Haha, jodå nog minns jag det! 2004 eller så va?
Då hävdade du att fyrtakt skulle vara en övergående fluga vill jag minnas...
Problemet är att även om den tekniska potentialen skulle finnas så finns inga förutsättningar för utveckling - precis som jag skrev redan då.
Jag konstaterar att min dåtida utvecklingsprognos stämmer rätt bra: Samtliga tillverkare utvecklar fyrtaktare, som tar över segment efter segment. Det finns helt enkelt ingen marknad för tvåtaktare när man kan ta ut 200 hk och mer i litereffekt på en fyrtaktare med bibehållen driftsäkerhet, ljudnivå och bränsleförbrukning. Detta med en mycket billig modifiering i form av turbo och vi kommer att få se fler turbomaskiner på marknaden från fabrik, inte bara A-C.
E-tec är dyrt, tungt och inte hållbart i jämförelse med konventionell tvåtakt. Dock snålare, vilket såklart är ett framsteg. Vad framsteget är i jämförelse med en fyrtaktare med turbo är ännu okänt.
Jag säger inte att det inte är möjligt att utveckla den vidare, jag menar att det inte finns ekonomiska förutsättningar att göra det.
Resultatet är fyrtaktare i alla segment inom fyra år. Kanske kortare tid.
Som du märkt så finns nu fyrtaktare i alla segment utom högprestandacross - något som kommer med BRP-s 1200 och Yamaha Nytro i frontlinjen.