Projekt: Stor skotersläpvagn (Byggtråd)

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
När du registreringsbesiktar vagnen vägs den in. Tjänstevikten blir då så mycket den väger och så får du lasta upp till 1100 kg.

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
Jo det har jag förstått. Det jag sitter och funderar över är vad tjänstevikten och lastvikten kan landa på.

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
min väger 490 kg men då har jag också byggt riktigt stort och kraftigt.

om du inte behöver lika stor lastförmåga kan du kapa minst 100 kg på tjänstevikten.
då får du en lastvikt på minst 700 kg

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
Har funderat lite på vad man ska ha för material på lastytan. Fick då syn på detta.

Någon som vet vad detta slags galler heter? Känner igen det men kommer fan inte på vad det heter.
Det jag är lite fundersam över är hur det är att köra upp skotern på detta ? Kanske man skulle kunna ordna någon slags lösbara plastlängder för skidorna.
Fördelen borde ju vara relativt låg vikt = mera lastvikt.

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Hej.

Misstar jag mig inte helt så brukar gallret kallas, Sträckmetall,

Jolle
Korrekt. Sträckmetall är det och det är ett rent helvete eftersom styrstålen verkligen får bra fäste i dylik mjuk metall.

Bättre med någon typ av finurlig plastbeläggning eller epa-varianten som jag använt till min grind på vagnen. Hockeyklubbor med lämpligt avstånd emellan så styrstålen går i luften. Billigt iaf.

//Rob

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
Låter lovande :) Det jag hade tänkt göra är bulta fast två stycken plast längder för skidorna. Sen göra det så enkelt som möjligt att skruva bort när man ska köra annat.

Någon som vet vad sträckmetall ligger i pris?

mr_skoter

Välkänd medlem
29 jun 2006
405
1
18
35
Jämtland :D
tjena intresannt tråd, har vart inne på att bygga släp jag med, men verkar svårt att få tag i nå billig husvagn, och jag såg att jula säljer Bromsad axel för byggen men hur fungerar det då att besikta? någon som vet de?
ingen som vet????? har sökt men hittar inte ?? går det att regga och få ett nr lr hur fungerar det??

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
ingen som vet????? har sökt men hittar inte ?? går det att regga och få ett nr lr hur fungerar det??
Ja det går. Har till och med blivit rekommenderad av en nära bekant om att köpa en axel istället för använda sig av ett husvagns chassi. Han har själv byggt ett släp så. Därför är jag nu osäker hur jag ska göra. :hmmmm:

mr_skoter

Välkänd medlem
29 jun 2006
405
1
18
35
Jämtland :D
hejsanjag undrar vad för sorts svets som passat bäst till sånt här? har även tänkt att bygga egen ledsladd och packkälke..

har vart inne på mig/mag eller pinnsvets
nån som har nå tipps på vad man skall tänka på om man skall köpa någon a dem?

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Är ingen svetsare själv men har hört att pinnsvets ger "segare" fogar och MIG ger sprödare. Dock så är det ju hundra gånger lättare att svetsa med MIG när den väl är rätt inställd.

mogge.n

Välkänd medlem
11 mar 2007
238
0
16
pinnsvets funkar bättre till tjockare material. Så en mig svets är att föredra, helst då en 3 fasare med lite pulver.
Tänk på att i många husvagnchassin är balkarna galvade. Vilket gör det svårsvetsat och inte så nyttigt. Håll andan ;)

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
En fråga: Hur djupt tränger galven? Räcker det med att polera av med roterande stålborste eller måste man slipa med rondellskiva?

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
nu har jag äntligen fått dit lampbultarma,heder åt H2M som stod för reklamation trots att generalagenten inte gjorde det.

i sommar ska jag bygga löstagbara lämmar så man kan köra grus & spån

sen så har jag beställt lite ögongodis :rock::

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Fick för mig att du skulle sälja vagnen...
ja :eek: ångrade mig.
dels tror jag det är allmänt svårt att sälja saker nu,fast jag provade aldrig annonsera iofs.
dels så är jag ju ändå rätt nöjd med den,men allt beror på ifall man hittar nåt lämpligt objekt att bygga värre vagn av. -typ Davidmachz:s

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden