Projekt: Stor skotersläpvagn (Byggtråd)

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Någon som vet vad sträckmetall ligger i pris?
Sträckmetall är nå jävulskt vasst när det är nytt, är nog mindre hälsosammt för mattorna.
Skaffa nå gammla skotermattor som du lägger upp och ner istället, det greppar finfint det

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
En fråga: Hur djupt tränger galven? Räcker det med att polera av med roterande stålborste eller måste man slipa med rondellskiva?
Galv är en ytbehandling med Zink så slipskiva räcker. Stålborste blir ett jäkla borstande för att få bort, då det "gifter" sig med stålet så att säga i ytan.

//R

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
andra sidan klar.

tänker ha dubbel utvikbar bakläm vilket ger 2x30 cm =60 cm läm som vid körning inte är högre än övriga lämmar.

dock är budgeten spräckt nu iom lämmar o aluminiumhjul men inom 10 k klarar jag mig nog.

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Snyggt! Fast jag tycker nog att du gjorde lämmarna nog så höga... hade varit snyggare att ha dem i linje (överkant) med hjulhuset.

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Så något riktigt extra i går när jag var på soptippen.

På väg dit mötte jag en Peugot 205 men ett gigantiskt stort Lööve släp med kåpa. Han ska nog vara glad att inte farbror poppo stod efter vägen...

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Så något riktigt extra i går när jag var på soptippen.

På väg dit mötte jag en Peugot 205 men ett gigantiskt stort Lööve släp med kåpa. Han ska nog vara glad att inte farbror poppo stod efter vägen...
Har han BE kort och inte lastar mer än 205:an får dra är det helt lagligt...
Det är det som är en del av vitsen med BE-kort.
Utan BE får du inte dra ett stort släp med en liten bil även fast släpet är tomt.
Med BE får du tex dra en 2000kg vagn efter en bil som bara får dra 1000 kg, men du får bara lasta vagnen så den väger max 1000kg totalt (egenvikt+last)

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
Med BE får du tex dra en 2000kg vagn efter en bil som bara får dra 1000 kg, men du får bara lasta vagnen så den väger max 1000kg totalt (egenvikt+last)
är du helt säker på det? låter ju nästan för bra för att vara sant eftersom vägning av släp ute på vägarna hör till ovanligheterna.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Ja, är 99% säker på det, om inte myndigheterna ändrat på det på sistone...
Det var en av anledningarna till att jag tog BE, för att kunna dra en stor vagn trots att man har en liten bil...
Och precis som du säger P-J, det är sällan poliserna har våg med sig så dom kan kolla vikten:cool:
Man kan som en del tror inte lasta hur mycket som helst och dra med vilken bil som helst bara för man har BE, men med den hobbyn vi har passar det rätt bra.
Du kan ha en stor 2000kg vagn med tre skotrar på,= ca 800kg + kanske 500kg egenvikt på vagnen = 1300kg, det får du dra med många bilar...

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Tur att du har en Lupo annars hade det blivit trångt med bara 2st parkerings rutor :rock:
Fint jobbat, dig skulle man bo närmare när man är fler än 2 som vill till fjällen.

eftersom den är reggad på låga 920 kg så får man ju dra den med små bilar så jag bara måste visa en bild på en helt laglig kombination :D

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Tur att du har en Lupo annars hade det blivit trångt med bara 2st parkerings rutor :rock:
Fint jobbat, dig skulle man bo närmare när man är fler än 2 som vill till fjällen.
haha ja, släpet i sig tar ju upp 1,5 p-ruta men lupon 0,5....

fast nu har jag skaffat en dragbil som får dra 1290 me B-kort så nu blire väl dags att regga upp vagnen igen.
har dock lite rostlagning o lack(svart såklart) som väntar först.

vilken bil? jo nåt av det hårdaste man kan ha i norrland: Amazon Kombi -68:rock: