Nytt på Leden!

grobosch

Aktiv medlem
17 feb 2008
98
1
8
Nedansjö
Nu är lederna fixade och röjda i Nedansjö också. Vi har dragit om på några ställen för att försöka få ner åkandet på el-ljusspår och vägar. Ska bara beställa och sätta upp nya skyltar, vart är dom billigast? här är dom bästa priser jag kunde hitta http://www.sunli.se/
Vi har redan nya idér till nästa år!

Nedansjö-Stöde det är just den leden vi har fixat med!
Fast till största delen går ju den på Stödesjön/Ljungan

r0tkiv

Välkänd medlem
25 okt 2007
1.210
0
36
stödE
Nu är lederna fixade och röjda i Nedansjö också. Vi har dragit om på några ställen för att försöka få ner åkandet på el-ljusspår och vägar. Ska bara beställa och sätta upp nya skyltar, vart är dom billigast? här är dom bästa priser jag kunde hitta http://www.sunli.se/
Vi har redan nya idér till nästa år!

Nedansjö-Stöde det är just den leden vi har fixat med!
Fast till största delen går ju den på Stödesjön/Ljungan

är det nån som fixar lederna i nedansjö?:hmmmm:

är det nån som sladdar dom med egen sladd å maskin eller?

grobosch

Aktiv medlem
17 feb 2008
98
1
8
Nedansjö
är det nån som fixar lederna i nedansjö?:hmmmm:

är det nån som sladdar dom med egen sladd å maskin eller?
Vi har ju ingen skoterklubb direkt, utan vi är ett gäng som har börjat ändå, för att få lite ordning, vi har funderat på att bygga en en egen sladd...men sladda får vi turas om med (med våra egna maskiner) vi har ju i stort sett bara en led som man behöver/kan sladda.

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Hur är det med gällivare skoterklubb ? finns det nån aktivitet och angagemang ?
Kommer lederna att sladdas på riktigt iår (med pistmaskin) eller blir det somm förra vintern ?

Hade tänkt gå med nu innan säsongen börjar nämligen.
Hoppas inte, har PPS boggie nu ;)

Skämt åsido, får hoppas att dom tar tag i det lite bättre. Dock kör jag inte speciellt ofta på lederna i stan. Till och med lederna ute i paukki var bättre underhållna av killinge byaförening.

Känner en som brukade donera ca 50 000:- till gällivares skoterklubb, inte hände det mer för det. Vet inte vars dom pengarna tog vägen, visst 50 000:- räcker ju inte så långt till diesel, men iallafall 1sträcka runt lederna tycker man.

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Hur är det med gällivare skoterklubb ? finns det nån aktivitet och angagemang ?
Kommer lederna att sladdas på riktigt iår (med pistmaskin) eller blir det somm förra vintern ?

Hade tänkt gå med nu innan säsongen börjar nämligen.
Hoppas inte, har PPS boggie nu ;)

Skämt åsido, får hoppas att dom tar tag i det lite bättre. Dock kör jag inte speciellt ofta på lederna i stan. Till och med lederna ute i paukki var bättre underhållna av killinge byaförening.
Känner en som brukade donera ca 50 000:- till gällivares skoterklubb, inte hände det mer för det. Vet inte vars dom pengarna tog vägen, visst 50 000:- räcker ju inte så långt till diesel, men iallafall 1sträcka runt lederna tycker man.

MaTtti

Välkänd medlem
27 sept 2008
936
0
16
Malmberget/Gällivare
Leden som går okq8 malmberget-golfbanan-vassara-dundret-abborrtjärn-okq8 malmberget var ju livsfarlig ifjol. Var iof första året jag körde skoter inne i samhället så vet inte hur dom brukar vara, men vill minnas att jag sett en pistmaskin på den leden förut.
Hörde även rykten om att dom ska köra med pistmaskin iår :D

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Leden som går okq8 malmberget-golfbanan-vassara-dundret-abborrtjärn-okq8 malmberget var ju livsfarlig ifjol. Var iof första året jag körde skoter inne i samhället så vet inte hur dom brukar vara, men vill minnas att jag sett en pistmaskin på den leden förut.
Hörde även rykten om att dom ska köra med pistmaskin iår :D
Jag körde pistmaskin förra året i gve å fixade ledena ifrån OK i malmberget till aborrtjärn. Dock tyvärr bara en gång, sedan så hände nått med maskinen.. men som sagt så ska jag försöka göra flera ggr iår :D

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Vi har ju ingen skoterklubb direkt, utan vi är ett gäng som har börjat ändå, för att få lite ordning, vi har funderat på att bygga en en egen sladd...men sladda får vi turas om med (med våra egna maskiner) vi har ju i stort sett bara en led som man behöver/kan sladda.
Om ni märker ut ordentligt å så från Hällsjöarna mot Nedansjö så kan vi i Matfors skoterklubb säkert hjälpa till med lite ledunderhåll.

MaTtti

Välkänd medlem
27 sept 2008
936
0
16
Malmberget/Gällivare
Jag körde pistmaskin förra året i gve å fixade ledena ifrån OK i malmberget till aborrtjärn. Dock tyvärr bara en gång, sedan så hände nått med maskinen.. men som sagt så ska jag försöka göra flera ggr iår :D
Kör hårt :rock:

Finns det nån sladdskoter hos skoterklubben som medlemmarna har tillgång till ? Hade utan tvekan kunnat hjälpa till och sladda någon gång.

grobosch

Aktiv medlem
17 feb 2008
98
1
8
Nedansjö
Om ni märker ut ordentligt å så från Hällsjöarna mot Nedansjö så kan vi i Matfors skoterklubb säkert hjälpa till med lite ledunderhåll.

Prolemmet är ju att den " o officella" leden går i diket efter E14 och sedan i diket efter gammla E75. innan vår led genom Nednasjö börjar. Gillar vägverket att man märker ut sådana leder (som går i ett dike) som officiella leder, någon som vet???

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Prolemmet är ju att den " o officella" leden går i diket efter E14 och sedan i diket efter gammla E75. innan vår led genom Nednasjö börjar. Gillar vägverket att man märker ut sådana leder (som går i ett dike) som officiella leder, någon som vet???
VV brukar inte gilla att man drar en skoterled i diket längs en väg.
Dels på trafiksäkerhetsmässiga grunder, men även för att snön packas ihop så att trummorna under vägen inte tar undan vattnet, framförallt när snösmältningen sätter igång.

Men enklast är ju att fråga vägmästaren i det berörda området.
Men risken finns ju att om det kommer en ny vägmästare, så riskerar man att leden då måste flyttas, även om den gamla gett sitt muntliga tillständ.
Så det bästa är ju att, om det är möjligt, dra leden en bit bort från vägen.
En annan fördel, blir ju även att man får en trevligare led att åka på.

LtNil

Välkänd medlem
3 nov 2008
563
0
16
Boden
Tjena Beretta!
Är det nåt som måste göras här i Sävast? kan nog hjälpa till lite.
Pelle

Ps kanske forumets längsta tråd du skapat!:beer:

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Tjena Beretta!
Pelle

Hej på dig.

Tja jag vet inte vad som står på programmet just nu.

Bäst att gå in på hemsidan och fråga gubbarna ;)

Nära till snön nu :rock:

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Tjena Beretta!
Pelle

Hej, mycket trevligt med frivilliga arbetskrafter, fn är det inget akut men det kommer......... skickar ett PM

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Vv + banverket kommer att stänga vår led över väg 97 och järnvägen (upp mot Gruvberget) pga ombyggnad till 2+1 och vajerräcke. Vet inte i dagsläget när detta kommer att ske

Vår protest mot detta tar dom ingen hänsyn till, trots att det är den mest frekventerade leden vi har samt att det är i stort sett den enda led som förbinder Sävast med Bodens norra och östra delar och dessutom en led som "alltid" funnits där

LtNil

Välkänd medlem
3 nov 2008
563
0
16
Boden
Vv + banverket kommer att stänga vår led över väg 97 och järnvägen (upp mot Gruvberget) pga ombyggnad till 2+1 och vajerräcke. Vet inte i dagsläget när detta kommer att ske

Vår protest mot detta tar dom ingen hänsyn till, trots att det är den mest frekventerade leden vi har samt att det är i stort sett den enda led som förbinder Sävast med Bodens norra och östra delar och dessutom en led som "alltid" funnits där

Går det kanske få till en led under vägen vid bränslan? och en schysst led dit förstås.
Annars återstår ju bara tunneln vid bodån/älven. :afraid: trist

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo

Ta en kontakt med Jan Lindgren han är ju nationell samårdnare o ni är ju inte dom enda som råkat ut för det här fenomenet.
Jan sitter på VV region mitt i Härnösand.
Vi kan ta upp det på Skoterriksdagen i Luleå.

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Det är planerat en skoter/skidled under bron för Sävastån vilket iofs är bra med tanke på att det fryser sent under bron MEN det löser inte förbindelsen mot Gruvberget och Bodens norra o östra delar

Har oxå haft funderingar om möjligheten att knyta samman en led under gångtunneln vid Bränslan, kan ana vissa problem med detta eftersom den tunneln trafikeras relativt mycket av ridhästar......... och det anses väl mkt viktigare och framför allt mkt mkt finare