4
426H
Fan Stoxx, jag hade ju precis förträngt alla nya modeller och bestämt mig för att åka ett år till med renegaden. Assaulten är ju bara sååå grymmmm.
Har lite svårt för ett sånt resonemang, varför ta en bilmotor och sätta den i en skoter?? Samma sak gäller ditt resonemang, varför sätta en skotermotor i en bil??Fortfarande inte sett någon 2t bil på länge, o de är väl endå där de flesta motorena sitter och i lastbilar/bussar!:hmmmm:
Jag har inte läst denna tråd så har säkert missat en o annat resonomang, men lite har jag sett då ni kommit in på bilar etc.Har lite svårt för ett sånt resonemang, varför ta en bilmotor och sätta den i en skoter?? Samma sak gäller ditt resonemang, varför sätta en skotermotor i en bil??
Har man inte förstått skillnaden mellan lastbilar, bilar och skotrar så känns det inte riktigt seriöst enligt min mening.
RD den lät som en trimmad moppe :hahaha:Titta. Chris Burandt leker lite med sin M1000 Turbo.
http://www.youtube.com/watch?v=jJHSZ2K7K4g&feature=related
Men se, den går att använda till mer än att bara köra rakt upp för fjällsidorna.
Kolla här! En lätt ombyggd Yamaha RD 500. När kommer dom tillbaka, när? *Dreglar*
http://www.youtube.com/watch?v=_Bh7B1Xv0AM
Jo kanske, men man måste väl få skrivaYamaha_nisse:
Det verkar nästan som du hoppar in här mitt i allt och kommer med ett inlägg, Det HAR redan vänt för 2T, på massor av områden. Och ja, de klarar redan idag mycket hårdare avgaskrav än vad som finns i skotrar tex och det forskas som fan för att få dom ännu bättre.
Då detta är ett skoterforum och under ämnet "Teknik" så tror jag att 2T-förespråkarna avser motorer för just snöskotrar, när man menar att "2T" är framtiden.Jag har inte läst denna tråd så har säkert missat en o annat resonomang, men lite har jag sett då ni kommit in på bilar etc.
Sen enligt topic "Tvåtaktsmotorn är framtiden", ja då måste man väl ta det generelt, inte enbart inom skotrar (även om det här nu är ett skokterforum).
Så ser jag på frågan, är 2-takts motorn framtiden, så måste den börjar komma in i Bil/Lastbilar/Bussar..
Och reflekterar man i deras utveckling så dröjer det inte länge innan skotervärlden oxå ser ut så!
Men nu kommer en ny "fluga" inom 2-takts världen, den underbara överladdningen börjar bli mer utfoskad!
Vilket givetvis är jätte roligt.
Det var ju ett själ till att många väljer 4-takt, just pga lätt tillgång till överladdning.
Men ska man se det globala perspektivet, så kommer nu våra miljölagar bli stiftade hårdare och vi måste ha renare skotrar.
Vilket jag tror ligger till fördel inom 4-takten..
Mina ord, hoppas de redde ut sig för er:ciao:
Låter ju bra .. =)Yamaha_nisse/Stig Larsson:
Tråden handlar inte bara om snöskotrar, det var inte min tanke med den iaf, Det blir för lite att skriva om då.
Yamaha_nisse:
Du kanske ska ta dig en titt på hur många nya 2T modeller som introduceras 2009 också, Polaris storsatsar tex, och det går bra som fan för dom just nu... Alldeles i dagarna fick jag tex veta att det blir ett grymt Arctic Cat Sno Pro 600 derivat till konsumenterna nästa år också. 4T modellerna som släpps är då absolut inte av intresse för mig. Z1 Turbo tex, ja den blir väl hmmmm smidig. Och vad gäller Ski-Doo 1200an, nope inget för mig... Vem vill ha stryk av polarna,
Ja, 4T har lättare att klara avgaskrav just nu. Men för bara några inlägg sedan så länkade jag till en artikel för utombordare som visar exakt hur hårt det jobbas på 2T. Det går framåt med stormsteg. Det verkar faktiskt som att 2T är nära på helt ikapp 4T. Vänta bara några år till. Ju närmare 2T kommer 4T, desto mer kommer det att forskas eftersom det blir ett verkligt alternativ. Dessutom vill man ju aldrig att "någon annan ska hinna före".
Sen ska man komma ihåg en sak. Alla modeller och motorer som släpps har man inte bara jobbat med några månader. Det ligger år bakom. Så Ski-Doo och Arctic Cat började med sina 4T för länge sen, när det var långt ifrån klart hur det skulle bli.