Nytt på Leden!

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
David, det var en "ny" typ av sladd din vän hade.

Har dom gjort nå med dom (byggt till dom) eller är det bara två lastpallar?

Var ju rätt finurligt iallafall.

Nu vet jag en som ska ta hem lastpallar från jobbet och göra en minisladd till närområdet :D

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
David, det var en "ny" typ av sladd din vän hade.

Har dom gjort nå med dom (byggt till dom) eller är det bara två lastpallar?

Var ju rätt finurligt iallafall.

Nu vet jag en som ska ta hem lastpallar från jobbet och göra en minisladd till närområdet :D
Ja det är bara 2 vanliga lastpallar som hänger efter varandra bakom skotern:) men resultatet verkar blir bra även fast det är en väldigt billig variant.

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Najs.

Ska testa att dra dom på tvären och se vad som händer också.

Kan ju inte mer än gå sönder

Å då hämtar jag två nya! :D

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Var iväg med bandvagnen till Reivo i Lördags, för att trampa upp leden.
Stack iväg kl 7,00, det var ett riktigt gråväder med snö i luften.
Passade även på att fixa igen ett myrhål, som leden passerar.
Hade med lastpallar, som placerades direkt på backen, så att vattnet rinner undan, under pallarna.
Efter att skottat över dom, så bar det iväg vidare. Kom till ett större vattendrag (V:a Kikkejaur) som var uppruskat sedan tidigare.
Men alla reflexkäppar var klädd med en isbark, som gjorde att varken käppar eller reflexer syntes, det var också otroligt med vatten på isen, det gick riktigt tungt. Det hade aldrig gått att dra över en sladd med snöskoter.
Men det var otroligt lite snö i skogen. Men efter att kommit upp mot Nuortejaur, så blev det betydligt mer snö och sista biten till Reivo gick det väldigt tungt då snödjupet var betydligt mer här.
Snön virvlade runt så att man stundtals inte såg just något.

På hemvägen gick det betydligt fortare, då det nu var spårat. Höll ändå ut och breddade leden, Nu är den packad ändå till botten, så nu finns förutsättningarna till att leden skall hålla sig jämn bra länge.

Hemma igen 14.30. Ca. 7 timmars hård körning, och ca. 130 Lit. diesel mindre i tankarna

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Här är lite bilder och ett filmklipp från dagens tur med sladden.
Det blev 5 mil totalt och det var små skogsleder så det tog sin lilla stund.

[ame]http://www.youtube.com/watch?v=ibziDXw1xKw[/ame]

Jag körde utan den vänstra sidokåpan idag vilket jag hoppas ska spara remmen och sen så kyls ju motorn lite xtra oxå. Den tog inte mkt soppa idag ca 2,5l/mil även fast sladden hyvlade på duktigt

Jag träffade på 3 hundspann på leden oxå som jag fick passera i lössnön vilket såklasrt resulterade i en fastkörning men tur så var dom ju några stycken så jag var snabbt på väg igen :)

Sladden gick sönder lite så nu står den inne i värmen och väntar på att jag ska ta och svetsa den lite.

Vilken fin maskin ni har byggt Stig:biggrin1: Måste vara riktigt kul att vara ute och köra med den. Själv så har jag inte så mkt bekvämligheter på skotern men radio kan jag iaf lyssna på :)

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Vilken fin maskin ni har byggt Stig:biggrin1: Måste vara riktigt kul att vara ute och köra med den. Själv så har jag inte så mkt bekvämligheter på skotern men radio kan jag iaf lyssna på :)
Byggt och byggt, vet inte vi kan ta åt oss äran av att ha byggt den. :)
Men tack i alla fall. Lite annan färgnyns än försvarets mattgröna, kan få vilket pryl som helst att bli fin.
Men det är egentligen inget vackert fordon. Läste någonstans, att en BV206 är alla motorfordons svar på Kristina Lugn. :cheesy:

Visst man sitter i värme och färdas relativt tryggt och säkert över vattendrag (till skillnad från pistmaskiner),
för den sticker då inte åt botten direkt i fall om isen brister under maskinen.
Men ska man lyssna på radio när man kör, så är det även i en bandvagn, hörselkåpor med inbyggd radio som gäller.
Det bullrar något enormt från motorn, som ju sitter mitt i främre vagnen.
Men visst så är det skönt att kunna sätta ner hyvelstålen på en sladd, utan att den "Nyper fast" över tex. en plogkant.

Vi fick äntligen tag i en 24 Volts elwinch, nu gäller det bara att få tid till att montera fast den.
Winchens dragkraft ska enligt instruktionen vara 6000Kg.
Men vi jobbar även vidare på att få tag i försvarets bärgningswinch,
den är lite "argare" än denna "Kinawinch". För kör man fast ordentligt,
så hjälper det inte att ringa en vän som bara har snöskoter eller fyrhjuling.
utan då behövs det en bandvagn, eller liknande fordon, om man nu inte råkar ha med sig en winch.

Ps. Vilka härliga små skogsleder du preparerar. Man kommer ju verkligen nära naturen på sådana leder.

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Ps. Vilka härliga små skogsleder du preparerar. Man kommer ju verkligen nära naturen på sådana leder.
Ja det är riktigt fridfullt när man sladdar på smålederna som slingrar sig fram genom skogslandet tills man kör fast då blir det inte lika fridfullt längre:argh:

Ni borde ha ngt block med er också på 206:an så att ni kan blocka vajern från winchen då blir den ju duktigt stark :)

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Vi var iväg och tog upp Nasaleden ner mot Pjesker idag.
Det gick riktigt tungt på grund av all snö. Men det är helt perfekt att sladda led i -27,
man möter inga skotrar, så nu får det förhoppningsvis ligga och frysa ihop.

Härligt med nysnö

Allt snöande det senaste dygnet har inneburit att det nu är otroligt med vatten på isarna. Hade vi kört snöskoter så hade vi nog varit olyckliga.

Blir bra detta om det nu får frysa ihop.

Hela Nasaleden genom vår kommun är nu sladdad, med undantag av sträckan Stenträsket - Sjöträsk.
Vi planerar att fixa den sträckan i morgon.
Sedan så blir det i helgen en tur Storberg och upp till "Lefats".

ojlind

Välkänd medlem
29 jan 2010
632
0
16
52
Sa Svartbyn
Hej Beretta och LtNil och alla andra glada skoterfanatiker:smile1:
Härligt med lite vitt guld från himlen!
Hoppas kunna komma ut i helgen och att det inte är allt för kallt.
LtNil, hur går det med handlaren i Hapa? Blir det nå deal??
Kanske komma ut å sladda lite leder under helgen?
J

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Kanske komma ut å sladda lite leder under helgen?
J
Kanonbra.

Just nu står stora sladden på Sävastån nedanför OK.

Den fastnade i flödvattnet igår kväll.

Nätsladdarna är tillgängliga och dom gör faktiskt makalöst bra jobb.

Skriv när du åker ut på Sävasttråden (ligger under skoterklubbar) så alla vet.

MVH L-O

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Kanonbra.

Just nu står stora sladden på Sävastån nedanför OK.

Den fastnade i flödvattnet igår kväll.

Nätsladdarna är tillgängliga och dom gör faktiskt makalöst bra jobb.

Skriv när du åker ut på Sävasttråden (ligger under skoterklubbar) så alla vet.

MVH L-O
VV behöver inte bara bygga hyllor här och där, en flytande däcksbor 200 längs hela Sävastån kommer att behövas för att trafiken under 15 km rundkörningen ska slippa flövattnet med allt vad det innebär.
"Pålandkörning" för att undvika flövatten riskerar ju att störa bebyggelsen ännu mera.

peter02

Välkänd medlem
30 jan 2010
174
1
6
Umeå (stöcke)
hej! häligt att läsa att folk ställer upp och jobbar idellt,, själv vart jag nekad till att sladda leden här i byn utanför umeå! Var hem till han som har sladden hemma och frågade om man fick låna den å sladda men han vill/tyckte att bara EN ska vara ansvarig för annars går den oftast sönder.. då sa jag att lederna är toltalt sönderkörda, att jag varit ute och skottat ner snö i dom största hålen.

-Jasså. Ja jag har ju inte sladdat leden på 2år..
fick jag till svar!

Nu skulle han ut på Måndag så hoppas att de blir bättre!

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
hej! häligt att läsa att folk ställer upp och jobbar idellt,, själv vart jag nekad till att sladda leden här i byn utanför umeå! Var hem till han som har sladden hemma och frågade om man fick låna den å sladda men han vill/tyckte att bara EN ska vara ansvarig för annars går den oftast sönder.. då sa jag att lederna är toltalt sönderkörda, att jag varit ute och skottat ner snö i dom största hålen.

-Jasså. Ja jag har ju inte sladdat leden på 2år..
fick jag till svar!

Nu skulle han ut på Måndag så hoppas att de blir bättre!
Då tycker jag att du ska ta kontakt med den klubb som har hand om nämnda ledsträcka och förklara hur du ser på situationen.
Konstigt om du inte har tillgång till sladdden därefter, om det nu är en "Klubbsladd".

ojlind

Välkänd medlem
29 jan 2010
632
0
16
52
Sa Svartbyn
Samma känsla fick jag när jag först kontaktade skoterklubben där jag bor... Inte speciellt smart!!!
Annat var det i sävast! På direkten fick vi en kurs med fantastiske Runar!!
Dock stödjer jag även min "hemmaklubb" med ett medlemsskap, så finns det ju iaf pengar till de speciellt utvalda som är ansvariga för lederna "här" hemma:happy:
// J

peter02

Välkänd medlem
30 jan 2010
174
1
6
Umeå (stöcke)
Då tycker jag att du ska ta kontakt med den klubb som har hand om nämnda ledsträcka och förklara hur du ser på situationen.
Konstigt om du inte har tillgång till sladdden därefter, om det nu är en "Klubbsladd".

Jag ska skicka iväg ett mail till ordförande å höra om det finns mer sladdar i klubben!
annars så får jag helt enkelt bygga mej en egen sladd !
Mig ska dom inte stoppa .. :nono: