Projekt Mountain Max 700 '01

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Det ska tydligen inte räcka.. plus att extremen är ju beprövad med turbo. :) Med 280hk behövs det en bra matta. Var och kollade på Johans(Tnytro på snowrider) nytro idag. FAN vilken finnish han har på grejjorna, ska åka med honom sen i vinter. Det är ju även han som byggt Yamaha nisses MM700. Får min maskin nu till veckan, då blir det julafton! Ska bli kul att stycka en helt ny maskin.. ;)
 

jonasadolfsson

Välkänd medlem
5 nov 2005
1.666
1
16
Bollnäs
Språkpolisen Pejij! ;)
Depression, bättre nu? :)

Nångång under vintern skulle jag tippa på, då stora bolag som tex. GM, Ford håller på att konka. Kolla bara på svenska volvo. över 3000pers sparkade..
Luktar lågkonjuktur nu! ;)
Hoppas bara vi gynnas av det!

Mvh
Vi gynnas av det eftersom att bensinen kostar 10,99 här i Bollnäs just nu:rolleyes:
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Språkpolisen Pejij! ;)
Depression, bättre nu? :)

Nångång under vintern skulle jag tippa på, då stora bolag som tex. GM, Ford håller på att konka. Kolla bara på svenska volvo. över 3000pers sparkade..
Luktar lågkonjuktur nu! ;)
Hoppas bara vi gynnas av det!

Mvh
Lågkonjunktur blir/är det redan, men varenda gång som det blir svag ekonomi så drar sig investerare bort från små (läs svaga) valutor och det innebär att den svenska pesetasen sjunker (som man redan ser rejält av redan). Med andra ord så kommer det sannolikt att ta ca 1-2 år innan vi får någon justering tillbaka mot de mkt gynnsamma växlingsförhållanden som varit gentemot dollarn. Önskar jag hade beställt mina kolvar, kolvringar mm när jag först tänkte. Hade varit 30% billigare än nu... =(

//Rob
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Vi skulle träffats och bytt lite idéer, jag har sett en modell som funkar bra. :) Och den var inte så avancerad att bygga. Vet inte vad jobbet går på. men materialet kan inte vara så dyrt. Skulle tro du kommer undan med 1500-2000kr
 

srx700h

Medlem
18 okt 2008
22
0
1
boliden
Trailingarmarna på tnytros gamla är i vanligt stål 2 mm gods och går utmärkt att rikta igen. Har samma variant på min men lite olika gods för att kunna byta mittendelen när den riktats några ggr. Höjarna har tnytro gjort själv och han står säkert till tjänst med fler om nån är intresserad.
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Trailingarmarna på tnytros gamla är i vanligt stål 2 mm gods och går utmärkt att rikta igen. Har samma variant på min men lite olika gods för att kunna byta mittendelen när den riktats några ggr. Höjarna har tnytro gjort själv och han står säkert till tjänst med fler om nån är intresserad.
För dig, Tnytro samt självklart även projekttrådsägaren kan jag rekommendera rör gjorda av Docol 1000-1400. Ultra höghållfast stål som har många fördelar i rörform. Lättare än alu och det CrMo stål som avses vad gäller "vanliga" rör (Störtburar, stag till skotrar mm), betydligt starkare än både alu och CrMo stål (det "vanliga" CrMo) SAMT den största fördelen är att det kan flexa ända upp emot 40% i extremfallen för att sedan återta ursprungsformen fullständigt = inga mer byten annat än vid totalsmäll. Finns att köpa hos välsorterade stålbutiker eller Tibnor.

//Rob
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Jag få maskinen under veckan. Kommer att montera allt själv, annars så kan jag ju inte med den om det skulle krångla. :) Dock så kommer NTC i arvidsjaur att hjälpa till med motormodifiering, grabbarna där vet ju som vad dom gör. Är ju inte första maskinen dom bygger. Är även dom som fixat allt till mig, en helhetslösning med allt jag behöver för att rocka fett i vinter.. ;) Åker dock snart ner till motala igen. Men "insane" ska få haka på ner så jag kan ta tid på mig och bygga om. Har även tillgång till ett riktigt garage där. När är du tebax då??
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Det där docol 1000-1400 lät riktigt intressant. Hur är det att arbeta med?
Dyrt i sig, lät då inte allt för billigt.

Jag kommer nog hem i mitten av november skulle jag tippa. Inte riktigt säker ännu!

Mvh
Ska du köpa alu i höghållfast kvalitet eller "vanligt CrMo" så är Docol i samma prisklass fast avsevärt bättre för ändamålet. Då det är så grymt hårt så kan du gå ned i tjocklek och ändå ha en lika stark/starkare produkt. Detta gäller framförallt vid bockade, rullformade, rörformade applikationer. Ska man ha något platt och som inte rör sig så finns bättre alternativ beroende på vilka egenskaper man söker.

//Rob
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Ska du köpa alu i höghållfast kvalitet eller "vanligt CrMo" så är Docol i samma prisklass fast avsevärt bättre för ändamålet. Då det är så grymt hårt så kan du gå ned i tjocklek och ändå ha en lika stark/starkare produkt. Detta gäller framförallt vid bockade, rullformade, rörformade applikationer. Ska man ha något platt och som inte rör sig så finns bättre alternativ beroende på vilka egenskaper man söker.

//Rob
Jo, men nu är det ju t-armar och stagen som jag är ute efter så borde ju passa ypperligt. Blir ju runda armar och stag.
Men hur är det att jobba med godset? Är det en "stål" metall eller "alu"..?

Är inte så jäkla haj på det här med olika metaller etc. så den info jag kan få uppskattas. Verkar som sagt passa ypperligt till stag etc.

Mvh
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Jo, men nu är det ju t-armar och stagen som jag är ute efter så borde ju passa ypperligt. Blir ju runda armar och stag.
Men hur är det att jobba med godset? Är det en "stål" metall eller "alu"..?

Är inte så jäkla haj på det här med olika metaller etc. så den info jag kan få uppskattas. Verkar som sagt passa ypperligt till stag etc.

Mvh
Det är ett låglegerat stål. Närmaste Tibnor-butik för kunna skaffa dig vad du behöver.

Mvh Rob
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Bygget är på G. Väntar nu på delar, typ turbo.. Jobbigt! gillar inte leveranstider just nu! Sitter och tittar ut på det vita och längtar.. :)
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Robster:
Vart hittar du rör av docol? Letat på tibnors hemsida och de verkar endast sälja kalvalsat, som vilket jag fattar det är plåt?
Sen vilka dim. kan behövas på alu rör? 2mm gods?

Tibnors prislista visst funkar den första dim. som diameter den andra är godstjocklek? Right?

Mvh
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Robster:
Vart hittar du rör av docol? Letat på tibnors hemsida och de verkar endast sälja kalvalsat, som vilket jag fattar det är plåt?
Sen vilka dim. kan behövas på alu rör? 2mm gods?

Tibnors prislista visst funkar den första dim. som diameter den andra är godstjocklek? Right?

Mvh
Docol är plåt. Docol 14-1500 är STENHÅRD plåt! Tibnor säljer hela sortimentet, men du behöver ringa dem i ärendet. Rör i Docol 1400 är ingen dussinvara, utan de måste beställa i sin tur från underleverantör. "Vanlig" Docol 14-1500 i plåtark måste de sannolikt ta från sitt centrallager på beställning, då det precis som CrMo-rör inte är särdeles vanligt att sälja i en vanlig plåtbutik.

//Rob
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Yamaha-Nisse: vad har du använt för material till bosskopia dynan?
skumplast av nåt slag?
inköpsställe? kostar?

tänkte bygga en egen jag med, -lätt, lagom hög och biltemas ledlyse!