,med en hårdare fjäder i sekundären.
 

Okeido

Aktiv medlem
15 mar 2009
84
0
6
Tillslaget på maskinerna är jo oerhört olika. Har kört med 3 st summit 850 människor och det är från 4500 till 3700 i tillslag jag är i mitten på ca 4100-4200 i tillslag men jag har primären på klicker 2.

Både toppvarven och tillslagen skall ju sänkas med klickern på pdriven hade ännu högre tillslag samt toppvarv på klicker 3.

Har inte testat/plågat maskinen desto mer men enligt toppvarvsmätaren som inte går att lita på varvar den just under 8400 varv. (har inte kört några fullgasrepor i mjuksnön som man kunnat/hunnit kolla på varvräknaren)

Skotern går ju oerhört hårt, men det kommer ju att bekostas av livslängden på remmen. De rekommenderar ju inte att man ligger och varvar över 8000 om man vill att remmens skall hålla. (källa dootalk).

Övrigt är ju skotern ett "djur"!

Lär ju bli mer varv samt hårdare körning med en inkörd maskin.... lär ju inte vara skonsamt mot remmen att köra på våren med en inkörd 850 med tillslag på över 4000.
 

Okeido

Aktiv medlem
15 mar 2009
84
0
6
Känns som det är dags att skidoo anställer Dynamo Joe så det blir ordentliga variator setups som man kan välja mellan.

Det lilla man läst om varven osv. är att man måste vikta upp i primären för att få ned varven. Detta hoppas jag BRP kommer att göra. Eftersom enligt deras specifikation skall skotern varva 7900 varv.
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Viktat på min 6g, tyckte jag tappade lite av rappheten på lägre varv. Men man viktar ju på rätt långt bak på pivotarmen. Fick ner varven lite. Men den stod helt still på 8000 när jag legade på rullen upp för en lång backe på ca 800-900m höjd. Ligger jag å leker på nån myr så peakar den upp mot 8250

Jag tror på en annan helix eller dreva upp den. Är nöjd med karaktären annars.
En annan helix så den växlar på fortare och får ännu mer spinn på mattan!

Helt sjuk skoter annars! Grymt att en standardmaskin bara matat på så mycket! Haf aldrig känt att den suckar ens
 

8fiddy

Medlem
23 jan 2017
20
0
1
GÄLLIVARE
Angående variatorsetup summit 850
6g extra på pivoten ger mig 8000rpm med clickern på läge 2.
7900rpm kräver nog ettan på clickern, men vill inte hamna i ett ändläge så ska testa en mjukare primärfjäder som tyvärr är restad hos BRP. :ciao:
 

8fiddy

Medlem
23 jan 2017
20
0
1
GÄLLIVARE
Nu är det den tiden på året igen.....dags att börja spåna i vad som sägs och vilka rykten som går.

Den 22:a feb är det dags för release i Dallas, och i slutet av Jan blir tidningsfolket i staterna inbjudna att testa nyheterna med munkavle givetvis.

Vad vi faktiskt vet än så länge är att det varit några dåliga snö år "over there" för att inte tala om här.
Påverkar det när man släpper nyheter?
Vi vet att BRP planerar vad som skall släppas många år i förväg så det kanske inte spelar någon roll.

Vad som är alldeles nytt och intressant är dock att man i USA alldeles nyligen har tokdumpat(upp till 2000USD) priserna på alla 2016 och erbjuder 0% i ränta på alla köp enligt dootalk.
Det om något borde tala för att de rensar ut för något nytt! :bigsmile:

Bara BNG som tidigare ser jag som osannolikt, för att möta upp och inte tappa marknadsandelar till axys så krävs det något nytt.
Vad kan vara troligt då?
En ny framvagn, lampor, huv och motor/motorer är alla troliga.
Folk snackar fortfarande(vad är det , tredje året i rad?) om en ny större motor.
En 850 E-tec 2?
Det rycktas om att både BRP och Arctic skulle ha en större 2T på gång.

Sedan har vi hela grejen med snowbike, hoppar BRP på tåget?
Alltså nu är det den tiden på året när vi behöver 2018 tråd, samt en kalibrera pdrive tråd som ju 2017 tråden blivit :amuse:
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Ja oddsen på att dom släpper ny större motor måste vara skyhöga. Däremot intressant vad dom gör av 600:an!
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Viktat på min 6g, tyckte jag tappade lite av rappheten på lägre varv. Men man viktar ju på rätt långt bak på pivotarmen. Fick ner varven lite. Men den stod helt still på 8000 när jag legade på rullen upp för en lång backe på ca 800-900m höjd. Ligger jag å leker på nån myr så peakar den upp mot 8250



Jag tror på en annan helix eller dreva upp den. Är nöjd med karaktären annars.

En annan helix så den växlar på fortare och får ännu mer spinn på mattan!



Helt sjuk skoter annars! Grymt att en standardmaskin bara matat på så mycket! Haf aldrig känt att den suckar ens


Vilken clicker kör du på?