Tvåtaktsmotorn är framtiden!

4

426H

Kommer troligen innebära att ski-doo kan plocka lite marknads andelar av arctic och polaris kanske. I usa och canada då menar jag,våran pyttemarknad räknar jag inte ens. Ett par 100 maskiner hit eller dit om man ökar några % ett år! Tror inte att man är direkt orolig på fikarummet i iwata bara för att det har kommit en 2t som drar några dl mindre per mil.! Inget hot det inte. Det är ju bara att inse att yamma håller på att ta över världsmarknaden, skulle inte förvåna mig om man lyckas passera ski-doo redan i år! Dom har ökat med ca 5000 maskiner per år sista 3åren och det är på en KRYMPANDE marknad totalt sett! Alltså om yamma hade sålt lika mycket (16000) hade dom ändå ökat i marknads andelar räknat. Sist nu var det uppe i 33000 maskiner = en 100% ökning på 3år. Men stoxresearch verkar tro att det kommer vända nu? Löjligt!
Vad är nu detta för troll som är inne och spammar på forumet? Jobbar du på Yamaha sverige? Såvitt jag vet är BRP i ohotad ledning när det gäller marknadsandelar. Har iofs inte sett några officiella siffror för dom senaste åren, men fram till 2006 har Yamaha ständigt prenumererat på jumboplatsen. Se tex:
http://www.powersportsbusiness.com/output.cfm?ID=1035595

Har du en källa som backar upp vad du påstår så får du gärna publicera den här! Yamaha bygger fina motorer men tyvärr ligger dom ju hela tiden 1-2 generationer efter när det gäller resten av skotern. Dom måste lära sig att kopiera snabbare om dom någonsin skall kunna hota dom andra tillverkarna. ;)
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
Yamaha bygger fina motorer men tyvärr ligger dom ju hela tiden 1-2 generationer efter när det gäller resten av skotern. Dom måste lära sig att kopiera snabbare om dom någonsin skall kunna hota dom andra tillverkarna. ;)
hadde inte kunnat säga det själv.
yamaha kommer med sin "rev" 5 år efter ski-doo.

sen säger du stoxresearch att alla ska lugna ner sig...?
är inte mer brydd i vad för märke som "vinner" nu efter di avslöjandet än vad jag var när den här tråden startades
den enda som verkar helt lyrisk och absolut vill dömma ut allt annat än ski-doo di nu är ju du själv.

jag vet inte du kanske syftar på mig men jag är absolut inte emot andra märken för att jag kör en mer udda skoter.
yamaha 4-takt defenerar jag som udda.
däremot så tycker jag att man ska ha haft olika sorts skotrar för att bilda sig en egen uppfattning.och jag har inte råd med onödiga reperationskostnader då jag hellre lägger dessa pengar på en nyare skoter.
innan denna 2takt di motor kom så hadde iaf 4-takt både tillförlitligheten och avgaserna på sin sida.avgaserna tror jag är väldigt jämt nu,kanske tom 2-taktarn har bättre avgasvärden.men det är ju ganska svårt att säga nu.

sen om nu denna motor drar 2 liter milen vid ruskigt hårdkörning och krånglar så är det ingen motor för mig.
men funkar motorerna problemfritt så ser jag ingen anledning att inte byta till ski-doo inom en snar framtid.för det är den enda anledningen att jag inte har en ski-doo just för att enligt MIN uppfattning är så mycket rackel med dom jämfört med yamaha.
mcx har inte behövt repa en endaste rs med mcx turbokit.trotts 80+hkr effekt ökning.
däremot har dom repererat en rs turbo med brända kolvar osv.dock med ett bender turbo kitt.men inte en enda mcx rs turbo har rasat.
det är till 4-taktsmotorns fördel.att dom fungerar enormt bra ihop med turbo.
sånna uppgifter gör ju att man törs lita på sin skoter.
 
S

StoxResearch

RotaX447:
Du har helt rätt, :) 2T DI är framtiden, det står ju redan i titeln på tråden... Och jag dömer inte ut allt annat, andra 2T är ju också bra, hahaha...

Vad gäller dagens 4T i snöskotrar är det omöjligt för mig att hitta någonting alls som är bra som jag värdesätter... Sådana saker som hållbarhet eller brett register rör inte mig i ryggen... Så JAPP, jag dömer ut 4T... Alla har rätt att ha sina egna åsikter, så även du och jag... Och uppenbarligen så finns det folk som tycker att 2T är skit, och det stör mig inte det minsta...

Angående avgaserna så är det nog bäst att du kollar upp fakta... Tex så är en SDI 600 (2T) är renare än en Phazer (4T) enligt certifierade värden hos EPA... Så ligger det till... Jag har klistrat in länkar åt dig längre upp, där står det...
 

Casy

Välkänd medlem
5 dec 2007
628
0
16
Mörsil/Krokom
Stox, nog för att alla har rätt till en egen åsikt, men du ältar ju samma sak flera gånger om. Jag tror dom flesta har fattat din poäng.. ;)
 

warrior07

Medlem
16 jan 2008
12
0
1
östersund
Vad är nu detta för troll som är inne och spammar på forumet? Jobbar du på Yamaha sverige? Såvitt jag vet är BRP i ohotad ledning när det gäller marknadsandelar. Har iofs inte sett några officiella siffror för dom senaste åren, men fram till 2006 har Yamaha ständigt prenumererat på jumboplatsen. Se tex:
http://www.powersportsbusiness.com/output.cfm?ID=1035595

Har du en källa som backar upp vad du påstår så får du gärna publicera den här! Yamaha bygger fina motorer men tyvärr ligger dom ju hela tiden 1-2 generationer efter när det gäller resten av skotern. Dom måste lära sig att kopiera snabbare om dom någonsin skall kunna hota dom andra tillverkarna. ;)
http://www.yamaha-motor.co.jp/global/ir/material/pdf/2006/2006factbook-e.pdf Kika på sidan 38 så ser du hur skoterförsäljningen gått sista 3åren! Ni kan även notera att yamaha har ca 40% av världsmarknaden på utombordsmotorer! Jag är inget troll utan bara en vanlig skoteråkare som gillar att ha lite fakta i ryggen och inte bara gissar en massa skit som många av er andra verkar göra.
 
S

StoxResearch

Casy:
Ja, men jag får ju mothugg hela tiden med samma saker också, :) Så jag måste ju svara...

tuckters:
Nu ska vi inte överdriva... Lite grann har det kanske fastnat iaf... Tack... Det finns massor av andra killar som är duktiga... Och duktigare...

warrior07:
Den där rapporten har jag också sett nån gång, :) Tack för att du länkade till den...

Att Yamaha har ökat snöskoterförsäljningen de senaste åren är det faktiskt ingen som förnekar, för det går inte... Diskussionen handlar ju om hur det kommer att fortsätta...

Att dom är enorma på utombordare visste då iaf jag... Jag bevakar utombordarna så gott jag kan och orkar... Tillsammans med Merc behärskar dom en stor del av marknaden, iaf i USA... Även där handlar ju diskussionen om vad som kommer att hända framöver...
 

warrior07

Medlem
16 jan 2008
12
0
1
östersund
Stox: Jag är inte ett dugg impad av dina kunskaper! Vem som helst kan ta reda på det du vet inom 5sek, ett par knapptryck på datorn bara så e de klart. Du verkar ju ha ett heltidsjobb bara med att följa evinrudes utveckling tex haha..Jag har oxå lite humor faktiskt, är blåfärgad och känner att jag måste försvara mitt märke..Lite kul oxå när man browsar nån av brp:s sidor tex evinrude, dom kör med ganska ful marknadsföring. En video visar en e-tech 225a dra ner en yamma 225 under vattnet eftersom den har högre vridmoment. Påminner lite om johnny skeptikal videon på yamaha sidan haha. Hursomhelst så är det så att brp och yamaha konkurerar på många områden, lite kul att följa faktiskt!
 
S

StoxResearch

warrior07:
Jag vill inte att nån ska vara impad, så allt är som det ska, hahaha... Men om du tror att det enda jag kollar upp är internetsidor så tror du fel, :)

Och ja, det går åt en hel tid till att läsa om lite allt möjligt... Motorer är det bästa jag vet, :)
 
4

426H

http://www.yamaha-motor.co.jp/global/ir/material/pdf/2006/2006factbook-e.pdf Kika på sidan 38 så ser du hur skoterförsäljningen gått sista 3åren! Ni kan även notera att yamaha har ca 40% av världsmarknaden på utombordsmotorer! Jag är inget troll utan bara en vanlig skoteråkare som gillar att ha lite fakta i ryggen och inte bara gissar en massa skit som många av er andra verkar göra.
Hittar inget om marknadsandelar på den sidan? Däremot hittade jag en sida med marknadsandelar i nordamerika 2007:
http://www.dealernews.com/dealernews/Management/Snowmobile-Manufacturers-Increase-Promotion-After-/ArticleStandard/Article/detail/436247
Vad jag kan se ligger Yamaha fortfarande ohjälpligt sist med 16% marknadsandel?
 

warrior07

Medlem
16 jan 2008
12
0
1
östersund

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
jag tror att det kommer att bli lite olika segment på marknaden jämförbart med hur det är på motorcykelsidan, fyrtakt där det 4t är bäst och tvåtakt där 2t är bäst

det är ju inte precis skotermarknaden som driver motorutvecklingen utan det som kommer att hända är att motorer från andra segment kommer att återanvändas till skotrar, jmf evinrudes e-tec och yamahas phazermotor
 

warrior07

Medlem
16 jan 2008
12
0
1
östersund
Bara undrar lite varför det verkar vara lite ljumt intresse för nya DI motorn? Det har ju skrivits om den i flera år nu som en 2taktens räddare och när den väl kommer så ebbar debatten ut lite tycker jag! Är det för att ingen annan tillverkare har presenterat nåt ännu som man är rädd att sticka ut hakan förmycket?
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
det är elektroniken som blir räddningen för 2t

det går att få en 2t grymt effektiv, men för att kunna pressa ut bra prestanda samtidigt som den ska hålla, så måste den monitoreras mkt bra

givare av alla sorter är nu så pass billiga så att man kan nyttja dessa i 2t-elektroniken, därav ekonomi att skapa en DI- motor
 

Prickskytt

Välkänd medlem
28 nov 2007
173
3
18
Vallentuna/Docksta
debatten ebbat ut?? är väl inte konstigt hur mycket mer vet vi nu jämfört med för en vecka sedan.....vi vet exakt datum när den kommer, det är väl inte så många som har provkört den än eller?? när den kommer ut på marknaden och i händerna på vanligt folk då startar debatten......tror jag i alla fall.:cool:
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Bara undrar lite varför det verkar vara lite ljumt intresse för nya DI motorn? Det har ju skrivits om den i flera år nu som en 2taktens räddare och när den väl kommer så ebbar debatten ut lite tycker jag! Är det för att ingen annan tillverkare har presenterat nåt ännu som man är rädd att sticka ut hakan förmycket?
Den har ju ännu inte kommit ut för provkörning, blir nog skrivet mer om detta misstänker jag (Bu eller Bä !), när folk har haft möjlighet att testa.
 
S

StoxResearch

Klart att DI debatten ebbar ut... Allt är ju liksom klart, finns ju inget att diskutera, :) Jag har då inte en aning om vad jag ska skriva iaf... Jag har tjatat och tjatat i flera år om att DI ska komma, och nu är det här... Vad nu?

Grovsnus:
I det här fallet så är det faktiskt snöskotermarknaden som har drivit utvecklingen. De använder E-Tec, javisst... Men aldrig förr har det gått i produktion och använts vid dessa varvtal... Det här är en revolution för snöskotrar... ...och för 2T motorn...

Jag upprepar mig än en gång, men jag kan inte se hur 4T ska kunna klara det här tekniksprånget...
 
Last edited:

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
ja det är ju brp som har e-tech så de satsar ju antagligen på alla sina 2t-applikationer, tekniken är ju rätt gammal (2003) så det är på tiden att det kommer ut på marknaden


saxar lite från wiki för mer läsning:

http://en.wikipedia.org/wiki/Gasoline_direct_injection#In_two-stroke_engines

The benefits of direct injection are even more pronounced in two-stroke engines, because it eliminates much of the pollution they cause. In conventional two-strokes, the exhaust and intake ports are both open at the same time, at the bottom of the piston stroke. A large portion of the fuel/air mixture entering the cylinder from the crankcase through the intake ports goes directly out, unburned, through the exhaust port. With direct injection, only air comes from the crankcase, and fuel is not injected until the piston rises and all ports are closed.
Two types of GDI are used in two-strokes: low-pressure air-assisted, and high pressure. The former, developed by Orbital Engine Corporation of Australia (now Orbital Corporation) injects a mixture of fuel and compressed air into the combustion chamber. When the air expands it atomizes the fuel into 8-micrometre droplets, very small relative to the 20 to 30-micrometre fuel droplets in other direct injection systems. The Orbital system is used in motor scooters manufactured by Aprilia, Piaggio, Peugeot and Kymco, in outboard motors manufactured by Mercury and Tohatsu, and in personal watercraft manufactured by Bombardier Recreative Products (BRP).
In the early 1990s, Ficht GmbH of Kirchseeon, Germany developed a high-pressure direct injector for use with two stroke engines. This injector was unique in that it did not require a high pressure pump but was still capable of generating enough pressure to inject into a closed combustion chamber. Outboard Marine Corporation (OMC) licensed the technology in 1995 and introduced it on a production outboard engine in 1996.[16][17] OMC purchased a controlling interest in Ficht in 1998.[18] Beset by extensive warranty claims for its Ficht outboards and prior and concurrent management-financial problems, OMC declared bankruptcy in December of 2000 and the engine manufacturing portion and brands (Evinrude Outboard Motors and Johnson Outboards), including the Ficht technology, were purchased by BRP in 2001.[19], [20]
Evinrude introduced the E-Tech system, an improvement to the Ficht fuel injection, in 2003, based on U.S. patent 6,398,511. In 2004, Evinrude received the EPA Clean Air Excellence Award for their outboards utilizing the E-Tech system.[21]
Yamaha also has a high-pressure direct injection (HPDI) system for two-stroke outboards. It differs from the Ficht/E-Tech and Orbital direct injection systems because it uses a separate, belt driven, high pressure, mechanical fuel pump to generate the pressure necessary for injection in a closed chamber. This is similar to most current 4-stroke automotive designs.
EnviroFit, a non-profit corporation sponsored by Colorado State University, has developed direct injection retrofit kits for two-stroke motorcycles in a project to reduce air pollution in Southeast Asia, using technology developed by Orbital Corporation of Australia.[22] The World Health Organization says air pollution in Southeast Asia and the Pacific causes 537,000 premature deaths each year. The 100-million two-stroke taxis and motorcycles in that part of the world are a major cause.[23] [24]
 
D

Deleted member 9532

Jag tror att det kommer att vara blandat i en ganska lång tid framöver. Alltså alla märken kör sin egen stil såsom yamaha med sina 4-taktare. Än sålänge så händer det nog inte så mycket!