Snöskoteråkare på elljusspår

SuperAdam

Välkänd medlem
1 dec 2007
156
0
6
Skellefteå
Givetvis ska man kunna gasa på när man väl är på leden, det var inte det jag åsyftade. Det jag blir lite sne över är det obetänksamma att hålla full skruv när man kör till och från leden, på gångväg, bilväg el.dyl.

Att det finns otänkta typer som är ute och drullar på skoterleden (med eller utan skoter, häst, hund eller skidstav) är j*kligt tråkigt.

Det jag menar är framför allt att man som skoterförare kanske borde fundera lite på hur man framstår bland dom som inte vet nåt om skotrar. Det är ingen mänsklig rättighet att köra skoter, och vi är i minoritet, så nog vill det till att man inte retar upp folk i onödan, så kanske vi slipper ha det som i vårt västra grannland.
Att våra folkvalda och tillika lagstiftare inte vet nåt om skotrar det tror jag dom flesta har upptäckt, men det ligger faktiskt lite på vårat ansvar att värna om möjligheten att utöva vårat intresse.

Frihet under ansvar, tja, inte vet jag många som kör bil på elljuspåret iallafall....

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Frihet under ansvar, tja, inte vet jag många som kör bil på elljuspåret iallafall....
Guilty as charged...
Nej men skämt åsido, då måste man vara 18 (för att ha körkort), och vi har ju kommit fram till att det mest är yngre förmågor som inte kan hålla tummen i styr :D
De flesta vuxna tar nog sitt ansvar, iaf dem jag känner.

Last edited:

SuperAdam

Välkänd medlem
1 dec 2007
156
0
6
Skellefteå
Det är utan tvivel så att ett generellt förbud mot maskiner över 50hk, underåriga chauförrer, kammar över 20mm utan fullgod märkning, i andra syften än vedsamlande och isfiske är det enda rätta!!! ;)

...eller så inte. Tror generellt inte på förbud, men är rädd för att det kommer att dyka upp på fler ställen. Försöket med att tillåta viss skotertrafik i Arvidsjaur är intressant, och jag hoppas verkligen att det kommer att resultera i en permanent lösning för att komma åt bensinmacken (vilket var syftet om jag inte missuppfattat det hela).

Sen kan alla som buskör på gångvägar få sitta i spottstock tillsammans med dem som har högljudda mopeder, skjuter raketer 4 nätter efter nyår (tar dom ALDRIG slut??) och inte plockar upp sin hunds exkrementer FRÅN SKOTERLEDEN :argh: ;)

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Det är utan tvivel så att ett generellt förbud mot maskiner över 50hk, underåriga chauförrer, kammar över 20mm utan fullgod märkning, i andra syften än vedsamlande och isfiske är det enda rätta!!! ;)

...eller så inte. Tror generellt inte på förbud, men är rädd för att det kommer att dyka upp på fler ställen. Försöket med att tillåta viss skotertrafik i Arvidsjaur är intressant, och jag hoppas verkligen att det kommer att resultera i en permanent lösning för att komma åt bensinmacken (vilket var syftet om jag inte missuppfattat det hela).

Sen kan alla som buskör på gångvägar få sitta i spottstock tillsammans med dem som har högljudda mopeder, skjuter raketer 4 nätter efter nyår (tar dom ALDRIG slut??) och inte plockar upp sin hunds exkrementer FRÅN SKOTERLEDEN :argh: ;)
I A-jaur med fler kommuner (Ä-byn, J-mokk, A-plog mfl.), så har försöket med att tillåta skotertrafik på gatorna, även tillkommit för att man ska kunna köra direkt från sin bostad och ut till närmaste led, längs villagatan, utan att behöva lasta på släp.

Rädd för lite hundskit på skotermattan ?
Då skulle du köra en skoterled, som på senvåren använts för renflyttning. :hahaha:

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Jag tror att problemet med allt gnällande på skotrar försvinner då den äldre generationen hamnar på service hus i innerstan. Sen finns det bara kvar generationer som åker skotrar och då blir det inget gnäll:D

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Ja håller med, det allmänna gnällande är i mångt och mycket en genarationsfråga.

Men däremot inte gnället på snöskoteråkare som ex.vis kör på elljusspår, vårdlöst på villagator, och skotrar som lever om mer än normalt mm.
Då är det istället lätt att det skapas en ny skoterhatare.

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
jo precis,, men det är också delvis en generations fråga,,jag menar om föräldrarna till dessa förmodade tonåringarna uppfostrar sina barn att visa hänsyn till sina medmänniskor så skulle problemen vara ut världen alt, bli mycket mindre..
Nu börjar ju var och varannan äga en skoter så toleransen för dem borde öka..

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Jag själv upplever att problemen med felaktiga "Skoterattityder" givetvis är en uppfostringfråga, men i många fall tror jag att problemet är att föräldrarna inte har haft skoter själva och därför inte känner till fullt ut hur värderingar och andra saker och ting runt snöskotern funkar. Det blir då så att denna "Nybörjare", trots en eventuell förarbevisutbildning, lätt skapar sig egna normer och värderingar, som inte riktigt stämmer överens med gängse normer och värderingar.

Här har vi som sagt problem med buskörning på samhället, vilket i mångt och mycket är lokala förmågors verk.
Men det har i vinter kommit in en del (inte mycket) klagomål på körning i skogsplanteringar. Detta har inlandsungdomarna blivit itutade sedan barns ben, att här kör vi inte och fått veta anledningen varför.
Utan detta verkar istället många gånger vara så att det är utsocknes besökande skoteråkare från kusten som står för detta, (enligt berörda skogsägare). Förklaringen till detta är nog inte för att man vill d*****s med skogsägaren utan att det handlar om okunskap. Många har kanske inte varit med och planterat skogsplantor, och fått se hur sköra dessa egentligen är, och vet därför inte vad skada en snöskoter på fel ställe gör. Liksom det kan vara det omvända, om skoteråkare som kommer ner till kusten från inlandet, kör på odlingar, så vet man kanske inte alltid vad för slags skador som snöskotern gör på dessa ytor.

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Är själv en utsatt person.
Bor i ett villaområde i västra Duved, har c:a 300meter ner till närmsta skoterled. För att nå den måste jag köra i elljusspåret, härom dagen mötte jag en argsint man som stannade mig (eller jag stannade för honom då han hade hunden lös och inte i koppel)
Han börjat "skälla" på mig för att jag kör där det är förbjudet att köra.
Gav jag honom den enkla frågan:
- Hur ska jag ta mig till leden då?
- Du får köra skotern på släp dit.
- För fortsätter du så här förstör du bara för alla andra :)stupid:)
(hur ska jag förstöra något som redan är förstört?)
Sen började han klaga en massa över att jag borde veta bättre osv.
Dock ska det nämnas att 2år tidigare körde han själv skotern i elljusspåret från och till leden (bor i samma område som jag).

Så dom där J**LA längåkarna säger då mycket när de själv inte kör skoter, men de själv gör/gjort det i sitt liv.

Aja. jag fortsätter då köra skoter till och från mitt hus hur mycket de än klagar på mig.

Är det lättare att de klagar på oss yngre bara för att vi är yngre?!
Möter ju själv barn familjer osv som åker glatt nere i spåren!

Ifall vi kan anpassa oss efter längdåkare utme våra leder varför kan de inte anpassa sig efter oss?

Mvh Rasmus

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Är själv en utsatt person.
Bor i ett villaområde i västra Duved, har c:a 300meter ner till närmsta skoterled. För att nå den måste jag köra i elljusspåret, härom dagen mötte jag en argsint man som stannade mig (eller jag stannade för honom då han hade hunden lös och inte i koppel)
Han börjat "skälla" på mig för att jag kör där det är förbjudet att köra.
Gav jag honom den enkla frågan:
- Hur ska jag ta mig till leden då?
- Du får köra skotern på släp dit.
- För fortsätter du så här förstör du bara för alla andra :)stupid:)
(hur ska jag förstöra något som redan är förstört?)
Vad är det som redan är förstört ?
Att vi generellt sett får köra snöskoter fritt i naturen i stort sett överallt, finns väl inget land någon annanstans i världen som har dom lagar som medger den möjligheten som i Sverige. Finns väl några delstater i USA som möjligen kan ha något liknande.

Så dom där J**LA längåkarna säger då mycket när de själv inte kör skoter, men de själv gör/gjort det i sitt liv.

Aja. jag fortsätter då köra skoter till och från mitt hus hur mycket de än klagar på mig.

Är det lättare att de klagar på oss yngre bara för att vi är yngre?!
Möter ju själv barn familjer osv som åker glatt nere i spåren!
Jag tror inte att bara för att man är yngre som skidåkare svänger med stavarna och är arg, när dom ser en skoter i elljusspåret.
För jag tror inte dom ser nån skillnad på förarens ålder, då man har visir eller glasögon som döljer ansiktet.

Ifall vi kan anpassa oss efter längdåkare utme våra leder varför kan de inte anpassa sig efter oss?

Mvh Rasmus
För att vi i sverige har något som heter allemansrätt, vilket gör att en människa får gå, åka skidor helt fritt ute i naturen, även på en skoterled. Denna sedvanerätt gäller inte vid snöskoterkörning tyvärr.

En skidåkare kan nog heller aldrig köra sönder en skoterled, så att leden förstörs. Till skillnad från snöskotrar i ett skidspår.
Sedan så är det väl så, att vid fysisk ansträngning som vid skidåkning, blir man anfådd, och det är i dessa lägen som man vill ha ren luft att andas, och när det då är förbjudet att köra snöskoter i elljusspåret, så är det nog inte så svårt att räkna ut varför en del skidåkare blir lite sne, när det kommer en snöskoter.

Jag tycker att det är roligt när andra intressegrupper kan ha nytta av det som vi skoterklubbar skapar i form av leder, bakvardar, skoterstugor mm.
Detta gör nog att alltfler skoterhatare börjar inse nyttan av vad skoteråkarnas hobby skapar för allmänheten. Bättre det, än att skapa ytterliggare konfrotationer, som tyvärr gör att vi skoteråkare alltid får stryka på foten och ta ett steg bakåt.

Har du istället inte möjlighet att köra upp ett eget spår 50 meter vid sidan av elljusspåret ?
Eller att köra stilla lungt längs villagatan ut till närmaste led ?
Annars så är det nog tyvärr bara att börja lasta på släp om du inte vill bli anmäld, för tyvärr så är inte samhällsplaneringen alltid anpassat för snöskotern.

R

Robin

Varför inte bara köra några meter vid sidan om eljuspåret istället för rätt på? Är det verkligen så svårt att hantera maskinen i terrängen så ska man inte heller köra skoter, dels pga dem förbud som bildas av detta och dels pga säkerhetsrisken (att inte kunna köra i terrängen blir ju livsfarligt om man tex fasnar i en snöstorm och måste in i skogen för att kunna köra osv)

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Vad är det som redan är förstört ?
Att vi generellt sett får köra snöskoter fritt i naturen i stort sett överallt, finns väl inget land någon annanstans i världen som har dom lagar som medger den möjligheten som i Sverige. Finns väl några delstater i USA som möjligen kan ha något liknande.
Att vi inte får köra i elljusspåret längre.
haha, nej här lever vid först med på tvingade ledavgifter samt skoterförbud UTANFÖR led. Så speciellet fritt är det då inte!:mad:

Jag tror inte att bara för att man är yngre som skidåkare svänger med stavarna och är arg, när dom ser en skoter i elljusspåret.
För jag tror inte dom ser nån skillnad på förarens ålder, då man har visir eller glasögon som döljer ansiktet.
skidåkare som är yngre?! vad babblar du om nu?
Det jag syftade på är att oftast äldre skidåkare har lättare att klaga på oss yngre. Speciellet i en liten by som Duved C:A 500 inv.
Pappa har aldrig någon klagat på.

För att vi i sverige har något som heter allemansrätt, vilket gör att en människa får gå, åka skidor helt fritt ute i naturen, även på en skoterled. Denna sedvanerätt gäller inte vid snöskoterkörning tyvärr.
Mycket förstårligt.

En skidåkare kan nog heller aldrig köra sönder en skoterled, så att leden förstörs. Till skillnad från snöskotrar i ett skidspår.
Nej de förstör inte. Men de plogar ju skidspåret i stort sett var 3je dag lr något liknande under högsessogn.
Och de få skotrar om hinner gå under den tiden tror jag inte på verkar så farligt!

Sedan så är det väl så, att vid fysisk ansträngning som vid skidåkning, blir man anfådd, och det är i dessa lägen som man vill ha ren luft att andas, och när det då är förbjudet att köra snöskoter i elljusspåret, så är det nog inte så svårt att räkna ut varför en del skidåkare blir lite sne, när det kommer en snöskoter.
Hum, kanske att tilläga är detta ett skidspår som funkar som ett anslutningsspår. Dvs från Byn upp till alla slingor!

Jag tycker att det är roligt när andra intressegrupper kan ha nytta av det som vi skoterklubbar skapar i form av leder, bakvardar, skoterstugor mm.
Detta gör nog att alltfler skoterhatare börjar inse nyttan av vad skoteråkarnas hobby skapar för allmänheten. Bättre det, än att skapa ytterliggare konfrotationer, som tyvärr gör att vi skoteråkare alltid får stryka på foten och ta ett steg bakåt.
Jomen du.
kan jag oxå tycka är roligt, men ska de få använda våra saker som jag pungar ut pengar för etc. så kan de väl låta oss använda deras spår i form av transport till närmsta led?

Har du istället inte möjlighet att köra upp ett eget spår 50 meter vid sidan av elljusspåret ?
Eller att köra stilla lungt längs villagatan ut till närmaste led ?
Annars så är det nog tyvärr bara att börja lasta på släp om du inte vill bli anmäld, för tyvärr så är inte samhällsplaneringen alltid anpassat för snöskotern.
Nej, finns nog ingen möjlighet att göra upp något eget spår för pga skog samt backar etc. sen pga markägarna är nog de mest skoter fientliga folket som finns.
Jag kör min skoter ut på leden via den vägen jag gjort sen liten.

HÄR TYCKER JAG SKOTERKLUBBAR SKA ANGAGERA SIG MERA!!
Inte bara i våran fråga utan även i resten av landet då jag antar att jag inte är den enda som har detta problemet..
(vilket jag hoppas att jag är ensam om)

//Rasmus

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Varför inte bara köra några meter vid sidan om eljuspåret istället för rätt på? Är det verkligen så svårt att hantera maskinen i terrängen så ska man inte heller köra skoter, dels pga dem förbud som bildas av detta och dels pga säkerhetsrisken (att inte kunna köra i terrängen blir ju livsfarligt om man tex fasnar i en snöstorm och måste in i skogen för att kunna köra osv)
Går helt enkelt inte.. :stupid:
Sten bäck precis brevid samt brant backe med tät skog på andra sidan.
Andra sidan bäcken är det tätskog med massa små träd samt hus!

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
haha, nej här lever vid först med på tvingade ledavgifter samt skoterförbud UTANFÖR led. Så speciellet fritt är det då inte!:mad:
Ja visst är det tråkigt att vara hänvisad enbart till ledåkning, men tänk på att det är inte ens så på andra sidan gränsen där du bor.:rolleyes:

skidåkare som är yngre?! vad babblar du om nu?
Det jag syftade på är att oftast äldre skidåkare har lättare att klaga på oss yngre. Speciellet i en liten by som Duved C:A 500 inv.
Pappa har aldrig någon klagat på.
Jag babblar om att jag tror inte att en skidåkare kan se någon skillnad¨på åldern på skoterföraren, när man har visir på sig, därför tror jag inte att åldern på föraren har betydelse. har själv mött stavviftare längs Kungsleden mellan Abisko-Sjöfallet, trots att vi väjde långt vid sidan om leden.
Vad du babblar om vet jag inte.:confused:

Nej de förstör inte. Men de plogar ju skidspåret i stort sett var 3je dag lr något liknande under högsessogn.
Och de få skotrar om hinner gå under den tiden tror jag inte på verkar så farligt!
Men det är tyvärr inte vad vi skoteråkare tror, utan vad som pistmaskinsföraren och skidåkarna vet.

Hum, kanske att tilläga är detta ett skidspår som funkar som ett anslutningsspår. Dvs från Byn upp till alla slingor!!
Har iofs lite förmildrande omständigheter, men om klagomål kommer så är det ändå så att det är vi skoteråkare som har skyldigheter och längdskidåkaren som har rättigheterna.

HÄR TYCKER JAG SKOTERKLUBBAR SKA ANGAGERA SIG MERA!!
Inte bara i våran fråga utan även i resten av landet då jag antar att jag inte är den enda som har detta problemet..
(vilket jag hoppas att jag är ensam om)

//Rasmus
Jag kan inte svara för någon annan klubb, än dom som verkar i A-jaur med omnejd.
Och vi försöker bland annat jobba med att få bort intressekonflikter mellan dom olika intressegrupperna som vi ska dela naturen med. Detta för att få snöskotern än mer accepterad av samhället i övrigt.
Många klubbar här uppe i norr vet jag jobbar med samma mål.
Detta arbete gynnas inte av att det skapas konflikter med skidåkare.

Vi har tack vare detta på många håll fått kommunerna att inse snöskoterns betydelse för ortsbor och turister. Därför jobbar inte bara vi klubbmänniskor med att förhindra att nya nationalparker bildas, med skoterförbud, även våra folkvalda politiker stödjr oss i detta arbete, eller snarare tvärtom, vi stödjer våra lokalpolitiker som jobbar mot dom föreslagna nationalparkerna, med skoterförbud.

Vi har även fått våra lokalpolitiker att tillåta skoterkörning från bostaden och ut till närmaste led, längs en del villagator.

Tyvärr så finns det en liten klick konfliktskapande skoteråkare som själva inte förstår vad dom förstör för oss andra snöskoteråkare, genom att t.ex. köra på elljusspår, skapa onödigt buller, köra vårdslöst inom samhället osv.
Detta kan göra att vissa lättnader i skoteråkningen dras tillbaka.

der_sturm

Välkänd medlem
30 nov 2007
244
1
16
Östersund

Whaat? Har ni så i Duved, varför då eg? Inte så stor mening o ha skoter i fjällen om man bara får åka på led.

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Sv: Re: Snöskoteråkare på elljusspår

fattar inte att folk som är ute och går inte kan hålla sig till gångstigar och vägar, utan måste alltid ut på skoterleden, och då gnäller dom på skoteråkarna direkt att dom kör så fort, det låter så illa osv. Om det gör det kan dom väl promenera på gångstigar osv, då slipper dom ju ljudet
Jo du har delvis rätt om det vore så att ljudet från din trimpipa bara stannade vid kanten på skoterleden men så är ju inte fallet.
Jag o min flickvän satt o fiskade på en ganska stor sjö här i byn.
Den är ca 2,5km lång vi satt i ena änden o i andra änder var det en skoter med troligen raka rör som for runt o lekte det hördes väldigt bra när han gick på tomgång o när han drog på ska man inte äns tala om.
Ni som åker runt med trimpipor gör det om ni vill men ha då pipor som inte ökar decibellen för det gör bara att folk blir förbannade o ni förstör för oss andra som kör snöskoter ni är inte ett dugg balla om ni nu tror det.

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Dagens ungdommar (tonåringar) vet inte ens vad hänsyn är tror jag. Av dom som förstör för oss andra genom att köra sönder skidspår och dra en fullgasrepa genom kvarteret med en slutburk som låter som faan, av dom är dom flesta den yngre skaran, skulle gissa 15-18 ungefär. Jag tror också att detta är en åldersfråga. Precis som att det är många äldre som "gnäller" på skotrar, så är det i majoritet de yngre som de gnälls på. När man kört skoter några år tror jag man inser att det inte är roligt att köra och förstöra skidspår bara för att det är skoj att köra där.
Ang ljudnivå så tycker jag också att det är fränt med en trimmad skoter som låter häftigt och har också haft det, gäller även bilar. Har man det är det ju ännu viktigare att man kör lungt på vägarna och kör försiktigt på sidan av skidspåren om man måste köra den vägen m.m.
Varför har man cromad ruta, varför har man lyktsköldar?? För att det är snyggt. Varför köper många en eftermarknadsslutburk?? För att man vill att skotern ska ha ett skönt ljud låta häftigt. Tidigare skotrar jag haft (när jag var yngre) har levt om som tusan och ibland skämdes jag nästan när folk kollade för att det lät så mycket. Till min nuvarande skoter har jag hittat den perfekta slutburken. På tomgång hör man knappt nån skillnad, en okunnig hör garanterat inte. När man kör "normalt" sakt efter vägar,leder m.m. så är det inte märkbar ljudskillnad, är det nån som irriterar sig på det ljudet så irriterar dom sig på orginalljudet också. MEN....när man öppnar portarna helt då sjunger det som man vill. Alltså kan jag smyga utan att störa nån (i onödan) och jag kan låta illa när jag är med polarna långt in i skogen dit skidåkare och hundrastare inte vågar gå.

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Helt OT men vill bara uppmana alla som kör skoter i diken vid stora eller allmänna väga:

Slå av Hel lyse och växla om till Halvlyse!

Bländar nått så otroligt mycke för oss som kör bil på vägen! Livsfarligt..

Back to topic.
Man får över huvud taget inte köra skoter i dikena...