Projekt: Stor skotersläpvagn (Byggtråd)

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
jag har länge önskat mig en släpa som tar 4 skotrar eller 2 skotrar + pulkor.
dock är det helt sjuka priser varför jag tänker bygga en egen.
tänkt budget är 7000:- reggad & klar.

hittade en cabby 532 enkelaxlad -76 för 2500:- som fick bli lämpligt utgångsobjekt. -fördelen med en gammal vagn är att belysningsregler m.m. inte e lika hårda. se http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022 .htm#_Toc38872772

denna har i dagsläget totalvikt 1200kg men kommer att typas ner till 920 kg då jag har för tung dragbil. besiktar med vekare däck som håller precis rätt belastningsindex,hellre överlast än olovlig körning(det behövs våg för att bevisa) -skulle vägverket i framtiden ändra tågviktsreglerna gör jag bara en ny regbes. på 1200 kg igen.

flaket blir 206 brett och 570 långt i mitten men runt 5 meter på sidorna,jag kommer nämligen att ha sk V-front för att kunna köra av skoter snett framåt som floe trailers ofta har http://www.floeintl.com/trailers.asp?pageName=trailersVFront&sm=7 det blir en lös ramp dold under flaket som kan användas både bak,fram och på sidan.
under V-fronten tillkommer också ett utrymme för spännband m.m.

tanken är också att försänka lysena så man kan backa mot drivor utan skador.

bilder:

utgångsobjektet: http://blufiles.storage.live.com/y1pIJ0-_afwE4grZbxaQh0yRssbXbbU3cl-leFDT50i4CJ_JnJzXmo38nn3gBlMZS7U

rensad från allt nödvändigt: http://blufiles.storage.live.com/y1prGbAlpDYgkbJJG4P8eqA-mzkfJmQ7xIIzTaDNqHzYX9iBx60-Dhf90ILFpCb4IpH

snedställd balk för V-front + botten för "lönnfack" http://blufiles.storage.live.com/y1prGbAlpDYgkbJJG4P8eqA-mzkfJmQ7xIIzTaDNqHzYX9iBx60-Dhf90ILFpCb4IpH

förlängning bakåt: http://blufiles.storage.live.com/y1pRngHHXcXToTuGhmGuJAhDqGiEoIwgl6r57E5fj-UdJuf9ceBHVjomxWSc9hq8ReC

här har jag förstärkt med en fyrkantsbalk 80x80 i hela släpets längd för att inte flaket ska flexa så mycket längst bak: http://blufiles.storage.live.com/y1p4_rG8bt0kUrglxMOM2f4dqS0SHvyRfBpSJ72Z1TM1Cql1W231votuSjn1bquuQD_

urtag för försänkta baklysen: http://blufiles.storage.live.com/y1pYN8XPAKlxJ49BuMF7ekZn37b50EPGd3cJHXlaGZtb-2XbVqfXAQD46XnVl0M1bgW

lampor på plats, trekantreflex sitter dumt till,men dom måste hålla dom måtten,men tas bors/kapas ner efter bes,-vill hålla vagnen smidig: http://blufiles.storage.live.com/y1paeH57NMRmuD3XIl9_2zxWVAWJytsPuAXQreODzONZC1OmDLRFNnDWhxfQq5spG_B
 

LindeMan

Välkänd medlem
4 aug 2007
804
0
16
Sv: byggtråd stor skotervagn

Jag har försänkta på biltrailern men liktförbannat går lyktglaset, Dock e man lite väl hård in i driverna i bland. Men din ide e bra. Ska följa detta så kanske man kan göra likadant sen, Känns skönare med en ren skotervagn.
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Sv: byggtråd stor skotervagn

Intressant bygge! Jag håller med om att dagenssläpvagnar som ska dra x antal skotrar kostar multum! Har funderat på att göra samma sak som du!
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Sv: byggtråd stor skotervagn

Jäkligt intressant måste man säga. Man kunske skulle ta sig en svetskurs och bygga en egen. Är ju inte allt för***** svårt bygge egentligen.
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Sv: byggtråd stor skotervagn

Går det inte att sätta ett plexiglas för de insänkta lyktglasen som skyddar dom?

/eastbay
absolut! dessutom slipper man få in snö kring lamporna då.

Förslag, ändra rubriken till något i stil med "Projekt: Stor skotersläpvagn". Bra rubriker ger ett mer lättöverskådligt forum.

Samt lägg in bilder: http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=20329
nja, låter det så galet med byggtråd då? är ju iofs. ett projekt också... visst är det schyst med bilder istället för länkar,men orkar inte hålla på att förminska alla bilder till rätt format.


nytt för idag(081008) är att jag dragit den till jobbet för att måla lite i varmgarage,det blir svart hammarlack på sprayburk.

har också tänkt om lite vad gäller rampen så jag skall göra 2 främre ramper som uppfällda funkar som stänkskydd typ såhär http://www.floeintl.com/images/traileropensled.jpg jag kommer använda modell vanliga dörrgångjärn så ramperna kan tas loss och sättas bak vid behov.
monterar jag främre gångjärnen rätt kommer jag också att kunna vika dom bakåt lite omlott när släpet e tomt så man slipper vindfång
på så vis slipper jag göra ett rampfack undertill.
 

kobbe

Välkänd medlem
21 mar 2007
200
0
16
Gällivare
Måste fråga, tar detta släp varkligen 4st skotrar? Blir det inte då för tungt för ett vanligt körkort också?


Btw, intressant med projekt här på forumet. Inte måste som orkar lägga ut sina skapelser eller ens bygga.
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Måste fråga, tar detta släp varkligen 4st skotrar? Blir det inte då för tungt för ett vanligt körkort också?


Btw, intressant med projekt här på forumet. Inte måste som orkar lägga ut sina skapelser eller ens bygga.
jag kommer att regga släpet på 920 kg totalvikt och får då dras av dom flesta bilar.
en rimlig gissning är att släpet tomt väger minst 400kg så 2 skotrar är väl vad som lagligt kan lastas.

däremot så vet jag ju att det tål betydligt mer så släpet håller för 4 (sport) skotrar.
om jag blir stoppad av polisen och dom inte har en våg med sig läd det bli svårt att bevisa överlast och överlast är ändå inte lika olagligt som olovlig körning.

sen får vi hoppas att vägverket får tummen ur och ändrar dom idiotiska tågviktsreglerna som gör att mindre bilar får dra mer. -då ska jag regga upp den till 1200 igen
 

LindeMan

Välkänd medlem
4 aug 2007
804
0
16
Jag tror du har fel ang vikterna å vv, vv har ingenting å göra med vad respektive bil å dragkrok e godkänd för. Dock är det på g eller ja varit prat om detta i massvis med år att vv ska höja 3.5tons gränsen. Då det finns massviss med bilar som får dra betydligt tyngre släp på b körkort, dock så hindrar 3.5tonsgränsen detta.

Precis som Engström säger. Man åker heldre dit för övervikt än olovlig körning.
 
Last edited:

da_loof

Välkänd medlem
8 feb 2008
1.585
0
36
Häggenås/Grötom
Punkt 7 suger appung.

Som det är just nu med min drag bli en Audi V8 4,2 Manuell får jag dra 2200kg på mitt BE. Typ 1500 med nya mesreglerna...
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Den högsta tillåtna totalvikten för att med B-körkort dra fordonskombinationer (dragbil+släpvagn) höjs till 4250 kilo, även om släpets totalvikt överstiger 750 kg. Det skall gälla under förutsättning att föraren för sådana kombinationer som väger 3 501- 4250 kilo ska ha genomgått en särskild utbildning och/eller ett körprov.

-fan då måste man ju ändå gå kurs och kan lika gärna ta BE nu
att det ska vara så ***** omöjligt att regler nån gång ska UNDERLÄTTA :mad:

Hur kommer du fästa själva flaket mot ramen på för vis?
det blir väl vagnsbult + att själva lastöglorna också håller fast plyfan.
 

LindeMan

Välkänd medlem
4 aug 2007
804
0
16
Nej nu fatta du nog fel...
Totalvikten på enbart släpet får inte överstiga 3500kg...
Nu tycker ja vi försör engströms tråd men vad menar du nu?

Står ingenstans av vad jag kan tyda att totalvikten på enbart släpet inte får överstiga 3.5t

dock så har 3.5t varit gränsen för hela fordons kombinationen men den höjs till 4250kg, samt att Kravet att släpets totalvikt inte får överstiga dragbilen tjänstevikt försvinner.

men just de sista e väl kanske lite hårt, det kommer att bli mycket sånt här då http://www.youtube.com/watch?v=pVvx1FLsAM4
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Läs punkt 6.

Kul bygge f.ö.
Har sett några sådana här byggen någon gånger. Smidigt som fan.
Nackdelen är ju att det kan bli lite väl skitigt åt skotrarna på våren om man drar efter dåliga vägar.
 

LindeMan

Välkänd medlem
4 aug 2007
804
0
16
aha, ber om ursäkt, dock så är det inte varje dag man åker med ett släp som väger mer än 3.5t, då detta är mera inriktat till svenson.
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Läs punkt 6.

Kul bygge f.ö.
Har sett några sådana här byggen någon gånger. Smidigt som fan.
Nackdelen är ju att det kan bli lite väl skitigt åt skotrarna på våren om man drar efter dåliga vägar.
det kommer man ju ifrån litegrann om man gör främre ramperna såhär: