Nytt på Leden!

RickeV

Aktiv medlem
26 jan 2009
68
0
6
Vännäs
www.vssk.nu
Går lite off topic men vilka skotersladdar finns att köpa färdiga förutom All you needs snowmover?
Det är nog tyvärr ganska liten marknad, så utbudet verkar lite begränsat. Jag skulle gärna se lite mer variationer av färdigbyggda sladdar ( och till överkomligt pris )
Såg att Allyouneed , som tillverkar snowmovern har lite nyheter på sin hemsida.

Annars finns även en modell som det inte annonseras så mycket om, men en grymt bra sladd till bra pris. JG-sladden som tillverkas av J-G service i Tvärålund. Jag tror att han bara bygger dessa på beställning.

Alla som åkt på Tvärålunds leder vet hur effektiv sladden är. Jag var ut och drog en av våra såna ikväll i drygt 1 dm nysnö :)

För övrigt , härligt att se bilderna från David Mach Z , Snowmovern verkar göra ett grymt jobb på dessa leder, men Yamaha:n ser nästan liten ut :hmmmm:

/Rickard

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
JACA är ett svenskt förerag som tillverkar spårutrustning för längdskidspår.
Men fungerar säkert på en skoterled också.
http://www.jacatrax.com/swe/products_renovator.htm

Sedan så har väl All You Need tagit över tillverkningen och försäljning av Combisladden.

[ame]http://www.youtube.com/watch?v=zICR2VFpXoI&feature=player_embedded[/ame]​

Det är nog som RickeV är inne på, marknaden är alldeles för liten, eller rättare sagt pengar för investeringar av fabrikstillverkade produkter saknas, hos dom flesta klubbar och ledskötare.
Kikar man på amerikanska marknaden så verkar det finnas ett betydligt större urval där, av naturliga skäl.

Phyxius

Välkänd medlem
2 jan 2007
380
1
16
Västerbotten
JG-sladden som tillverkas av J-G service i Tvärålund. Jag tror att han bara bygger dessa på beställning.

Alla som åkt på Tvärålunds leder vet hur effektiv sladden är. Jag var ut och drog en av våra såna ikväll i drygt 1 dm nysnö :)
Va ligger JG-sladden i för pris?

psycho

Välkänd medlem
22 jul 2008
380
1
18
umeå
Jag kan ju tipsa om att skevningen bak för "Kladdplattan" fixade vi med att svetsa fast 2" kula (släpkula) i stödbenen, sedan svetsade vi fast 55 mm. (inv.) ämnesrör på kladdplattan. för att förhindra att kulan hoppar ut, så låste vi dom med att gänga in 2 st 12 mm. bultar i överkant av amnesrören. så i och med detta så kan plattan röras i alla riktningar, om du nu förstår hur jag menar.
Jag hade tyvärr inget kort av just detta, men kan nog fixa om du vill.
Skulle du kunna fixa en bild på den där lösningen?

hdfanet

Välkänd medlem
26 sept 2009
130
0
6
Oviken
JACA är ett svenskt förerag som tillverkar spårutrustning för längdskidspår.
Men fungerar säkert på en skoterled också.
http://www.jacatrax.com/swe/products_renovator.htm

Sedan så har väl All You Need tagit över tillverkningen och försäljning av Combisladden.

Det är nog som RickeV är inne på, marknaden är alldeles för liten, eller rättare sagt pengar för investeringar av fabrikstillverkade produkter saknas, hos dom flesta klubbar och ledskötare.
Kikar man på amerikanska marknaden så verkar det finnas ett betydligt större urval där, av naturliga skäl.

Såg även på deras hemsida att man kunde beställa en gratis cd om sladdning kan va bra för nybörjare som mig:) äre någon som sett den filmen och äre nått vettigt?

E

ejwbegysv

M-performance i mora lånar ut en till oss ibland :

Fungerar riktigt bra när det är isigt och hårt...

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Annars finns även en modell som det inte annonseras så mycket om, men en grymt bra sladd till bra pris. JG-sladden som tillverkas av J-G service i Tvärålund.
:)

För övrigt , härligt att se bilderna från David Mach Z , Snowmovern verkar göra ett grymt jobb på dessa leder, men Yamaha:n ser nästan liten ut :hmmmm:

/Rickard

Vad kostar J-G service's sladd? Jag ska ju på styrelsemöte för skoterklubben i kväll och vi har pratat om att köpa en ny sladd.

Ja Yamahan är ju ingen dragare men 59:a eller 69:a står på önskelistan för tillfället men det är ju det där med pengar man kan ju tydligen inte ha allt man vill. Nytro är ändå väldigt bra att dra med sen jag bytte matta den greppar väldigt bra men absolut ingen bredbandare

GTX.SE.1200

Välkänd medlem
1 feb 2010
218
0
16
Hällsjö
Hej !
Har du nåt pris på JG-sladden eller ännu bättre en måttritning ?
Vad ska man tänka på om man bygger en själv vad det gäller mått mm?

Annars finns även en modell som det inte annonseras så mycket om, men en grymt bra sladd till bra pris. JG-sladden som tillverkas av J-G service i Tvärålund. Jag tror att han bara bygger dessa på beställning.

/Rickard[/QUOTE]

RickeV

Aktiv medlem
26 jan 2009
68
0
6
Vännäs
www.vssk.nu
Hej !
Har du nåt pris på JG-sladden eller ännu bättre en måttritning ?
Vad ska man tänka på om man bygger en själv vad det gäller mått mm?
Nja, något exakt pris vet jag inte nu, men vill minnas att den ligger på mellan 12-15000. Bäst är att ringa honom och fråga.
hitta.se funkar om man söker på JG-service och Tvärålund.

/Rickard

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Vi var ute ikväll med bandvagn och rekade en delvis ny sträcka av Reivoleden.
Det är en omdragning på ca. 2 km.

Men det har kommit otroligt med snö, bandvagnen går väldigt
djupt i lössnön, det blev som en kanal efter oss.
Snön gick upp till midjan, när vi stannade för att med spadar
gräva oss ner till backen för att kapa ner några myrtallar.
Men då snön är ganska så lös gick det utan större ansträngning.
Det har dock mer eller mindre slutat snöa, men det stormar
så att man i vindbyarna knappt såg något, så det var otroligt skönt
att sitta inne i värmen, och dricka en kaffekopp, när man far fram.
För det gick otroligt mjukt i detta vita "Puder"

Vi hade även sladd med oss, som vi drog bakefter. Men denna bild är tagen på befintlig skoterled

E

ejwbegysv

Den är ganska lättdragen, men det beror på hur du ställer in djupet, det är som en osthyvel och ställer du den för djupt går den rakt ner till kina och du sitter fast... Dock mycket lätt att lyfta..

Utlösningsmekanismen är en spik har jag för mig...

Sladden är eljusterbar så du kan justera djupet under färd..

Klart den mest kompetenta sladden jag vet på isiga och hårda leder...Dock bör man åka efter med en "vanlig" sladd för max effekt...

Är vad jag vet egentligen framtagen för att göra skidspår..

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
då e vi två! fick tjata i två vintrar innan man fick börja. kör hårt :biggrin1:
En gåta att man måste få tjata på klubben för att få sladda :stupid:

När jag gick med i vår klubb för några år sedan fick jag åka ut samma dag och jobba.

Starkt av er att verkligen stå på er (för att åka ut på er fritid och jobba för att andra ska få en trevlig tur)

Respect!!

peter02

Välkänd medlem
30 jan 2010
174
1
6
Umeå (stöcke)
nu har jag hämtat skoter+sladd.. fick höra att det inte är lönt att sladda nu för då kör jag bara fast (snöat+drevat). körde en 5-600m sen vek jag ner bladet å sladdade hem! jäklar vilken skillnad det blir, ska fortsätta imorgon och köra! grabben(3år) är nästan lika ivrig att följa med å sladda som jag! Bilder kommer imorgon!